Dyner og puter!

HelenaH

September 2013 & April 2015 <3
Aprilbarna`15
Kass dyne skal dokke ha til babyen?

Størrelse? Dun eller fiber? Koffor/koffor ikkje?
Skal dokke ha pute? koffor/koffor ikkje?
Skal dokke ha en i vogna og en i senga, eller en til begge dele, eller ingen av delene? :P
Alle gjer forskjellig så eg vil vite koffor du skal ha det du skal ha :)

Treng litt tips til kva vi skal velge :)

Vi har dun pose i vognen og den er jeg KJEMPE fornøyd med. Til sengen har vi en av hver dun/fiber, men bruker bare den i dun fordi den er best på å regulere tempraturen. Hun ble ofte svett med fiber til og med midtvinters og da endte hun opp med å ta av seg dynen, da ble hun kald og våknet. Blir nok dun til knøttet også.

Her blir det dundyne i senga. Rett og slett fordi småen våknet klam når vi hadde kløpt fiberdyne. Størrelse på dyna husker jeg ikke helt, men bruker den som er hakket større enn vogndyner. Dynene i sprinkelsenger skal jo ikke være altfor store.

I vognen kommer jeg til å bruke lammyposen min fra barnas hus. Elsker den! Dun rundt, også ligger barnet på ull. Utover våren, kan man fjerne selve posen og bare la barnet sitte på ullen.. God plass i den, også. Gutten min på snart fire har brukt den i vinter når vi har gått langt.

(stjal bildet fra en blogg.........) :)

photo-13-05-03-22-10-11.jpg

Vet ikke, men har hørt at det ikke er bra å velge ikea sine dyner.
Fordi de har andre størrelser så da må også dynetrekk kjøpes på ikea.

Ja det hørte eg og..
Hørte og at noken kjøpte junior dyne med en gang og berre legge den dobbelt i dynetrekket, så sleppe dei kjøpe 2 dyner..

Skal ha dun dyne i senga. Har god erfaring med de, varme og gode men regulerer varmen godt.
Er usikker på vogna... Har lyst til å sy selv pose av ull som jeg fyller med dundyne. Har sett en sånn i bhg jeg jobber og det er den søteste posen jeg har sett + at sen er veldig varm og god så jeg skal prøve å herme ;)

Ikke ha pute i all fall, da mister babyen sine frie luftveier. Ligge flatt på en godkjent madrasser. Utenom det vet jeg ikke da jeg er førstegangs og vet ikke noe mer:)

Har jobbet på interiørbutikk før, der jeg gikk kurs for å lære meg om dyner og puter - også til barn. Så ingen tvil om at det blir dundyner her i huset. Den har så mange egenskaper som fiberdyner ikke har, som f.eks at den transporterer varme i motsetning til fiber som kun holder på varmen. Puter blir det ikke noe av i begynnelsen. :)

IKEA selger ikke baby dyner fordi de mener babyer kan trekke dynen over hodet og bli kvelt. I stede selger de soveposer som er suuper tynne! IKKE for norske vintre!!

Her i huset sverger vi til dun! Jeg har dunpose til vogna, og dundyner og puter... :) jeg sverger til Andungen-serien til Princess...! Den er stadig vekk på tilbud :) hadde en dyne i 65*80, vugge og vognstørrelse...! Brukte den i vogna i begynnelsen(juli-baby), før det blei kaldt nok for dunpose... Så hadde jeg neste størrelse i sprinkelsenga...80*100, men der lå ikke mini før han var 5 mnd tror jeg... ;) fra han var 2 år fikk han juniordyne, 100*140, og den bruker han fortsatt...snart 4 år ;)

Når det gjelder pute så anbefalte fysioterapeutene på SiV det, når jeg fikk storebror i 2009... Dunputa i andungen-serien er kjempetynn og deilig...tror jeg kommer til nestemann også ;) ...men mulig jeg venter og hører hva de anbefaler nå....

IKEA selger ikke baby dyner fordi de mener babyer kan trekke dynen over hodet og bli kvelt. I stede selger de soveposer som er suuper tynne! IKKE for norske vintre!!

hæ?
Jeg trodde det. Når jeg går på ikea sin hjemside og søker på babytekstiler så kommer 2 typer dyne til sprinkelseng frem. Men ser nå at størrelsen er 125 * 110 cm og det er vel for stort???

hæ?
Jeg trodde det. Når jeg går på ikea sin hjemside og søker på babytekstiler så kommer 2 typer dyne til sprinkelseng frem. Men ser nå at størrelsen er 125 * 110 cm og det er vel for stort???
Åja, det var vertfall det jeg fikk beskjed om da jeg skulle handle det i 2011. JA de målene du oppgir høres mest ut som en junior dyne, ville ikke stappet det opp i en spinkelseng :)

Dundyne. Dun regulerer mer enn fiber. I vogna skal jeg ha en fleecepose og lammeskinn i begynnelsen, og Voksi Urban når kulda setter inn.

Back
Topp