Hvis man har dysleksi / lærevansker betyr dette at man er lett psykisk utviklingshemmet? Skjønner ikke helt dette her jeg. Aldri hørt om det før og da er jo det veldig mange rundt om som er psykisk utviklingshemmet...... [emoji51]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi hadde en lesetest på skolen (hele klassen) hvor de som gjorde det dårlig ble testet for dysleksi.Syntes bare det er litt rart når dette kommer opp på nyhetene og de ikke veit at de har diagnosen engang, de nevner jo aldri hvorfor de har tatt denne testen og hva bakgrunnen er for at de har måttet ta det i det hele tatt. Må jo være noe de ikke sier eller? For man får jo ikke bare en test slengt etter seg et sted og plutselig har en diagnose. Er jo vanskelig å få hjelp når man har dysleksi til og med jo da har man krav på tilrettelegging og så mye hjelp som mulig.
Har du link til den nyheten?Ja men det jeg lurer på hva er det de som er på nyhetene har tatt siden de har tatt en test og fått en diagnose? Man tar vel ikke en test uten at det er noe?
Ja men det jeg lurer på hva er det de som er på nyhetene har tatt siden de har tatt en test og fått en diagnose? Man tar vel ikke en test uten at det er noe?
Har hatt elever med sterk dysleksi som i stedet for skriftlige prøver har fått prøvene muntlig. Da stiller jeg spørsmålene og vedkommende får svare muntlig. Den eleven jeg har vært borti med sterkest dysleksi, fikk alltid 5 eller 6 på muntlige prøver.
Intelligens har INGENTING med dysleksi å gjøre.
Syntes bare det er litt rart når dette kommer opp på nyhetene og de ikke veit at de har diagnosen engang, de nevner jo aldri hvorfor de har tatt denne testen og hva bakgrunnen er for at de har måttet ta det i det hele tatt. Må jo være noe de ikke sier eller? For man får jo ikke bare en test slengt etter seg et sted og plutselig har en diagnose. Er jo vanskelig å få hjelp når man har dysleksi til og med jo da har man krav på tilrettelegging og så mye hjelp som mulig.
Bare prøvde å finne ut forskjellen på dysleksi og lærevansker for lærevansker sto i den ene reportasjen fra tv 2 om hun som hadde dratt til Sverige med mora si. For før så var det ikke så bra opplegg som nå det ble jo ofte nevnt at man hadde lærevansker før når man slet på skolen.. Og man ble faktisk stemplet som dum sånn som en annen skriver lenger opp her. Heldighvis ikke sånn lenger og nå får man helt annen hjelp enn fra jeg gikk på skole snakker av erfaring....Finner ingen ting i diss eartiklene som sier at dysleksi karakteriserer deg som lett psykisk utviklingshemmet.
Da hadde vi for eksempel hatt både en konge, kronprins OG statsminister som hadde vært utviklingshemmet. Det hadde vært litt spesielt.
Dysleksi er ingen utviklingshemming.
Verdens helseorganisasjon definerer ifølge diagnoselisten ICD-10 dysleksi som en sykdom som innebærer vansker med å lære å lese til tross for vanlig opplæring, normal intelligens og gode sosioøkonomiske forhold. Tilstanden avhenger av konstitusjonelle, kognitive hemninger.