Dyne eller nattpose?

MadeleineXX

Glad i forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Julilykke 2023
Har lest litt frem og tilbake om soving, krybbedød, etc. Hva skal dere bruke til barnet om natten? Pute og dyne? Nattpose? Evt. noe annet? Det er jo gjerne litt kaldt når de små nurkene blir født i februar, så tenker vi bør ha noe varmt og godt. Hadde vært kjekt å høre hva dere skal kjøpe eller har kjøpt. :)
 
Jeg har kjøpt inn dyne forløpig. Tenker at hvis det er litt kjølig på rommet så kan man ha på ullpysj eller et ullteppe over dynen? Nattpose har jeg ikke kjøpt. Første barnet så har ikke noe erfaringer fra før da, så tar gjerne imot tips hvis noen andre har:)
 
Her blir det dyne [emoji4] tenker å supplere med ullpyjamas.

Obs, ser du skriver dyne og pute: husk at de aller minste ikke skal ha hodepute [emoji4]
 
Dyne I begynnelsen. Brukte pose på frøkna når hun ble litt eldre og begynte å sparke av seg dyna.
 
Her blir det dyne [emoji4] tenker å supplere med ullpyjamas.

Obs, ser du skriver dyne og pute: husk at de aller minste ikke skal ha hodepute [emoji4]

Ah, visste ikke at de ikke kan ha pute. Spurte min mann og han visste heldigvis at de ikke skal ha det. Bra du nevnte det! Vet du hvilken alder de begynner med pute?
 
Ah, visste ikke at de ikke kan ha pute. Spurte min mann og han visste heldigvis at de ikke skal ha det. Bra du nevnte det! Vet du hvilken alder de begynner med pute?
Har en på 1.5 år som fortsatt ikke bruker pute, men vet ikke hva som er vanlig. Har ellers dyne til baby, og bytter til nattpose når han begynner å sparke av seg dyna. Skjedde ikke på minste dynestørrelsen til storebror, men muligens på den nest minste.
 
Har en på 1.5 år som fortsatt ikke bruker pute, men vet ikke hva som er vanlig. Har ellers dyne til baby, og bytter til nattpose når han begynner å sparke av seg dyna. Skjedde ikke på minste dynestørrelsen til storebror, men muligens på den nest minste.

Hva er egentlig grunnen til at de ikke skal ha pute? Er det med tanke på kvelning, nakkemusklene eller noe annet? Nattpose er jo genialt når de begynner å sparke av seg dynen :joyful:
 
Ah, visste ikke at de ikke kan ha pute. Spurte min mann og han visste heldigvis at de ikke skal ha det. Bra du nevnte det! Vet du hvilken alder de begynner med pute?

Er ikke så lenge siden jeg fikk vite det selv [emoji14] Vet ikke helt når det er vanlig å begynne med pute, men det har nok de erfarne damene her inne bedre svar på [emoji4]
 
Hva er egentlig grunnen til at de ikke skal ha pute? Er det med tanke på kvelning, nakkemusklene eller noe annet? Nattpose er jo genialt når de begynner å sparke av seg dynen :joyful:
Ja, er nok for å redusere sjansen for at de får noe over ansiktet mener jeg. Også derfor det ikke anbefales å ha bamser ol i sengene til de helt minste.
 
Hva er egentlig grunnen til at de ikke skal ha pute? Er det med tanke på kvelning, nakkemusklene eller noe annet? Nattpose er jo genialt når de begynner å sparke av seg dynen :joyful:
Har faktisk hatt ei pute under madrassen hans siden han var ganske liten da, men det er kun for å få hevet hodeenden litt, siden han slet mye med sure oppstøt da han var mindre. Har det nå også, men nå er det tett nese som er årsaken :p
 
Jeg kommer til å bruke nattpose, dyner har en lei tendens til å bli sparket av i løpet av natten. Har en vinterpose og en lett til sommeren :) Men mest sannsynlig kommer det lille nurket uansett til å ende under min dyne de første månedene uansett kjenner jeg meg selv rett.
 
Kan svare på noe, har prøvd forskjellig til mine tre første.. Anbefalinger har forandret seg mellom hvert barn her, og det sammen med egen erfaring gjør at det nå blir følgende; Nattpose (også de nyfødte kan på en finurlig måte få viklet seg ned under dyna, og har da mindre sjanse til å komme seg vekk derfra), men dyne over der hvis det blir for kaldt igjen (har det jo litt kaldt på soverommet og barn som fryser lett). Da tar jeg dyne bare på nedre del av kroppen, og bretter den under bena så babyen ikke kan komme under den på noe vis. På overkroppen tar jeg heller en ulljakke utenpå pysjamas og posen, siden posene som regel ikke har erme. Ikke pute, og de første mnd heller ikke bamser etc nære hodet -legger en eller to med kort "pels" i benenden bare. Ergo; minst mulig som kan være en potensiell fare for baby. Men har brukt sengekant (er bare på en side da det er bedside crib), da det blir bittelitt lunere og evt smokker ikke detter i gulvet bare babyen leer på seg. Ligger på lammeskinn, med gulpeklut under hodet både pga gulp og at det ikke er mye ull å legge ansiktet ned i. Så dette må være mine tips :) Forandret på noe for hver baby hehe...
 
Ah, visste ikke at de ikke kan ha pute. Spurte min mann og han visste heldigvis at de ikke skal ha det. Bra du nevnte det! Vet du hvilken alder de begynner med pute?

De anbefaler uten pute det første året, så kan man begynne med flate babyputer [emoji1] Det er pga evt at haka kommer ned mot brystet og blokkerer luftveiene. Altså vinkelen på hode blir bratt.
 
Blir dundyne i her. Får se om hun sparker av seg dyna eller ikke! Tenker uansett å bruke pysj/ulldrakt siden vi liker å ha det kjølig på soverommet. Så hvis dyna blir sparket av så skal ikke det være krise tenker jeg [emoji1]
 
Vi tenker også dyne! :) og eventuelt ulldrakt eller god og varm pysj :)
 
Vi endte opp med å kjøpe dyne (65x80 cm tror jeg størrelsen var) :) Og så blir det en god pysjamas på babyen. Satser på det blir bra, eller så endrer vi underveis :happy:
 
Vi endte opp med å kjøpe dyne (65x80 cm tror jeg størrelsen var) :) Og så blir det en god pysjamas på babyen. Satser på det blir bra, eller så endrer vi underveis :happy:
Samme her! Liker dyne bedre :rolleyes:
 
Back
Topp