Dyner og størrelser

Magespiren

Elsker forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Junilykke 2022
Augustbarna2024
Jeg er førstegangs og totalt uvitende når det kommer til akkurat dette med dyner til baby.

1) Hvor mange dyner trenger man egentlig?
2) Hvor store burde de være?

*svett emoji*

Jeg skal ha to av de minste 65x80(?)
En i vogna og en i vugge. Starter med det..
Har som regel hatt en i neste størrelse. Den bruker jeg bare i sprinkelseng uansett :)

Ikke meningen å kuppe tråden, men dette lurer jeg også på! Og hvor mange laken og sengesett bør man ha? Holder det med ett tisselaken, eller kan de også bli gjennomvåte? Må man ha tisselaken i egen seng? Laken i vogna? :bookworm:

Ikke meningen å kuppe tråden, men dette lurer jeg også på! Og hvor mange laken og sengesett bør man ha? Holder det med ett tisselaken, eller kan de også bli gjennomvåte? Må man ha tisselaken i egen seng? Laken i vogna? :bookworm:
Tisselaken blir ikke gjennomvåte, men har baby tisset igjennom blir tisselakenet vått i øverste laget og må skiftes på. Så jet kommer nok til å ha i alle fall to til seng. Kan også bruke kladder under lakenet som kastes hvis de blir våte :)

tipper jeg ender opp på rundt tre sengesett i minste størrelsen. 2-3 laken til vogn/vugge. Tror kanskje ikke det er behov for laken i vogna, med mindre du ikke skal bruke pose/lammeskinn :)

Starter med 65x80 ja, passer til bagdel i vogna og vugge/seng i starten. Har to dyner. Hadde en drøss med dynetrekk i rosa og med sløyfer, blonder og dilldall etter minis kusine, de sender vi tilbake nå siden svigerinna mi venter ei jente når som helst nå..! Skal ordne så jeg har to-tre dynetrekk til minste str og jeg vil ha lilleba... for de er så myke og deilige :angelic:
Så er det 80x100, juniordyne etter det. Bytta i senga da hun bytta fra bedside til sprinkelseng tror jeg, eller iallefall da vi senka bunnen i sprinkelsenga.. Har to dyner her også, ei mye tynnere enn den andre siden jenta mi er varmblodig. Denne str bruker mini på snart 3 fremdeles. Så har masser av den størrelsen :happy: hun skal nok ikke over på vanlig dyne før vi har stilt ut senga hennes helt, og hun har god plass på første del av voksesenga enda ;)

Hadde en dyne til vogn/vugge i den minste størrelsen, så to dyner i 80×100 til sprinkelseng (sommer og vinter). Har et tisselaken til vår seng og et til sprinkelseng, de gangene det har blitt uhell har han vært så liten at det ikke blir så mye, stoppes jo av både bleie, pysjamas og laken i tillegg til tisselaken, har bare luftet tisselakenet og byttet laken over. Hadde vel ca 4 laken og 4 dynetrekk til sprinkelseng og 80×100 dyne.
Vi brukte den minste dynen lite, når vi var på ferie og baby lå i vognbaggen på natta tok vi også med den største dynen.

Har en dyne i den minste str, den brukte vi stort sett på sofaen, da gutten er født i slutten av oktober, så i vogna var ikke aktuelt. Hadde to dyner som passet til spinkelseng. En brukte vi i spinkelseng, og den andre tok vi frem på våren i sportsdelen i vogna. Kjøpte vel også en sommerdyne til spinkelseng. Mamma hadde to av disse liggende etter egne barn, så etter en vask var de like fine som før :)
Hadde vel to sett sengetøy til den minste dyna, for den ble ikke brukt så mye. Har vel 4 sengesett til sprinkeldyna. Skal kjøpe flere tisselakner og kanskje et laken til til vogna. Har nok vanlige laken til spinkelseng, 4 stk tror jeg.

Jeg har kjøpt en i 65x80 til vogna, den blir nok også å gå litt att og frem mellom vogn/sofa/vugge. Vanlig fiberdyne.
Jeg har også kjøpt en i 80x100 til sprinkelsenga. Den er dundyne :)
Så mitt tips er en av hver str.

Tisselaken kjøper jeg 2 stk av til sprinkelseng. I vogn og vugge skal jeg ha lammeskinn (har kjøpt et nytt til lillebror og har to fra før etter storebrødrene. Lammeskinn er smurt inn med Lanolin og fungerer litt som tisselaken.

Har to sengetøy til hver dyne :)

Har ei lita og litt større dyne, men tipper jeg blir å bruke sånn pose heller. Måtte ha det til storesøster, da hun bare sparket av seg dyna hele tiden.

En 65*80 til vognen, en i samme str til vugga og en i samme str til sengen. Baby klarer ikke å flytte vekk dynen fra ansikt osv, så brukte den lille baby dynen lenge.
Ingen tisselaken da baby sjeldent tisser gjennom bleia på natten. Tror ikke det har skjedd i det hele tatt med noen av mine faktisk.
Tisselaken kom på når de sluttet med bleie.
Minimum 4 sengesett og 5 laken.

En 65*80 til vognen, en i samme str til vugga og en i samme str til sengen. Baby klarer ikke å flytte vekk dynen fra ansikt osv, så brukte den lille baby dynen lenge.
Ingen tisselaken da baby sjeldent tisser gjennom bleia på natten. Tror ikke det har skjedd i det hele tatt med noen av mine faktisk.
Tisselaken kom på når de sluttet med bleie.
Minimum 4 sengesett og 5 laken.
Ikke opplevd at baby har tisset gjennom bleia på natta. MEN har opplevd diare tilstander der hele senga var full i drit. Sååå.. glad jeg hadde tisselaken under :hilarious:

Vi kommer til å ha pose i vogna og ei helårsdyne i senga. Begynner med vugge og den minste dyna. Tenker at to sengesett er nok. Når vi går over til større seng så kjøper vi større dyne og tisselaken. Har ikke mer sengetøy til min egen seng heller.

Jeg tror det blir pose i vogna og 65x80 dyne i senga, muligens en ekstra i tilfelle posen blir for varm i starten. Men hvor får man kjøpt sengesett i 65x80? Finner ikke noe, bare masse i 80x100. Tips? :)

Jeg kjøpte sengetøy i 65x80 på kid. De har veldig få i nettbutikken og de var ikke spesielt fine :playful: Oppdaget etterpå at de har maaange fine på princess! Må bare «huke av» på rett str ;)

Back
Topp