dyrt å være forlover----et spørsmål..

Traktar

Forelsket i forumet
er forlover for en venninne som snart gifter seg... har brukt mye penger på utdrinkningslaget og gave og kjole til dette her....

men frisør og sminking.. må jeg betale det også til meg selv? hun sa noe om at hun hadde bestilt time til både meg og henne... men skal jeg betale dette også? det begynner å bli litt  vell dyrt dette her for meg... og hvordan spør jeg henne om det? og dersom jeg må betale det selv og sier nei er det da frekt av meg? kan da alltids sminke meg selv og sette opp håret ¨på en noenlunde grei måte...hun her skal ha alt perfekt i bryllupppet og jeg er redd jeg ikke blir go nok for henne dersom jeg ikke går til frisør og får dette gjort...

Har lest at det er vanlig for noen å betale for dette til forloveren sin, men det er veldig individuelt hva man har råd til eller tenkt på, så ville prøvd å spørre henne hva hun tenker.
Jeg betalte ikke for mine 2 forlovere.

Spleisa ikke deltakerne på utdrikningslaget på festen?

Jeg krevde ikke at mine to forlovere skulle ha frisøroppsatt hår, men som takk for hjelpen bestile jeg kjole til begge som de kunne bruke i bryllupet.

Det beste er nok om du spør henne litt forsiktig, kanskje om prisen på frisør. Er det for dyrt får du bare beklage å si at du ikke har råd til det, og sette opp håret selv. :)

Jeg ville vært ærlig og sagt at (jeg har brukt XX penger på dette brylluppet? ) Det hadde vært kjempekoselig å dratt med henne, men du har desverre ikke råd til frisør og makeup. 

Er det virkelig vanlig? At forlover MÅ dra til frisøren for å se bra nok ut?
Jeg mener at hvis bruden abslutt mener at forlover skal ha proffsminke og proffhår, så burde bruden selv betale.

Dersom BRUDEN har bestilt time til seg OG deg som forlover, så er det naturlig (for meg i alle fall) at HUN betaler også..

Snakk med henne om det!

Jeg betalte hår og sminke til min forlover, men ikke kjole og sko. La litt føringer på hvordan kjolen burde være ift lengde og farge, men hun sto fritt til å velge siden hun betalte den selv. Hva med å si at du tror kanskje du vil fikse hår og sminke selv, fordi du ikke har så mye til overs denne måneden, men at du gjerne er hos frisøren sammen med henne?

Jeg måtte betale selv da jeg var forlover for ei jeg gikk på ungdomsskolen med. Ja vi var venninner og har hatt litt kontakt i ettertid, men jeg forstår ikke helt hvorfor hun ville ha meg som forlover, for SÅ close har vi ikke vært. Uansett, jeg var uten inntekt og måtte kjøpe meg kjole og sko og betale frisørtimen selv. Jeg var nok tidenes kjipeste forlover, ikke ordnet jeg noe utdrikningslag, ikke var jeg med på noe utdrikningslag og ikke holdt jeg tale. Jeg sa til henne at hun ikke måtte forvente noe utdrikningslag, men tale hadde jeg faktisk INGEN anelse om at jeg måtte holde som forlover. Bryllup og slikt har aldri interessert meg og jeg har aldri tenkt å gifte meg så jeg kjenner ikke til bryllupsskikker. Fant ut her nå da det var bryllup i England at jeg i tillegg hadde feil farge på kjolen jeg hadde, jeg hadde nemlig rød kjole. Aldri hørt noe om at man ikke skal ha rødt på seg i bryllup. Tenker det var mange som fikk noe å snakke om ja.

Bouncing buttplug skrev:
Dersom BRUDEN har bestilt time til seg OG deg som forlover, så er det naturlig (for meg i alle fall) at HUN betaler også..

Snakk med henne om det!

Det tenkte jeg og men sånn var det ikke i mitt tilfelle.

Jøss.. Om forlovaren ikkje "er bra nok" sjølvsminka og med sjølvoppsett hår får brura jammen meg betale for timen hos frisør etc.

Min forlovar sminka seg heilt sikkert sjølv, noko anna hadde vore veldig lite typisk. Eg ville at mi besteveninne skulle føle seg mest mulig vel i bryllaupet og med jobben som forlovar, utan å måtte sminkast proffesjonelt for å "sjå perfekt ut"!

Merkeleg trend det der at alt skal vere så perfekt i eit bryllaup. Klart ein vil at det skal bli ein fin dag, men det får no vere grenser for hysteri.

Tenker det må bli med forlovar i bryllaup som med arbeidstøy på jobb... Om "sjefen" krever bestemt uniform, må ho sjølv bekoste denne.

(Kjenner eg blei litt rive med her, beklager :p)

giggsy skrev:
Jeg måtte betale selv da jeg var forlover for ei jeg gikk på ungdomsskolen med. Ja vi var venninner og har hatt litt kontakt i ettertid, men jeg forstår ikke helt hvorfor hun ville ha meg som forlover, for SÅ close har vi ikke vært. Uansett, jeg var uten inntekt og måtte kjøpe meg kjole og sko og betale frisørtimen selv. Jeg var nok tidenes kjipeste forlover, ikke ordnet jeg noe utdrikningslag, ikke var jeg med på noe utdrikningslag og ikke holdt jeg tale. Jeg sa til henne at hun ikke måtte forvente noe utdrikningslag, men tale hadde jeg faktisk INGEN anelse om at jeg måtte holde som forlover. Bryllup og slikt har aldri interessert meg og jeg har aldri tenkt å gifte meg så jeg kjenner ikke til bryllupsskikker. Fant ut her nå da det var bryllup i England at jeg i tillegg hadde feil farge på kjolen jeg hadde, jeg hadde nemlig rød kjole. Aldri hørt noe om at man ikke skal ha rødt på seg i bryllup. Tenker det var mange som fikk noe å snakke om ja.

du skulle kanskje satt deg litt mer inn i rollen før du sa ja ?????

Først:
Betalte du hele utdrikkningslaget selv? Var ikke alle som var med, med på å spleise? Det er normalt i vår gjeng.

Jeg betalte alt av sminke, kjole, hår osv selv da jeg jeg var forlover. Det samme gjorde venninna mi da hun var forlover for meg(samme som jeg var forlover for).

I noen tilfeller er det normalt at bruden betaler ett eller annet for bruden, her hvor jeg er fra er det hår og sminke, eller en av tingene. Men det er ikke en fast regel. Da jeg giftet meg, og da jeg var forlover for venninnna mi, hadde ingen av oss råd til å betale for hverandre, så vi betalte selv.

Hva med å si til bruden at du vet ikke helt om du har råd til å være med til frisøren. Da hinter du jo til svar på om hun har tenkt å betale eller ikke, uten å virke frekk.

Vi gifter oss neste år, og jeg har tenkt å betale kjole - hår og sminke til min forlover i allefall :) Trodde det var mest vanlig jeg :)

Dersom bruden mener at du skal bruke frisør så får hun betale for det også, når du egentlig like godt kan gjøre dette selv siden det passer økonomien bedre.

MEN du må jo nesten snakke med henne da :-)

Det er IKKE frekt og utakknemlig eller noe lignende å si at det blir for dyrt. Som forlover skal du jo være sammen med henne mens hun blir stelt, så jeg hadde heller stått opp ekstra tidlig for å sminke meg og stelle håret mitt og så bare frisket det opp senere. ;-)

Ranveig R skrev:
Jøss.. Om forlovaren ikkje "er bra nok" sjølvsminka og med sjølvoppsett hår får brura jammen meg betale for timen hos frisør etc.

Min forlovar sminka seg heilt sikkert sjølv, noko anna hadde vore veldig lite typisk. Eg ville at mi besteveninne skulle føle seg mest mulig vel i bryllaupet og med jobben som forlovar, utan å måtte sminkast proffesjonelt for å "sjå perfekt ut"!

Merkeleg trend det der at alt skal vere så perfekt i eit bryllaup. Klart ein vil at det skal bli ein fin dag, men det får no vere grenser for hysteri.

Tenker det må bli med forlovar i bryllaup som med arbeidstøy på jobb... Om "sjefen" krever bestemt uniform, må ho sjølv bekoste denne.

(Kjenner eg blei litt rive med her, beklager :p)

sign.

Bambilicious skrev:
Min mening er at når bruden har bestilt timen vil det automatisk si at hun betaler seansen. Ellers ville jo normal høflighet være å spørre om dette var noe du var interessert i å være med på? 
MEN det må være utrolig kjipt å stå der på dagen og være uenige om hvem som skal betale, så jeg ville absolutt spurt henne for å være sikker. emoticon

Enig!!!

Hvorfor i all verden hadde dere ikke spleiselag på utdrikningslaget? Jeg har vært forlover, og alle måtte selvsagt betale litt.

Utenom det, så betalte jeg kjole selv. Men bruden betalte frisøren. Det var hun som ville at vi skulle være der sammen, så da betalte hun.

Da jeg var forlover betalte jeg frisør og sminke selv. Reknet ikke med noe annet heller egentlig:) Hadde selv to forlovere der den ene sa til meg at hun ville jeg skulle bestille frisør for henne også (som hun skulle betale selv), mens den andre ville ordne seg selv hjemme. Ikke noe stress:)

Jeg for min del mener bruden har nok å betale på, om det ikke skal betales for noen andres smink og hår også. I de fleste tilfeller bruker vel ikke forloverne så mye mer på utdrikningslaget enn det de andre venninnene gjør, man spleiser vel og bruker hvertfall noenlunde likt, så synes ikke den totale summen for å være forlover blir så veldig stor heller. Kjole og gave ville man jo måtte gått til innkjøp av uansett om man bare var vanlig gjest også:)))

Back
Topp