Dyr strøm, dyr drivstoff, mat, rente som går amok! Hva gjør dere?

Agnete

Forumet er livet
Vi må starte med å virkelig stramme inn, nå øker boliglånet vårt med drøyt 1000 i måneden, det var det forrige renteøkning også, strømmen er sykt dyr. Vi betaler 6000 nå på sommeren, hva med vinteren da...
matbudsjettet vårt har økt med 3000, ja, altså det drar seg til og vi er kanskje ikke de eneste som begynner å kjenne på det?
Hva gjør dere for å begrense?
Jeg kjenner at jeg frykter litt fremover nå for ja vi har budsjettert med høyere rente, men jeg har ikke budsjettert med så høye strømregninger, eller eiendomskatt og matpriser osv....
Så når alt øker, da spises alt opp også..

Vi må starte med å virkelig stramme inn, nå øker boliglånet vårt med drøyt 1000 i måneden, det var det forrige renteøkning også, strømmen er sykt dyr. Vi betaler 6000 nå på sommeren, hva med vinteren da...
matbudsjettet vårt har økt med 3000, ja, altså det drar seg til og vi er kanskje ikke de eneste som begynner å kjenne på det?
Hva gjør dere for å begrense?
Jeg kjenner at jeg frykter litt fremover nå for ja vi har budsjettert med høyere rente, men jeg har ikke budsjettert med så høye strømregninger, eller eiendomskatt og matpriser osv....
Så når alt øker, da spises alt opp også..

Vi ser på alt nå. Anbefaler deg å sjekk opp forsikringer- kan du få billigere avtaler gjennom å ringe, få flere forsikringer fra samme selskap? Har man noe gjennom jobben? Her hadde vi vært litt late, så når jeg sjekket opp dette i fjor sparte vi altså 210 kr mnd ved å bytte fra et selskap til et annet (kun i reiseforsikring)!!. Ringte banken min i dag for å høre om de hadde sparekontoer med høyere rentesats, noe de ikke hadde, så ser rundt etter å bytte bank eller ringe for et bedre tilbud. Har man strømmetjenester og hvor mange, noen har både Netflix, HBO og Storytel. Sjokolade og snop! Kan man bytte ut sjokoladeplata med en pakke kjeks? Vi solgte den ene bilen vår nå på mandag og kjøpte en til rimeligere pris og innfridde det vi hadde av lån på bilen. Vi kommer også til å sette opp konto til vesla vår og ønske oss at folk setter over penger der i forbindelse med jul,bursdag, dåp til alt fra Dyreparken i Kristiansand, Hunderfossen og legoland. Leker kan vi kjøpe inn selv etter ønske, slik at vi ikke får så mye vi ikke får brukt etc. Tørker tøy på stativ mer, samler og bruker en del 30min skylle vask på klærne til oss voksne som ikke er brukt så mye, men har litt solkremrester og noe svette.

Har fastrente på lån, og sørger for å handle mest mulig på tilbud eller i halvprisdisken. Blir å legge inn forholdsvis flere virkelig billige middager som pannekaker og egg på brødskiva og lignende. Ellers baker vi brød selv, så det sparer vi nok en del på. Det er å se over alt hvor vi kan stramme inn litt.

Fastrente, hjemmelaget mat, minimalt med kjøtt og fisk, egen grønnsakshage, har kjøpt oss solcellepanel med batterilagring for 100% strømuavhengighet + har solceller til varmtvann fra før av, fått tørr ved for oppvarming via ovn i vinter, står på venteliste for varmepumpe til neste år.

Nei, det er til å bli matt av!
Heldigvis så øker jo strømstøtten til 90%, men betaler likevel mer enn hva vi har gjort før under normale omstendigheter.

Vi har romslig økonomi, og har ikke kjempestore utfordringer, men det er jo trist å ikke fått spart noe særlig penger eller sette oppussingsplaner på vent fordi du ikke tørr bruke sparepengene.

Har også konfirmant til våren!
Det ser ikke ut som om det noen ende vil ta dette! Vi bor også på den plassen som har aller dyrest strøm i hele landet. Spotprisen ligger bom fast mellom 5-7 kr pr kWh. Helt vilt!

Vi fikk 4000 i strømregning nå, men kjenner en kompis i nord som fikk 150 kroner.

Latterlig at det skal være så enorme forskjeller! Alle betaler lik skatt, så syns nesten strømprisen burde blitt fordelt likt utover hele landet.

Vi bor i en del av landet uten strøm støtte, ettersom vi stort sett har billigere strøm. Det drar seg til litt nå, men er billigere jevnt over.

Men renta. Maten. Og bomringen som på mandag kommer opp så vi må gjennom til og fra jobb.

Jeg handler mer på tilbud og skal bli flinkere til ukehandel. Vi bør vurdere å flytte lånet til en bedre avtale, det kan man ofte spare mer på enn mange av de andre tingene vi forsaker.

Ja desværre så kjenner vi oxå på det
Det er en del ting jeg verkelig sko hatt men pengene strekker ikke til.
Vi sliter litt de sisste månedene.
Alt er blitt så dyrt og må si heldigvis så har vi ikke bhg barn og slipper de utgiftene .

Vi vi er prisbevisste i utgangspunktet så får ikke gjort så mye, men tenker jo helt klart over når jeg setter på vaskemaskinen også har vi kjøpt inn ekstra ved ved.

Vi har mye vi kan kutte litt på, om det blir helt ille så får vi søke om å betale ned lån på lenger tid

Vi er ganske bevisste på forbruket fra før, men jeg har f.eks sluttet å bruke tørketrommelen nå når strømmen er så dyr. Jeg planlegger middager og matpakker godt også tar vi en storhandel én gang i uka. Ellers er det ikke så mye vi kan gjøre, men har heldigvis en solid bufferkonto som sikkert får slanket seg godt i vinter :facepalm:

Syntes jeg hadde en rimelig grei handletur med mat for 3 dager i dag. Kom hjem og hadde glemt melk. Tilbake og handlet melk for 105 kr!!!

Det var 1,75 liter med helmelk. 2 stk 1 liter laktosefri lettmelk og 1 liter vanlig lettmelk. Rett nok er den laktosefrie melka noe dyrere enn vanlig, men det må vi ha for mellomste er laktoseintolerant. Men fire kartonger med melk. Og over 100 kr. Det var dyrt synes jeg. Vi har nok en del vi kan stramme inn på. Men tre unger drikker en del melk.

Jeg bruker ikke tørketrommel.
Vasker mindre klær, så vaskerommet ser jævvelllllig ut..
Har på oppvaskmaskin annenhver dag.
Lager "restemiddager" av alt småplukk i kjøleskapet to ganger i uka. Alt i en panne eller form, og saus.
Mindre sosial, pga bensin.
Kuttet ut en fritidsaktivitet til ungen. Den satt hardt i.
Ikke kino, svømmehall, ekstra is eller bolle ute. Har med vann i sekken og grove kjeks.

Sparer mest på å ikke bruke tørketrommel og ved å dusje i litt lavere temperatur. Har også skrudd ned gulvvarmen.
Kjøring er uansett minimalt, har hybridbil og kan gå til jobb :)
Prøver å bruke det vi har av mat, handler på tilbud og planlegger middag Utfra det.

Vi får strømregninger på mellom 8000 og 11000kr hver eneste måned og vi holder på å kveles aldeles oppi det. Vi har heldigvis en romslig økonomi som gjør at det fortsatt går rundt men selv med leieinntekt er det lite å sette av til sparing nå.

Vi har utleiedel på 50m2 og der brukes det nok MYE strøm da vi har varmekabler der og vi inngikk kontrakt før strømmen ble så dyr. Er heller ikke lov å sette opp leien før de har leid i 12mnd og det er ikke helt enda.. skal ALDRI ha inkl. strøm igjen….

Vi i resten av huset på 135m2 ca har ingen varme på (heldigvis ikke vært behov). Vi passer på å slukke lys, stenge tv osv når det ikke brukes. Vi dusjer mindre enn før, vasker sjeldnere klær og bruker tørketrommelen kanskje 3-4 ganger i mnd. Oppvaskmaskinen prøver vi å tyne til hver 3-4 dag men strømregninger går stadig opp!
Vi lader bilen hjemme, både vi og de i leiligheten men det utgjør bare rundt en 1000-lapp i måneden.. Der betaler de for sitt forbruk altså

Vi må være en av få som merker lite til det.

Vi hadde høyere strømregning i juli fjor, så det forbrukt vi har spart litt inn på har jo egentlig bare hvert fornuftig. Vi dusjer litt kortere, men vask og tørketrommel går som normalt. Vi er bare to og jeg bruker arbeidsklær, så vi kjører bare 2 maskiner i uka + tørk. Lager mat som før. Varmekabler i gang har vi aldri på om sommeren uansett. Men litt på badet.

Drivstoff er vel eneste jeg ser der litt mer, kosta ca 350kr mer for en full tank i sommer enn før prisene gikk veldig oppover. Men i bruner ca 1 tank i måneden uansett. Har blitt noe flinkere til å droppe småkjøring.

Mat har vi heller ikke merka mye på. Noen hundrelapper. Men matbudsjettet er det samme, og der hadde jeg satt 500kr ekstra uansett. Som buffer til bursdager/høytider osv.

Så i det store og hele, har ikke budsjettet økt veldig.

Back
Topp