Duroferon jerntabletter!

Latterfrosken

Forumet er livet
Jeg har tatt de i et par dager nå, men har fått litt vondt i magen, og skikkelig kvalme med brekninger. Det står også på pakningen under bivirkninger. Tror jeg skal bytte til et annet merke!
Men hva menes med dette som står om tabletten???:

Tablettene skal svelges hele, med rikelig drikke. Tablettene skal ikke inntas liggende... betyr det at du må ha pilla på høykant, eller at jeg ikke skal
ligge når jeg tar de!?
Noen som har noen bra jerntabletter å anbefale?
Har lav blodprosent,så jeg må ha jern!

du må stå oppe når du tar tabletten. Du kan jo prøve flytende jern. Jeg har ikke prøvd det, men svigerinna mi brukte det i mange år og hun var veldig fornøyd med de.

ORIGINAL: jannicke T

Jeg har tatt de i et par dager nå, men har fått litt vondt i magen, og skikkelig kvalme med brekninger. Det står også på pakningen under bivirkninger. Tror jeg skal bytte til et annet merke!
Men hva menes med dette som står om tabletten???:

Tablettene skal svelges hele, med rikelig drikke. Tablettene skal ikke inntas liggende... betyr det at du må ha pilla på høykant, eller at jeg ikke skal
ligge når jeg tar de!?
Noen som har noen bra jerntabletter å anbefale?
Har lav blodprosent,så jeg må ha jern!

du må stå når du tar den ,og drikke ett helt glass juce,det skulle vist være bra. jeg tar ferro retard(tror jeg de heter) ble anbefalt av jordmor da jeg var gravid,og fordi jeg fortsatt hadde lav hb på 6ukers kontrollen,så måtte jeg bynne igjen

ORIGINAL: nina

du må stå oppe når du tar tabletten. Du kan jo prøve flytende jern. Jeg har ikke prøvd det, men svigerinna mi brukte det i mange år og hun var veldig fornøyd med de.

flytende jern,finnes det også..?

ORIGINAL: midt i norge

ORIGINAL: nina

flytende jern,finnes det også..?

jepp, det finnes. Har ikke prøvd det selv. Ei venninne av meg prøvde det da hun var blodgiver, men hun sa at det smakte hvis ikke noe godt. Men det gjorde iallfall jobben [:D]

Ja jeg står når jeg tar de, skjønte bare ikke helt.
Men de er visst ikke bra for magen! Har prøvd flytende jern, men fy og grøss... det smaker jo haug!!! Smaker faktisk akkurat som det lukter av
jern, ja det smaker rett og slett jern! Fikser ikke å ta noe man brekker seg
i en halvtime etter å ha inntatt det!

Jeg brukte noen som heter Hemofer. Fikk anbefalt dem på apotekt, dem skulle vist være bedre for magen enn andre jerntabletter. Syntes de var ok, og blodprosenten gikk raskt opp!

I tillegg fikk jeg beskjed av legen på sykhuset å ta jern sammen med en multivitamintablett og skylle ned med vann. Ikke med juice eller melk (selv om c-vitamin hjelper på jernopptaket, inneholder vistnok juice også andre stoffer som kan minske jernopptaket...)

Ferro retard!
mannen min har brukt duroferon i mange år,men fikk nå kvalme fornemmelser av det og vondt i magen så han bytte til desse!!
også bør du ta tablettane i lag med mat og eit glass appelsin juice,ikkje melk fordi det binde jernet og kroppen tek ikkje opp så mye

Kan du ikke bare bruke hemofer da, den er litt mildere mot magen, ta bare to-tre sånne tabl daglig, spørs hvor lav blodprosenten er da[:)]

ORIGINAL: jannicke T

Ja jeg står når jeg tar de, skjønte bare ikke helt.
Men de er visst ikke bra for magen! Har prøvd flytende jern, men fy og grøss... det smaker jo haug!!! Smaker faktisk akkurat som det lukter av
jern, ja det smaker rett og slett jern! Fikser ikke å ta noe man brekker seg
i en halvtime etter å ha inntatt det!

Hehe, ja, det smake spiker-suppe!!! Har tatt floradix formula siden nyttår, ca. Det trengs litt tid å venne sæ til smaken, men æ tar det til måltid, så går det bra! En "shot" jern, og så skynde sæ og stappe inn god mat!!![:D] Har ikkje hatt magetrøbbel i det heile tatt iallefall!

Jern tabletter skal taes sammen med c-vitaminer, for det øker opptaket av jern. Tablettene skal ikke taes i liggende stilling, det er det som menes. De aller flest blir harde i magen av jern tabletter, men hjelper å drikke mye og være mye i bevegelse.

*sykepleier*

jeg har ikke noe annet merke jeg kan anbefale, men mamma som også hadde livstruende lavjern i blodet brukte druferon og det var den enste og beste som hjalp henne, hun har også attpåtil spiserørsbetennelse.. men det har ikke blitt dårlig hos henne

Back
Topp