Dyr som blir lam vs mennesker

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Kom over en video på Facebook av en hund som fikk en sykdom som i løpet av måneder gjorde den lam. Ifølge veterinærer er ikke dette smertefullt for dyret. Eieren valgte å la hunden leve til han døde et par år senere 14-15 år gammel. Da kunne han bare løfte hodet.

I kommentarfeltet skriker folk ut om dyreplageri, egoisme foran dyrets ve og vel osv. Og da begynner jeg å tenke, hvis det er dyreplageri å la en hund leve til den blir helt lam, hva med alle de menneskene som blir lamme eller som sliter med verre sykdommer? Se på sjukeheimer for eksempel. Hvorfor er det riktig å la dem leve og ikke dyr?

Hva tenker dere?

Jeg er et så kynisk menneske at jeg mener at mange av de som lever på sykehjem eller andre institusjoner blir pint. De blir holdt i live av ren egoisme fra deres pårørende.

Jeg mener at et dyr skal slippe og lide, men mener at mennesker også burde fått sen muligheten. Jeg vet jeg ville ønsket den.

Seriøs diskusjon?! Vel... Mennesker som er invalide i større eller mindre grad greier stort sett å finne en mening i tilværelsen og kan glede seg over "åndelige" ting. Det gjør ikke et dyr... Hvis man beveger seg over i filmverdenen og Et helt halvt år-diskusjonen.. Tja, noen i den tilstanden føler også de har et godt liv, mens andre med mindre plager foretrekker å dø. Livet er kompliserte saker... En annen bok/film om lignende tilfeller, De urørlige, har jo et annet utfall. (Og er en sann historie). Livet er svært verdifullt for meg, men jeg kan også forstå hvorfor noen vil ende det.. Mine tanker om dette... :)

Jeg er et så kynisk menneske at jeg mener at mange av de som lever på sykehjem eller andre institusjoner blir pint. De blir holdt i live av ren egoisme fra deres pårørende.

Jeg mener at et dyr skal slippe og lide, men mener at mennesker også burde fått sen muligheten. Jeg vet jeg ville ønsket den.
Jeg lurer på hva du mener med at pårørende holder folk på sykehjem i live? Er folk veldig syke, type maskin for å overleve, er de vel på sykehus. Så vanligvis er ikke folk døende på sykehjem, men ute av stand til å ta vare på seg selv. F.eks demente... Holdes de i live av pårørende?! Burde de nektes medisiner hvis de ble syke?

Om hunden plages vil man jo fort merke det og da regner jeg rd folk er oppegående nok til p skjønne hva som er best for fe.

Om dyret ikke plages så bør det leve

Enig med Kengu.

Når det er sagt, så er det mange mennesker som holdes i live selv om de kanskje hadde hatt bedre av å slippe. Så mennesker blir vel oftere pint enn dyrene på den måten, men da er det ingen som klager..

Jeg lurer på hva du mener med at pårørende holder folk på sykehjem i live? Er folk veldig syke, type maskin for å overleve, er de vel på sykehus. Så vanligvis er ikke folk døende på sykehjem, men ute av stand til å ta vare på seg selv. F.eks demente... Holdes de i live av pårørende?! Burde de nektes medisiner hvis de ble syke?
Nå er det jo ts som tar opp sykehjemmet som eksempel, og jeg skrev om mange som bor der. Ikke alle. På de sykehjemmene jeg har jobbet har det f.eks vært tilfeller der folk er så syke at det ikke har kontroll over noen funksjoner lenger, og bare blir sendt mellom sykehus og sykehjem. Der du ser de triste i øynene deres, og du vet at de føler de har levd nok, og ikke trenger å leve lenger, for det de har igjen ikke er et liv. Når de da får livsforlengende behandling på sykehus så mener jeg det er ren egoisme av de pårørende. Koble til pustemaskiner for å pine noen måneder til ut av dem...

Ja jeg vet at de aller fleste folk er uenige med med, og vil ta dette ille opp. Derfor startet jeg innlegget med å informere om at jeg er en kynisk person. Når noen blir gamle og syke mener jeg det er best det går fort, fordi jeg tror ikke de har det bra. Da trenger det ikke legges veldig mye tolkning i hva som er syk nok, det handler for meg om livskvalitet. Siden det uansett ikke blir en reell situasjon pga norsk lov, så er det uansett ikke så nøye og gå inn på detaljene i det.

Men syns trådstarter har et veldig godt poeng, mange folk påstår at dyr bør bli avlivet i en viss tilstand, "det er det humane", mens mennesker i værre situasjoner må leve til de dør av seg selv, man trenger ikke være human mot de

Enig med Kengu.

Når det er sagt, så er det mange mennesker som holdes i live selv om de kanskje hadde hatt bedre av å slippe. Så mennesker blir vel oftere pint enn dyrene på den måten, men da er det ingen som klager..
Enig med deg, tenker endel mennesker også hadde hatt godt av å slippe

Jeg er for aktiv dødshjelp ;) er det ikke i Sveits man kan få et par piller om man ikke vil leve lenger? Genialt opplegg..

Jeg hadde ikke latt bikkja mi leve om den ble lam. Jeg avlivet katten da den kom hjem med et ben som var knekt, åpent brudd..

Døde dyr lider ikke, uansett hvor trost det er.

Etter å ha sett farfar få Alzheimer og se hvordan livskvaliteten går nedover til han til slutt lå som et innskrumpet lik i senga, nevene knyttet, øynene lukket 99% av tiden, gjør på seg i bleie, pleiere som ikke har tid til å sitte i en time for å få i han mat og plages periodevis med forkjølelse og urinveisinfeksjon i tillegg, da vet jeg at jeg vil heller dø mens jeg kan bestemme det selv enn å oppleve det. Bare ligge der og vente til naturen går sin gang i månedsvis/år. Rekk opp hånda de som vil ha en slik slutt på livet.

Det er en komplisert problemstilling og ikke lett å vite hva som er riktig, men at vi mennesker drives mye av egoisme er vanskelig å innrømme, men dessverre er det ofte sant.

Altså så burde det vært likt med mennesker og dyr. Hvor langt man skal dra det er vanskelig å si. Hadde en hund hatt de samme problemene som min sønn har hatt de 5 mnd han har levd så hadde hunden blitt avlivet. Enkelte mennesker får leve for lenge og enkelte dyr blir avlivet for fort. Som feks så avlives mange dyr med hd, men vi mennesker kan leve med dette. Har også sett mennesker som bare er i live men ikke lever.

Etter å ha sett farfar få Alzheimer og se hvordan livskvaliteten går nedover til han til slutt lå som et innskrumpet lik i senga, nevene knyttet, øynene lukket 99% av tiden, gjør på seg i bleie, pleiere som ikke har tid til å sitte i en time for å få i han mat og plages periodevis med forkjølelse og urinveisinfeksjon i tillegg, da vet jeg at jeg vil heller dø mens jeg kan bestemme det selv enn å oppleve det. Bare ligge der og vente til naturen går sin gang i månedsvis/år. Rekk opp hånda de som vil ha en slik slutt på livet.

Det er en komplisert problemstilling og ikke lett å vite hva som er riktig, men at vi mennesker drives mye av egoisme er vanskelig å innrømme, men dessverre er det ofte sant.
Helt forferdelig! Jeg vil ikke oppleve noe sånt, og det ønsker jeg ingen av mine heller. Jeg er også for aktiv dødshjelp.

Jeg forstår godt det du tenker, mine to besteforeldre hadde lignende avslutninger på livet, jeg syns forferdelig synd i dem

Altså så burde det vært likt med mennesker og dyr. Hvor langt man skal dra det er vanskelig å si. Hadde en hund hatt de samme problemene som min sønn har hatt de 5 mnd han har levd så hadde hunden blitt avlivet. Enkelte mennesker får leve for lenge og enkelte dyr blir avlivet for fort. Som feks så avlives mange dyr med hd, men vi mennesker kan leve med dette. Har også sett mennesker som bare er i live men ikke lever.
Helt enig, mange dyr blir avlivet når de kunne blitt behandlet. Men nå er dette en diskusjon om saker der behandling ikke er mulig hos mennesker, så det blir veldig utfor tema å blande dette inn

Helt enig, mange dyr blir avlivet når de kunne blitt behandlet. Men nå er dette en diskusjon om saker der behandling ikke er mulig hos mennesker, så det blir veldig utfor tema å blande dette inn
Det er da ingen effektiv behandling for hd på mennesker heller. Jeg og flere jeg kjenner sliter med dette hver dag. Jeg hadde til å med pute som baby. Men etter fødsel med nr 1 så ble det enda verre etter at omtent reiv av meg hofta for å støtte opp beina mine/ få dem fra hverandre. Man kunne høre det knåste i hofta mi. Men veit du om en effektiv behandling som tar bort alle mine plager for resten av livet så vil jeg gjerne vite om det.

Hadde ikke tenkt å kommentere, men klarer ikke la være.

Jeg jobber selv på sykehjem, ja det er mange som har vondt, ja det er mange som er lam i deler av kroppen. Det er mange som ikke har en kropp som fungerer i det hele tatt, som kanskje er i live på grunn av våres skikk om at mennesker skal smertelindres, ikke avlives. Men det er faktisk ikke pårørende sitt valg bare så det er sagt.

Det er sikkert mange pårørende som ikke ønsker et slik liv for sine nære, at de ikke skal være nødt til å ligge å pines. Og ja, jeg er enig og jeg er til dels for aktiv dødshjelp. Men det er ikke min avgjørelse, det er ikke pårørendes avgjørelse. Det er loven som må følges!

Jeg jobber selv på sykehjem, ja det er mange som har vondt, ja det er mange som er lam i deler av kroppen. Det er mange som ikke har en kropp som fungerer i det hele tatt, som kanskje er i live på grunn av våres skikk om at mennesker skal smertelindres, ikke avlives. Men det er faktisk ikke pårørende sitt valg bare så det er sagt.

Det er sikkert mange pårørende som ikke ønsker et slik liv for sine nære, at de ikke skal være nødt til å ligge å pines. Og ja, jeg er enig og jeg er til dels for aktiv dødshjelp. Men det er ikke min avgjørelse, det er ikke pårørendes avgjørelse. Det er loven som må følges!
Tenkte det samme selv. Er tross alt en del pårørende som skulle ønske deres familie kunne få slippe. Men de får ikke lov pga loven. Er en skikkelig prosess for å få det til og da må pasienten selv være tilregnelig. Bestefaren til min fetter nektet en livsviktig operasjon og da var der nøter med både psykologer og advokater for å få det til. Han har dødd uansett men var litt snakk om på hvilken måte og da ville han velge selv. Heldigvis var han klar i hodet og fikk da bestemme. Dette valget har ikke alle mennesker på hjem og da bestemmer loven hva som skal gjøres.

Ja det poengterer jeg jo over her, men dette prinsippet følges jo i land der de ikke har samme lover også, i land der det er pårørendes valg å gi livsforlengende behandling

Det er da ingen effektiv behandling for hd på mennesker heller. Jeg og flere jeg kjenner sliter med dette hver dag. Jeg hadde til å med pute som baby. Men etter fødsel med nr 1 så ble det enda verre etter at omtent reiv av meg hofta for å støtte opp beina mine/ få dem fra hverandre. Man kunne høre det knåste i hofta mi. Men veit du om en effektiv behandling som tar bort alle mine plager for resten av livet så vil jeg gjerne vite om det.
Med tanke på at du klarer å sitte her å skrive dette viser det at du har en livskvalitet langt over det vi snakker om, så det er fortsatt langt ifra temaet. Mange har uhelbredelige helseplager, så ikke prøv å legg ord i munnen på meg om at jeg påstår jeg vet noe om plagene dine eller behandlingen som ikke finnes.

Det har ingenting med saken å gjøre! Du tolker det jeg snakker om feil.

Med tanke på at du klarer å sitte her å skrive dette viser det at du har en livskvalitet langt over det vi snakker om, så det er fortsatt langt ifra temaet. Mange har uhelbredelige helseplager, så ikke prøv å legg ord i munnen på meg om at jeg påstår jeg vet noe om plagene dine eller behandlingen som ikke finnes.

Det har ingenting med saken å gjøre! Du tolker det jeg snakker om feil.
Og du tolket meg feil. Jeg la frem ett eksempel på noe som gjør at dyr blir avlivet og er mindre alvorlig enn å være lam.

Og du tolket meg feil. Jeg la frem ett eksempel på noe som gjør at dyr blir avlivet og er mindre alvorlig enn å være lam.
Det er fortsatt ikke det vi diskuterer. Men jeg kan gjerne bli med på en liten avsporing hvis du vil diskutere det problemet, for det er i aller høyeste grad et problem, noe jeg sa meg enig i i det første innlegget ditt også

Back
Topp