Dyne i vogna?

Blomsterpiken83

Forelsket i forumet
Jeg har kjøpt Voksipose move bilstolpose. Planen er å bruke denne både i bilstolen og i vogna. Vi gjør det slik fordi ifølge dama som jobbet i butikken kunne en vanlig voksipose bli veldig stor for en nyfødt den første tia. Kjøper heller vanlig voksipose til neste vinter.

Det jeg lurer på er om man bruker dyne oppå posen i vogna, eller holder det med posen og eventuelt et pledd? Kanskje teit spm men jeg har ikke gjort dette før og jeg vil ikke at baby skal ha det for varmt eller kaldt

det er ikke behov for dyne oppå posen om du trenger teppe innvendig så tar du det nærmest barnet og posen over (genererer mer varme)...

Vi brukte heller ikke dyne over pose med nr 1. Begynte med dyne da pose ble for varmt. Kan ha teppe over posen hvis du vil pynte opp for eksempel. Jeg brukte det vogntrekket over vinterposen. Har forøvrig tenkt på det at en nyfødt blir veldig liten i lammeskinnsposen vi har. Nr 1 er sommerbarn så vi tok den i bruk da hun var flere måneder gammel ;)

Ææ, jeg har kjøpt voksi vognpose og har tenkt at det er gode greier. Men er jo litt dumt om babyen svømmer inni der ja! Hmmm. Har også tenkt å kjøpe bilpose, så kan jo bare bruke den i begynnelsen da. Men er no litt ergelig at jeg ikke tenkte på det. Noen fordeler med å gå i butikken i forskjell til å kjøpe på nett!

Lammeskinn har vi for å ha i bunnen. Da satser jeg på uten dyne også heller gå over til dyne når det blir litt varmere i lufta. Har kjøpt en dyne i dun i den minste str som heter "sval dundyne" . Satser på at det blir bra takk for svar alle sammen

Ææ, jeg har kjøpt voksi vognpose og har tenkt at det er gode greier. Men er jo litt dumt om babyen svømmer inni der ja! Hmmm. Har også tenkt å kjøpe bilpose, så kan jo bare bruke den i begynnelsen da. Men er no litt ergelig at jeg ikke tenkte på det. Noen fordeler med å gå i butikken i forskjell til å kjøpe på nett!

Hvis du uansett har tenkt å kjøpe bilstolpose så kan du jo bruke den i bynnelsen. Voksiposen får du jo bruk for senere så det er jo ikke bomkjøp uansett :)

Kjøpte bilstolpose jeg og. Blir nok ikke å trille så mye første par måndene så da er det mer praktisk med bilpose også kan vi kjøpe storpose neste vinter :)

Tenker man ikke trenger dyner over en pose. Bare regulere hva babyen har på seg under.

Ikke for å skremme noen altså, men tenkte jeg kunne dele det jeg fikk vite av en brannmann. De anbefaler ikke bilstolpose, for skulle det skje en ulykke og barnet må fort ut av bilen så kan det være vanskelig å finne beltelåsen inni posen, evt måtte pakke ut barnet før man kan bringe det ut av bilen. Etter at jeg fikk vite det så har vi bestemt oss for å ikke bruke bilstolpose.

Ikke for å skremme noen altså, men tenkte jeg kunne dele det jeg fikk vite av en brannmann. De anbefaler ikke bilstolpose, for skulle det skje en ulykke og barnet må fort ut av bilen så kan det være vanskelig å finne beltelåsen inni posen, evt måtte pakke ut barnet før man kan bringe det ut av bilen. Etter at jeg fikk vite det så har vi bestemt oss for å ikke bruke bilstolpose.
Det et jo hull i bilstol posen til seler ? Så det skjønte jeg ikke helt

Når man bruker babybilstol er det nesten raskere å ta ut hele stolen fra basen enn å få baby ut av stolen, om du skjønner? :p men ser absolutt poenget :)

Vi har en gammel lammeskinnspose fra jeg og søsknene mine var små, men den er egentlig altfor åpen etter min smak, så selv om vi har brukt den til begge jentene (født i juni, så de var jo noen måneder før vi tok den i bruk), gikk vi til innkjøp av en Easygrow vognpose for å bruke i vogna når de sov i bhg (ville ikke risikere at den fine, gamle lammeskinnsposen ble stjålet eller ødelagt i bhg) og den kommer vi nok til å bruke til februarbabyen selv om den nok er gigantisk i forhold til babyen. Den lukkes god rundt ansiktet, og jeg kommer til å bruke strikket teppe inni selve vognposen dersom det er behov for den ekstra varmen, i tillegg til at jeg vil bruke vindtrekket over posen. Så små babyer skal jo uansett ikke være ute i all slags vær og vind, men her hvor vi bor har vi relativt milde vintre, så jeg håper på mange fine trilleturer så snart vi er hjemme og har kommet inn i rutinene :) I bilen tenker jeg å bruke strikket dress og tepper, evt. strikke en bilstolpose selv.

Når man bruker babybilstol er det nesten raskere å ta ut hele stolen fra basen enn å få baby ut av stolen, om du skjønner? :p men ser absolutt poenget :)
Når eldstejenta var 7 mnd (midtvinters) ble vi påkjørt bakfra i en 70-sone (vi stod stille pga kø, men ****** bak oss fulgte ikke med og kom brasende inn i oss), og da gikk det ikke an å få ut bilstolen fordi den var klemt mellom baksetet og framsetet (men ikke knust på noen måte, så alt gikk 110% bra med jenta!), så jeg måtte åpne beltet og løfte henne ut, og tenkte i grunn ikke tanken en gang på at jeg skulle løfte ut hele stolen. Så det er ikke alltid det går an å løfte ut hele stolen ;)

Ja,det er det nok helt sikkert :happy:
Han forklarte spesielt et tilfelle hvor en bil hadde havnet under vann, tenkte da at jeg ikke vil ha pose. Man ser jo for seg værste tenkelige scenario :nailbiting:

Ja,det er det nok helt sikkert :happy:
Han forklarte spesielt et tilfelle hvor en bil hadde havnet under vann, tenkte da at jeg ikke vil ha pose. Man ser jo for seg værste tenkelige scenario :nailbiting:

Hm, men da er det jo noen som mener man ikke bør ha for mange lag med klær på ungen fordi selen da kommer for langt fra kroppen..og noen som mener man ikke bør bruke bilpose pga vanskeligheter ved redning. Tror det et større fare ved selve energien i "kresjen" og at det da er lurt å ha kroppsselen godt inntil kroppen, enn at det tar tid å få ungen ut, evt havne i vannet. Huff, blir helt paranoid av disse tankene :p

Når eldstejenta var 7 mnd (midtvinters) ble vi påkjørt bakfra i en 70-sone (vi stod stille pga kø, men ****** bak oss fulgte ikke med og kom brasende inn i oss), og da gikk det ikke an å få ut bilstolen fordi den var klemt mellom baksetet og framsetet (men ikke knust på noen måte, så alt gikk 110% bra med jenta!), så jeg måtte åpne beltet og løfte henne ut, og tenkte i grunn ikke tanken en gang på at jeg skulle løfte ut hele stolen. Så det er ikke alltid det går an å løfte ut hele stolen ;)
Huff, så skremmende!! Godt å høre at alt gikk bra med dere!

Vi hadde bare vanlig pose i vogna sist med liten vinterbaby. Tenkte aldri på at posen var for stor, det er bare å dytte ned litt rundt babyen, og snøre igjen rundt hode så det blir lunt. Vogna er jo lun i seg selv. I bilen var hun alt for varm til at det var aktuelt med bilstolpose. Hadde bare over et pledd eller dyne, over selene, som lett kunne tas av når bilen var blitt varm

Fikk beskjed i dag at pappa har kjøpt Kaiser saueskinnspose til vognen.. Og har strikket bilstolpose fra storebror :)

Back
Topp