Dysleksi, barn

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Noen som har barn som har vært på utredning for dysleksi med PPT og som kan fortelle litt om det?

Vår datter skal begynne med det.
 
Nei jeg har ikke vært med på det, men jeg har en bror som har det. Det tar ofte lang tid med utredning via PPT, så smør deg med tålmodighet. Det er lurt å være litt på i forhold til hjelpemidler. Få bøker på lydbok, søk om lesepenn, leseprogram på iPad/data. Det er også et bibliotek på nett der en kan låne lydbøker gratis. Det er kun for dem med diagnoser som dysleksi og lignende som får tilgang til. Det finnes flere hjelpemidler, men en må være litt «på» for å få dem tror jeg. Lykke til!
 
Nei jeg har ikke vært med på det, men jeg har en bror som har det. Det tar ofte lang tid med utredning via PPT, så smør deg med tålmodighet. Det er lurt å være litt på i forhold til hjelpemidler. Få bøker på lydbok, søk om lesepenn, leseprogram på iPad/data. Det er også et bibliotek på nett der en kan låne lydbøker gratis. Det er kun for dem med diagnoser som dysleksi og lignende som får tilgang til. Det finnes flere hjelpemidler, men en må være litt «på» for å få dem tror jeg. Lykke til!
Tusen takk.
De hjelpemidlene er nok ikke aktuelle enda siden hun bare går i første klasse, men vil nok komme godt med etterhvert
 
Hva er det du lurer på? Hvordan utredningsprosessen foregår? :)

Det trenger nødvendigvis ikke ta så lang tid. Det er store variasjoner fra kommune til kommune :)
 
Fikk innkalling til samtale med ppt saksbehandler, vi foreldre altså. Så dro hun på «observasjon/befaring» på skolen, uten at barnet vårt viste hvem hun var. Så ble jenta vår innkalt til test hos ppt, der hun ble testet og snakket med saksbehandler i 2-3 timer -mens jeg ventet utenfor. Så gikk det 3 dager før vi fikk vite at ho hadde dysleksi, så gikk det noen uker før vi fikk foreløpig utkast til rapport, så gikk det enda en uke og så ble vi innkalt ilag med skolen til PPT for gjennomgang og diskusjon :) . Så nå har vi søkt om hjelpemidler fra nav og skolen skal fatte vedtak om spesial undervisning. :)
 
Er det en klar bestilling om dysleksi så trenger det ikke ta så lang tid, men dette varierer i ulike kommuner. Det kan forsåvidt være at en 1. Klassing kan være litt vanskelig å vurdere da de ikke er kommet så langt i leseopplæringa ennå. Men om en får diagnose har en klare rettigheter, så kjekt om å komme tidlig i gang :)
 
Jeg vil at min datter skal utredes, men har fått beskjed om at det er for tidlig, hun går i 2.klasse.

De hadde kartleggingsprøver nå denne uken, lærer mener vi skal regne med at hun havner på ett "farenivå"..

Har dere fått i gang utredning selv, eller er det skolen?
 
Jeg vil at min datter skal utredes, men har fått beskjed om at det er for tidlig, hun går i 2.klasse.

De hadde kartleggingsprøver nå denne uken, lærer mener vi skal regne med at hun havner på ett "farenivå"..

Har dere fått i gang utredning selv, eller er det skolen?
Ved oppstartssamtalen i begynnelsen av første klasse sa vi som det var at de allerede hadde misstanke i barnehagen.
De hadde fulgt henne ekstra opp siden hun hadde språkproblemer, og under den oppfølgingen fikk de misstanke.
I tillegg så har jeg også dysleksi.

Hun ligger ikke på farenivå, men på kritisk...
Det var skolen som ringte oss og ønsket å ha henne utredet
 
Ved oppstartssamtalen i begynnelsen av første klasse sa vi som det var at de allerede hadde misstanke i barnehagen.
De hadde fulgt henne ekstra opp siden hun hadde språkproblemer, og under den oppfølgingen fikk de misstanke.
I tillegg så har jeg også dysleksi.

Hun ligger ikke på farenivå, men på kritisk...
Det var skolen som ringte oss og ønsket å ha henne utredet


Ok, er bra det blir tatt tak i tidlig!

Vi må bare vente foreløpig.. Hun sliter veldig stakkar.. men fikk beskjed om at det vil mest sannsynlig komme flere tiltak nå etter kartleggingsprøvene.
 
Back
Topp