dynetrekk på ikea..

ozon

Gift med forumet
det er jo allment kjent at dynetrekkene på ikea er teite, di har teite mål og passer ikke normale dyner.. har kjøpt 2 sett fordi de var fine, og før jeg visste dette.. selve trekkene var kjempe gode, fine og herlig stoff.. men det ble liksom å stappe ei pute i et vanlig dynetrekk... så jeg sydde dem inn!! genialt!!! det ble helt supert!!! anbefales!!! ser ut som det er kjøpt sånn, *fornøyd*
 
hadde problemet me at eg kjøpte dyne på ikea og trekkene på kid.. så hadde ett problem der.. måtte fint kjøpe ny dyne og heller bruke den ikea dynen når eg har funnet trekk til den.. men om du sier det på den måten må eg jo nesten komme meg på ikea og se på de da[8D]
 
thanx, syns det var genialt jeg.. er ikke verdensmester jeg heller da.. men det var bare rette sømmer... sydde joggebukser når jeg gikk gravis, for det var nesten ikke joggebukser å få tak i, og de ble ikke så verst de heller da[:)]
 
Hehe..ja!! Sier noe der... Har et par som jeg bruker til sønnen min...og han har vanlig dyne...syns det funker greit jeg.. Men har selv dobbeltdyne fra Ikea...den er så stoooor og god!!
 
Jeg er kjærreinga mot strømmen her jeg da, jeg har dyne fra IKEA, dynetrekk både fra IKEA og fra "vanlige plasser", og ingen problemer med noen av dem.
 
Men, har dere prøvd å ta helt vanlige, standard dynetrekk fra en vanlig butikk som er brukt og vasket noen ganger, ta flere ulike, og legge dem oppå hverandre og måle litt?
 
Jeg hadde nemlig et sånt som var kjøpt til ekstra lang dyne, så mamma (ja, jeg har ikke symaskin selv da..) skulle klippe av det litt til meg. Hun målte med to ulike dynetrekk for å være sikker på at ikke det ene hadde krympa eller noe... og måtte frem med mange, og til slutt bare ta et gjennomsnitt, for de var ikke i nærheten av å være like store noen av dem, enda de var kjøpt (i alle fall ifølge butikkene) like store.
 
Når det på de som SKAL VÆRE laget i standard skiller opp til 10 cm i lengde og flere cm i bredde også, hvorfor skulle disse passe noe bedre enn de som er kjøpt på IKEA?
 
 
 
det varierer i str fra butikk til butikk, men også i samme butikk.. men trekkene fra ikea er jo kvadratiske!!!!![:'(][:-]
 
det funker jo for den som kan ta i en symaskin og vite hva man gjør. det blir bare store baller av tråd og knekte nåler når jeg begynner med sånne prosjekt! men så bra du fikk det til! flink og lur er du, gratulerer med nytt sengetøy!

 
Signerer denne jeg.... Kan ikke sy for fem flate øre, mamma må legge opp alle buksene mine...
 
hvis man kjøper dyne på ikea har man jo bare en veldig god unnskylding til å shoppe på ikea[;)]
 
men dynene på ikea er teite, di er kvadratiske!!!! blææææææh[:'(][:'(][:'(][:'(]
 
De er ikke i nærheten av å være kvadratiske, hverken trekken eller dynene!
 
En dyne fra IKEA er 150*200 cm. En dyne fra Jysk er 140*200 cm. Det er ti cm. Ettersom dynetrekk fra andre plasser gjerne varierer i alle fall 5 cm i bredden (avhengig av hvor mye de krymper, og hvor mye det er tatt høyde for at de kanskje skulle kryumpe, men ikke gjorde det likevel...) så er ikke det egentlig akkurat noe stort problem.
 
Og 150*200 er ikke akkurat i nærheten av å være kvadratisk da!!! Og det er altså TI CM i avvik. Du kan ikke seriøst mene at du når du ligger i senga di og sover PLAGES om dyna di er TI CM BREDERE enn den pleier å være? Dersom det er et problem at dynetrekket er ti cm for bredt (etter noen runder i tørketrommelen er det sikkert bare 5, og da på nivå med andre dynetrekk egentlig...) så kan det jo alltids sys inn. Eller du kan kjøpe sengetøy der du kjøper dyna, siden det er kjent at dyner fra IKEA har svensk størrelse.
 
 
 
ORIGINAL: *Stella*

De er ikke i nærheten av å være kvadratiske, hverken trekken eller dynene!

En dyne fra IKEA er 150*200 cm. En dyne fra Jysk er 140*200 cm. Det er ti cm. Ettersom dynetrekk fra andre plasser gjerne varierer i alle fall 5 cm i bredden (avhengig av hvor mye de krymper, og hvor mye det er tatt høyde for at de kanskje skulle kryumpe, men ikke gjorde det likevel...) så er ikke det egentlig akkurat noe stort problem.

Og 150*200 er ikke akkurat i nærheten av å være kvadratisk da!!! Og det er altså TI CM i avvik. Du kan ikke seriøst mene at du når du ligger i senga di og sover PLAGES om dyna di er TI CM BREDERE enn den pleier å være? Dersom det er et problem at dynetrekket er ti cm for bredt (etter noen runder i tørketrommelen er det sikkert bare 5, og da på nivå med andre dynetrekk egentlig...) så kan det jo alltids sys inn. Eller du kan kjøpe sengetøy der du kjøper dyna, siden det er kjent at dyner fra IKEA har svensk størrelse.



 
det er liksom barnedyner jeg snakker om.. trodde det kom ganske klart frem da.. vet ikke hvilke dyner å sånt du har vært borti. men DYNETREKKENE jeg kjøpte på ikea er hvertfall kvadratiske.. målte jeg ser du, før jeg sydde de inn.. vasket det og hadde det i tørketrommelen.. og måtte ta bort hvertfall 20 cm på begge sidene.. men hva vet vel jeg...
 
Vel, vet du, det falt meg ikke inn at det var barnedyner, for jeg er vsant til at folk klager over dyner fra ikea, men da voksendyner. Jeg tenkte dessverre ikke på barnedyner, jeg burde vel det her inne, men ettersom jeg ikke har barn enda, så tenkte jeg bare ikke på det.
 
Kvadratisk skal de uansett ikke være, de skal være 110*125 da om du mener babydyner, men det passer dårlig med barnedyner fra andre steder ja, det ser jo jeg også. De finnes i så mange ulike størrelser, så jeg vet ikke hvor stor "vanlig" dyne du har da, men det stemmer sikekrt at du har måttet klippe bort som du sier.
 
Men, de SKAL ikke være kvadratiske i alle fall, utfra hva ikea oppgir på sin hjemmeside (jeg sjekka i alle fall flere ulike. Jeg antar nå du mener dyner til små barn i sprinkelseng (for nei, det framgår aldri noen plass om det er babydyner, barnedyner eller voksendyner du mener)
 
Jeg tviler ikke på at du har klippet dem av altså, og beklager at jeg misforsto og ikke tenkte på babydyner. Det er selvsagt min feil at jeg ikke tenkte babydyner på babyverden. Men, i mitt hode ble det dessverre voksendyner.
 
Uansett: Ja, kjøper du dynetrekk som er laget i helt andre mål enn dyna, så må du klippe og sy om det skal passe. Eller rett og slett kjøpe sengetøy og dyne samme sted. For barnedyner er visst dette gjerne et problem (i alle fall for enkelte størrelser babydyner, de finnes i mange tørrelser har jeg funnet ut, og noen passer dårligere enn andre...) men for voksendyner er ikke dette noe problem.
 
Når det er så store forskjeller på babydyner vil det enkleste være å kjøpe dyne og dynetrekk på samme sted. Eller ja, klippe og sy.
 
HALLO!
 
Jeg prøvde å BEKLAGE!
 
Forklare at jeg misforsto! BEKLAGE!
 
Om det er "dritt" å kjøpe sengetøy på ikea, så ikke gjør det da vel! Det er ikke verre enn det.
 
Greit, det var alt fra meg.
 
 
 
Back
Topp