Dyskalkuli-tallblindhet

Tøysetulla

Flørter med forumet
Noen som har blitt utredet for dette, og fått diagnosen?

Jeg har fått time hos PP-tjenesten for utredning nå til uka...

Holder på med studiekompetansen nå, og jeg sliter virkelig med matte.. Fått noen 4'ere, men flest 5'ere i de andre fagene, i matte fikk jeg 1 på tentamen...[&o] Leser og leser, men det vil bare ikke sitte... kan begynne å skjønne det i timene, når jeg skal sette meg ned m lekser er det helt vekk... Er noen få ting jeg begynner å få teken på, som geometri (av alle ting...), prosent regning går forholdsvis greit, og potensregning...

Skal søke sykepleien nå til høsten, men jeg må ha godkjent i matte uansett diagnose...

Noen med erfaringer? Hva slags test får man hos PP-tjenesten? Får man flere hjelpemidler på eksamen, hva slags?

Håper jeg får noen svar!! Er så nervøs...[&o]

aldri blitt utredet.. men har sikkelig lese prob. ikke skrive.. også er jeg helt ute å kjører når det gjelder tall. lærern min på vgs mente jeg hadde talldysleksi og at jeg burde sjekke det.. men blei aldri no a.. stod akkurat på hengende håret.. heldigvis!

Jeg er ikke utreda for dyskalkuli, men regnger med at jeg nok har noe av det siden jeg sliter med brøk og alt som går ut over vanlig + og - og gange å gjøre. Har selv 1 på vanlig matte fra vgs, og ng fra ungdomsskolen, slet ikke sånn i andre fag i skoletida mi. Jeg har en yngre bror med ganske alvorlig grad av dysleksi, så antar at jeg vi har noe av den samme problematikken på ulike områder.

Ønsker deg lykke til og håper at du får hjelp med problemene dine[:)].

ORIGINAL: Susa87

aldri blitt utredet.. men har sikkelig lese prob. ikke skrive.. også er jeg helt ute å kjører når det gjelder tall. lærern min på vgs mente jeg hadde talldysleksi og at jeg burde sjekke det.. men blei aldri no a.. stod akkurat på hengende håret.. heldigvis!

Godt du stod!! [:)] Jeg hadde blitt sjeleglad for 2, og å få en 3'er hadde vært som toppkarakter!![8D]

ORIGINAL: Galleri

Jeg er ikke utreda for dyskalkuli, men regnger med at jeg nok har noe av det siden jeg sliter med brøk og alt som går ut over vanlig + og - og gange å gjøre. Har selv 1 på vanlig matte fra vgs, og ng fra ungdomsskolen, slet ikke sånn i andre fag i skoletida mi. Jeg har en yngre bror med ganske alvorlig grad av dysleksi, så antar at jeg vi har noe av den samme problematikken på ulike områder.

Ønsker deg lykke til og håper at du får hjelp med problemene dine[:)].

Takk, takk!! Håper det er noe hjelp å få!![:-][;)]

ORIGINAL: Tøysetulla

ORIGINAL: Susa87

Godt du stod!! [:)] Jeg hadde blitt sjeleglad for 2, og å få en 3'er hadde vært som toppkarakter!![8D]

fikk akkurat 2. hadde sliti max hvis jeg hadde stryki! hadde ikke hatt sjangs hvis jeg hadde mått tatt opp eksamen et halvt år seinere eller hva det hadde blitt.

jeg er utreda og fått påvist at jeg har dyskalkuli. Fikk test  med diverse oppgaver  både matte og andre tall gåter.I forskjellige nivåer. Alt fra 1. klasse til 3.klasse videregående.

Så fikk jeg  beskjed om at jeg fikk studiekompetanse selv om jeg ikke bestod matte .Siden det ikke er sjangs for meg å bestå matte pga mine problemer. Man må begynne utdannelsen  før det er gått 5 år siden diagnosen.Dersom man ikke gjør det må man testes igjen for å få diagnose og gjeldene studiekompetanse

tror jeg har det, sliter til og med med gangetabellen jeg asså [&o] dritpinlig...

ORIGINAL: løgndetektoren

jeg er utreda og fått påvist at jeg har dyskalkuli. Fikk test  med diverse oppgaver  både matte og andre tall gåter.I forskjellige nivåer. Alt fra 1. klasse til 3.klasse videregående.

Så fikk jeg  beskjed om at jeg fikk studiekompetanse selv om jeg ikke bestod matte .Siden det ikke er sjangs for meg å bestå matte pga mine problemer. Man må begynne utdannelsen  før det er gått 5 år siden diagnosen.Dersom man ikke gjør det må man testes igjen for å få diagnose og gjeldene studiekompetanse

Så godt å høre!!![:D]

Jeg kommer til å ta matteeksamen uansett diagnose eller ikke.. Men er bare så redd jeg skal stryke, og ikke komme inn på studiet... Har slitt ræva av meg dette året, skole hver ettermiddag, jobb, unger og mann... Ikke F... om jeg skal måtte vente enda et år fordi jeg strøyk i matt..som jeg faktisk jobber mest med!![:@][&o]

Har tatt regnskap i forbindelse med adv.sekretær, fikk 3... Ringte studieveileder på UiA, og de skal se om den kan godkjennes som mattekarakter.. Lite forhåpninger om det, men verdt å prøve... Kanskje regnskaps karakter og dyskalkuli diagnose kan gå?[8|][;)]

ORIGINAL: Læidy Bla Bla

tror jeg har det, sliter til og med med gangetabellen jeg asså [&o] dritpinlig...

Jeg vet...[&o]

Jobber i butikk, og har store problemer med å dele og trekke fra i hodet... Skikkelig pinlig til tider..

Det gjør jeg og, og jeg har seks i matte... Gangetabellen og klokken er to av de mest vanlige tingene å slite med, spesielt om du har matematikkvansker. Det finnes litt utredningsmateriell, men svært få er eksperter på dette i Norge. Dyskalkuli er en svært sjelden diagnose, og ofte (nesten alltid) opptrer den sammen med andre vansker f.eks ADHD, psykiske vansker eller liknende. Matematikk er også et fag med mange ulike områder, og man trenger ikke ha vansker med alle områdene. Man kan f.eks få vite at man har vansker med rom-retning eller tallforståelse.

Lykke til med testingen! Det er i alle fall ikke skummelt å bli testet. Du gjør ditt beste og får et svar - det er altså ingen fasit, på en måte.

Jeg vet...[&o]

Jobber i butikk, og har store problemer med å dele og trekke fra i hodet... Skikkelig pinlig til tider..

i know!!!! åh takk for at vi er flere!!! herregud for en lettelse!

ORIGINAL: Fru Riskorn

Det gjør jeg og, og jeg har seks i matte... Gangetabellen og klokken er to av de mest vanlige tingene å slite med, spesielt om du har matematikkvansker. Det finnes litt utredningsmateriell, men svært få er eksperter på dette i Norge. Dyskalkuli er en svært sjelden diagnose, og ofte (nesten alltid) opptrer den sammen med andre vansker f.eks ADHD, psykiske vansker eller liknende. Matematikk er også et fag med mange ulike områder, og man trenger ikke ha vansker med alle områdene. Man kan f.eks få vite at man har vansker med rom-retning eller tallforståelse.

Lykke til med testingen! Det er i alle fall ikke skummelt å bli testet. Du gjør ditt beste og får et svar - det er altså ingen fasit, på en måte.

Takk for svar!![:)]

Jeg er redd jeg har diagnosen, og redd jeg ikke har...[8D] Men egentlig er det viktigste at jeg kommer inn på studiet jeg ønsker, noe jeg har hatt lyst til i flere år!! Har som sagt jobba steinhardt dette året, får å ta hele studiekompetansen så jeg kan få begynt!! [:)]

Jeg vet...[&o]

i know!!!! åh takk for at vi er flere!!! herregud for en lettelse!

[:)]

Back
Topp