Dyne til nyfødt?

Snorkfrøken1982

Betatt av forumet
Fikk høre at små babyer ikke skal ha dyne og pute før de er noen mndr. 

Fikk et tips om å bruke sovepose i stedet :) Hva gjorde dere som har barn fra før?

Vi brukte dyne fra starten, men pute fikk han ikke før han var 1,5 år. 
Helt i starten pakket vi han inn i et helseteppe og la dynen over (novemberbarn, så det var kaldt med lufting på rommet), etterhvert bare dynen. 
Har aldri prøvd pose, men det er sikkert lurt det!

Har aldri høyrt at babyar ikkje skal ha dyne. Har brukt dyne til alle mine 3, og kjem til å gjere det til denne og. Dei har sovet på skinn, med ullfleeceteppe over seg, og så dyne. Sistemann var prematur ( 6 veker ) men dei sa ingenting på nyfødtintensiv om at ein ikkje skulle bruke dyne. Det er jo det dei brukar der og;) Kjøpte ei dundyne til minstemann, og har vore kjempefornøgd. Pute derimot veit eg at dei ikkje anbefalar frå starten av;)

Har ikke hørt det om dyne, men veit at man ikke skal bruke pute... Har tenkt til å ha helseteppe og dyne til frøkna mi... men håper det er litt varmt i når mi kommer til verden slik at jeg kan bruke teppe de første ukene...

Hmm!!

Da har dere samme oppfatning som meg, man får høre så mye forskjellig...! 
Takk jenter!!

Brukte dyne fra starten av sist (ikke pute). Hadde en deilig dyne i slike, som regulerer varme/kulde, og er svært allergivennlig. Kostet litt, men absolutt verdt det. Brukte den i både seng og vogn :)

Lillemann hadde pute fra han var født..den aller minste av dunputer.
Også brukte vi bare helseteppe som vi svøpte rundt ham..han ble født i juni.

Så forresten dette..er jo fra vestfold jeg også =)

På sykehuset i vestfold, og hos fysioterapeut på helsestasjon så ANBEFALER de tynn babypute til nyfødte. De sier ikke at man SKAL/IKKE SKAL men ANBEFALER[8D]

Dette pga nyere forskning, og svenskene er visst en del lenger fremme en oss når det gjelder dette med pute til spedbarn. Det er for å unngå flatt hode og skjevheter.

Og barnet får IKKE nakkeproblemer av denne puta, for den er flat og skal ligge helt ned til skulderbladene.

Men selvfølgelig, man gjør selv det som føles riktig for seg og sine[:)]

Camilla-arriane skrev:
Så forresten dette..er jo fra vestfold jeg også =)

På sykehuset i vestfold, og hos fysioterapeut på helsestasjon så ANBEFALER de tynn babypute til nyfødte. De sier ikke at man SKAL/IKKE SKAL men ANBEFALER[8D]

Dette pga nyere forskning, og svenskene er visst en del lenger fremme en oss når det gjelder dette med pute til spedbarn. Det er for å unngå flatt hode og skjevheter.

Og barnet får IKKE nakkeproblemer av denne puta, for den er flat og skal ligge helt ned til skulderbladene.

Men selvfølgelig, man gjør selv det som føles riktig for seg og sine[:)]

. Det samme sa de når jeg fikk datteren min for 4,5 år siden så jeg har pute til suppa i magen åsså

de har jo dyne på barsel på sykehuset.
Vi bruktedyne frastarten av, men har også brukt sovepose.Sovepose kan være veldig fint om babyen liker å være litt mere innpakket :)

Back
Topp