Dysleksi

ønskeråblimammatil4

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Hvis man har dysleksi / lærevansker betyr dette at man er lett psykisk utviklingshemmet? Skjønner ikke helt dette her jeg. Aldri hørt om det før og da er jo det veldig mange rundt om som er psykisk utviklingshemmet...... [emoji51]

Nei, det gjør det ikke. Det finnes mange grader av dysleksi og lærevansker, du har jo både dyskalkuli og adhd bl.annet, dette er mer vanlig enn man tror og betyr ikke at man er utviklingshemmet.

Ingen som har sagt det... det er jo de alle reportasjene som alle skriver og sender om på tv så bare lurte jeg på hvor går denne grensa på lett psykisk utviklingshemmet som plutselig alle har fått uten å vite det eller å være det? Man får vel ikke en diagnose bare ut av det blå man må jo ha vært med på noe for å få dette og når ikke foreldra veit at de har en diagnose engang er det jo noe rart eller noe som ikke blir sagt....

Noen som skjønner seg på dette som kommer opp i nyhetene hver dag egentlig?

Syntes bare det er litt rart når dette kommer opp på nyhetene og de ikke veit at de har diagnosen engang, de nevner jo aldri hvorfor de har tatt denne testen og hva bakgrunnen er for at de har måttet ta det i det hele tatt. Må jo være noe de ikke sier eller? For man får jo ikke bare en test slengt etter seg et sted og plutselig har en diagnose. Er jo vanskelig å få hjelp når man har dysleksi til og med jo da har man krav på tilrettelegging og så mye hjelp som mulig.

Nå er ikke dysleksi og lærevansker det samme, og ingen av dem er å betegne som lettere utviklingshemmet.

Kjenner blant annet flere veldig oppegående og smarte folk med høyere utdanning som er alt annet enn lettere utviklingshemmet med dysleksi.

Syntes bare det er litt rart når dette kommer opp på nyhetene og de ikke veit at de har diagnosen engang, de nevner jo aldri hvorfor de har tatt denne testen og hva bakgrunnen er for at de har måttet ta det i det hele tatt. Må jo være noe de ikke sier eller? For man får jo ikke bare en test slengt etter seg et sted og plutselig har en diagnose. Er jo vanskelig å få hjelp når man har dysleksi til og med jo da har man krav på tilrettelegging og så mye hjelp som mulig.
Vi hadde en lesetest på skolen (hele klassen) hvor de som gjorde det dårlig ble testet for dysleksi.
Lærere har også et sted de kan si i fra dersom misstenker noe, men merker det blant annet dersom barna har problemer med å lære seg bokstavene

Ja men det jeg lurer på hva er det de som er på nyhetene har tatt siden de har tatt en test og fått en diagnose? Man tar vel ikke en test uten at det er noe?

Ja men det jeg lurer på hva er det de som er på nyhetene har tatt siden de har tatt en test og fått en diagnose? Man tar vel ikke en test uten at det er noe?

Men så er det spørmål om hva det er som er normalt og hva det er som ikke er det. Når går noe over til å være et problem, og når krever situasjonen kun litt tilrettelegging? Mange har tendenser til å sykeliggjøre helt vanlige ting. Det er f.eks. lett å si at et aktivt barn har adhd. Ting som handler om psyken o.l. er mye lettere å feildiagnosere enn fysiske problemer.
Den testen du snakker om har fått mye kritikk, og mange ønsker en gjennomgang av den og ny utredning av de som har fått diagnose basert på den. Og det er fagfolk, ikke bare folk som føler seg dårlig behandlet.

Feks hun som var i går som flyktet til Sverige som har fått psykisk utviklingshemmet diagnose og dette står om på tv 2 siden klarer ikke å legge inn link her.. [emoji51]. Og de som skrev av de anbefaler å sterilisere lett psykisk utviklingshemmet og de med lærevansker.
Og denne jenta er jo ikke første som er på nyhetene om dagen også de andre har jo ikke vist at de har fått diagnosen engang før de plutselig står uten ungen bare prøver å forstå hvilke tester og hvorfor de har blitt plukket ut til å ta denne testen hvis de mener at de er friske i utgangspunktet.

Finner ingen ting i diss eartiklene som sier at dysleksi karakteriserer deg som lett psykisk utviklingshemmet.

Da hadde vi for eksempel hatt både en konge, kronprins OG statsminister som hadde vært utviklingshemmet. Det hadde vært litt spesielt.

Dysleksi er ingen utviklingshemming.
Verdens helseorganisasjon definerer ifølge diagnoselisten ICD-10 dysleksi som en sykdom som innebærer vansker med å lære å lese til tross for vanlig opplæring, normal intelligens og gode sosioøkonomiske forhold. Tilstanden avhenger av konstitusjonelle, kognitive hemninger.

Har hatt elever med sterk dysleksi som i stedet for skriftlige prøver har fått prøvene muntlig. Da stiller jeg spørsmålene og vedkommende får svare muntlig. Den eleven jeg har vært borti med sterkest dysleksi, fikk alltid 5 eller 6 på muntlige prøver.

Intelligens har INGENTING med dysleksi å gjøre.

Har hatt elever med sterk dysleksi som i stedet for skriftlige prøver har fått prøvene muntlig. Da stiller jeg spørsmålene og vedkommende får svare muntlig. Den eleven jeg har vært borti med sterkest dysleksi, fikk alltid 5 eller 6 på muntlige prøver.

Intelligens har INGENTING med dysleksi å gjøre.

Min mann har dysleksi. Han er vimsete og ukonsentrert, men for en strateg! Han elsker f.eks. brettspill med kompliserte regler der du må planlegge og forutse motstanderens trekk. Min svigermor har også dysleksi, og hun fikk ingen utdanning. På den tiden var man jo dum om man hadde dysleksi. Hennes stefar nektet å tro på at hun hadde klart å kjøre opp til førerkort, siden hun var så dum. Jeg er veldig glad for at tidene har forandret seg! Nå blir det tilrettelagt, og elevene blir sett og hørt på en helt annen måte. Det gjør så mye for selvfølelsen :)

Nå høres det veldig ut som du sikter spesielt til denne saken med tvillingene som ble tatt fra foreldrene, uten at jeg kan vite sikkert at det er denne saken du sikter til så kan jeg vel si sånn generelt at saker som blir belyst av media ofte ikke viser hele sanheten, en diagnose som blir fremstilt som en bagatell fort kan være mye værre.

Nå henger dere alle sammen opp i den dysleksi en og ikke svarer på spørsmål og det jeg lurer på..... veit at dysleksi ikke er psykisk utviklingshemmede nå... .
men det jeg lurer på den testen som de har vært igjennom hvorfor har de vært å tatt denne er det pga de har vist lærevansker i skolen når de har vært barn eller er det noe annet de har tatt denne testen for? Bare det jeg egentlig aldri hører noe om?

Finner ingen ting i diss eartiklene som sier at dysleksi karakteriserer deg som lett psykisk utviklingshemmet.

Da hadde vi for eksempel hatt både en konge, kronprins OG statsminister som hadde vært utviklingshemmet. Det hadde vært litt spesielt.

Dysleksi er ingen utviklingshemming.
Verdens helseorganisasjon definerer ifølge diagnoselisten ICD-10 dysleksi som en sykdom som innebærer vansker med å lære å lese til tross for vanlig opplæring, normal intelligens og gode sosioøkonomiske forhold. Tilstanden avhenger av konstitusjonelle, kognitive hemninger.
Bare prøvde å finne ut forskjellen på dysleksi og lærevansker for lærevansker sto i den ene reportasjen fra tv 2 om hun som hadde dratt til Sverige med mora si. For før så var det ikke så bra opplegg som nå det ble jo ofte nevnt at man hadde lærevansker før når man slet på skolen.. Og man ble faktisk stemplet som dum sånn som en annen skriver lenger opp her. Heldighvis ikke sånn lenger og nå får man helt annen hjelp enn fra jeg gikk på skole snakker av erfaring.... :)

Back
Topp