Dyne vs sovepose

RainbowHope

Betatt av forumet
Hva skal dere ha til babyen der babyen skal sove om natten?
Jeg tenkte umiddelbart dyne, men sovepose ser ut som en tryggere løsning mtp krybbedød. Og med en god ullpysjamas under, er det vel ingen fare for at babyen skal fryse?
Muligens lettere med sovepose mtp samsoving, bedside crib og amming også?
Noen erfaringer?
Er så redd for at babyen skal fryse. Har lyst å sy vognpose/kjørepose og soveposer selv, men er redd det ikke blir varmt/isolerende nok.

Vår lå i babynest og var veldig varm. For varm til tider. Så jeg syntes dyne var bra, da den kunne brettes ned.
Vurderte å kjøpe sovepose. Men min lille måtte ha ny bleie før og etter amming om natten, så jeg orket bare ikke enda mer å pakke henne ut av :hilarious:
Vår lille ble veldig mye mer varm enn det jeg selv var.

Pysj og ullpledd blir det her denne gangen også :)
De er ofte kalde på hender og føtter siden det er lengst unna hjertet, så viktig å sjekke temperaturen i nakken for å se om babyen er varm eller kald :)
Dyne begynte vi med når han ble litt større, men vil ikke bruke det før han ble 2 år
Pysj som kan åpnes i beina er veldig praktisk mtp bleieskift på natta :)

babynest er ikke anbefalt på natten, lub anbefaler å kun bruke det under oppsyn. samme med sengekant.

Vår lå i babynest og var veldig varm. For varm til tider. Så jeg syntes dyne var bra, da den kunne brettes ned.
Vurderte å kjøpe sovepose. Men min lille måtte ha ny bleie før og etter amming om natten, så jeg orket bare ikke enda mer å pakke henne ut av :hilarious:
Vår lille ble veldig mye mer varm enn det jeg selv var.

Takk for svar og erfaringsdeling :)
Dyne er kanskje bedre mtp bleieskift ja, det tenkte jeg ikke på.

Pysj og ullpledd blir det her denne gangen også :)
De er ofte kalde på hender og føtter siden det er lengst unna hjertet, så viktig å sjekke temperaturen i nakken for å se om babyen er varm eller kald :)
Dyne begynte vi med når han ble litt større, men vil ikke bruke det før han ble 2 år
Pysj som kan åpnes i beina er veldig praktisk mtp bleieskift på natta :)

babynest er ikke anbefalt på natten, lub anbefaler å kun bruke det under oppsyn. samme med sengekant.
Var det nok med bare et ullpledd? Har dere det varmt eller svalt på soverommet? Vi pleier å ha det ganske svalt/kaldt på soverommet, så ser for meg at for oss blir det for lite. Hvorfor vil du ikke bruke dyne før 2 år?

Var det nok med bare et ullpledd? Har dere det varmt eller svalt på soverommet? Vi pleier å ha det ganske svalt/kaldt på soverommet, så ser for meg at for oss blir det for lite. Hvorfor vil du ikke bruke dyne før 2 år?

vi hadde det svalt, som anbefalt av lub :) Vi prøvde med dyne, men han sparka den bare av seg, mens ullpleddet holdt seg liggende på :) Pysj og ullpledd holdt på han vår, varm unge. Han sov jo også inntil meg enten i senga si eller i senga vår og fikk jo da litt varme fra oss. Han hadde dyne i sengen fra han var 6 mnd, men han ville ikke bruke den selv, likte best å sove uten. Nå er han 2,5 år, sover for det meste i bare bleie og legger seg til tider under dyna - men sover mest utenfor dyna. Han liker ikke å sove med klær lengre, så pysj har han ikke brukt på 6 mnd.. men kjenner på han iløpet av natten siden han fortsatt samsover en god del med oss, og han har alltid god temperatur :)

Last edited:
Sniker
Vi brukte dyne på vår forrige født i januar, og ullpysj. Har det kaldt på soverommet. Han sov på min madrass, med sprinkelsengen bundet fast til vår seng og med den ene siden nede. I sprekken mellom vår seng og hans, festet jeg dyna hans fast på den ene siden. Så dermed kunne han ikke sparke den over seg. Senere har vi faktisk brukt sovepose og en dyne bare fra navlen og ned, fordi han etterhvert begynte å sparke av seg dyna og bli kald. Men pose alene var ikke nok for oss. Det er forskjell på barn og min blir kald når han sover.
Det er ikke sånn at LUB ikke anbefaler dyne, men de anbefaler at man bruker en egen dyne til babyen og i størrelse tilpasset alderen. Det skal ikke være en tung dyne, men det får du ca ikke tak i i norge, og de undersøkelsene som går på dette er gjort i andre land hvor de har tjukke og tunge dyner som er mer som et tungt teppe. Går du til princess eller kid og kjøper en varm dundyne (disse er ganske lette selv om de er varme) i minste størrelsen, tenker jeg at det blir bra :)

Vil du ha pose, så kan de mange åpnes i begge ender, så du kan åpne bare ved beina for eksempel.

Vi brukte andungen dundyne i starten. Ved ca 3-4 mnd begynte vi med dunsovepose. Syns det var fint med dyne i starten, lett å følge med på om baby er varm/kald. Har det vanligvis ganske kaldt på soverommet om vinteren, men med bitteliten baby så holdt vi vinduet lukket. Vi samsov og det er uansett ikke så digg å ligge på kaldt soverom i bar overkropp/kun t-skjorte på overkroppen. Nå er vi tilbake på dyne igjen. Jeg oppdaget faktisk at ungen ofte kunne være varm på føtter og hender, men kaldere på beina/kroppen.

Vi bruker lammeskinn under baby, pysj og Easygrow bambuspose. Dyne eller ullpledd fra magen og ned. Vi har det ganske kaldt på soverommet vårt.

I Tyskland frarådes all bruk av dyne under 1 år pga fare for krybbedød/pusteproblemer.
Så jeg har kjøpt sovepose. Men er ,i likhet med flere her, usikker på om den holder, siden vi har det ganske kaldt. Tenker også å ha soveskinn under og kanskje ullpledd over fra magen ned, pluss hansker og lue..
Hm, dette blir interessant

Sovepose, helt klart. Det er tryggere mtp krybbedød.

Vår kunne ikke bruke dyne, alt sånt ble sparket veggimellom - og da ble han jo iallefall kald.

Vi brukte sovepose helt frem til han skulle over i "storeguttseng" da han var 2,5. Først da fikk han dyne.

Vi har brukt tynn vattert pose fra hm, og variert bekledningen oppi. Ullpysj og sokker de kaldeste dagene. Men altså, vi har jo ovn på rommet, så vi har omtrent samme innetemperatur om vinteren som ellers. Blir ikke kald da.

Det er også mye verre om babyen blir for varm enn for kald. Overoppheting er farligere enn å fryse litt.

I Tyskland frarådes all bruk av dyne under 1 år pga fare for krybbedød/pusteproblemer.
Så jeg har kjøpt sovepose. Men er ,i likhet med flere her, usikker på om den holder, siden vi har det ganske kaldt. Tenker også å ha soveskinn under og kanskje ullpledd over fra magen ned, pluss hansker og lue..
Hm, dette blir interessant

Lue er frarådet mtp krybbedødfare. Hvorfor ikke bare ha det litt varmere på rommet? Hvor kaldt har dere det, da? Det er anbefalt med rundt 18-19 grader.

Hvis man skal bruke sauskinn/lammeskin er det viktig at det er korthåret.

lue er som neidajoda sier frarådet pga krybbedødsfare, hodet er det stedet de regulerer varme med, så lue inne skal de ikke ha.

Votter er ikke nødvendig inne med mindre babyen klorer seg mye, hendene og føttene er lengst unna hjertet og er derfor kaldere enn resten av kroppen - de har jo litt dårligere blodsirkulasjon når de er små. Er nakken normal temperatur har babyen det helt fint, det er der man skal sjekke om babyen er varm eller kald. Hender og føtter sier ingenting om babyen er varm eller kald.

Tusen takk for alle svar! :)
Da skal vi vurdere litt før vi bestemmer oss for det ene eller det andre. Fint å se hvilke erfaringer dere har og hva dere velger.

prøv dere frem, så finner dere ut av hva deres baby trenger og liker :) vi hadde dyne og ullpledd klart, og pysj så klart - så fant vi ut hva som passet vår baby :) viser det seg at nestemann er som meg - frysepinn så bestiller vi sovepose da vi vet det :)

Lue er frarådet mtp krybbedødfare. Hvorfor ikke bare ha det litt varmere på rommet? Hvor kaldt har dere det, da? Det er anbefalt med rundt 18-19 grader.
Oi, wow! Der ser man... så mye man kan gjøre feil.. visste ikke at man ikke skal bruke lue.
Vi har alltid vinduet litt åpent så det blir sikkert noe under 18C. Får se om vi må endre på det.
Skal man da ikke ha på lue når barna sover ute heller? Altså i vogn, på dagtid?

Oi, wow! Der ser man... så mye man kan gjøre feil.. visste ikke at man ikke skal bruke lue.
Vi har alltid vinduet litt åpent så det blir sikkert noe under 18C. Får se om vi må endre på det.
Jo, ute skal man ha på de lue dersom temperaturen krever det noe den gjør i februar. det er inne de ikke skal ha på seg lue :)
Hvis man feks triller tur og baby sovner, også går man inn så er det viktig å ta av lue og åpne opp klær / kle av så godt man kan for at baby skal kunne regulere temperaturen sin ellers risikerer man at baby blir overopphetet.

Jo, ute går det greit.

Var veldig redd krybbedød med førstemann, så saumfarte LUB sine sider :p

Nyfødte skal ikke ligge i trekk om natten, så om man ikke kan ha babysengen langt fra vinduet bør man uansett være forsiktig med luftingen, spesielt når det er kaldt. Vi hadde vel en 17-18 da vi fikk en i rekordkald februar sist, og det holdt da med sovepose, ullpysj og tykke ullsokker. Men noen er kalde av seg, andre varme, så må nesten bare sjekke nakken flere ganger og følge litt med.

Back
Topp