Duo vogn, eller kombi vogn?

sussers

Andre møte med forumet
Jeg har prøvd å søke her inn, for å se om noen hadde spurt om det samme før. Men klarte ikke å finne noe. Så hvis jeg formodentlig spørr etter noe som er spurt 1000 ganger før, ber jeg om unnskyldning for det

Men det jeg lurer på er. Hva er fordeler og ulemper mellom duo og kombi vogner? Jeg vet hva som er forksjellig med de, jeg er ikke så blond altså ;-) Men jeg skjønner på en måte ikke forskjellen på de alikevell, siden begger er med bagger, og sportsvogn del.
Derfor lurer jeg litt på om det er noen der ute som kan komme med synspunkter på de 2 typene :) Og om noen anbefaller duo, kontra kombi. eller omvendt.
Vi har tenkt meg ut å kjøpe vogn i løpet av de neste ukene. Det er egentlig litt tdlig i svangerskapet, men har man pengene nå. Så har man pengene nå ;-)
Hvis det er av betydning så har vi bestemt oss for at det skal bli en Simo. Den falt vi for med engang liksom :)

Hehe, dette ble ett skikkelig langt innlegg for ett enkelt spørsmål. Men har man munndiare i fingra, så har man munndiare i fingra emoticon

Kombivognen kan brukes fra barnet ditt er nyfødt og opp til ca 4 år. En kombivogn består av 2 deler, nemlig en sportsvogndel og en bærebag. I tiden du bruker bærebagen, må du bruke begge komponentene. Når barnet vokser ut av bagen, taes vognen i bruk som en ren sportsvogn.

En duovogn er en kombinasjon av en bagvogn, og en sportsvogn. Den første tiden, har du bagen montert direkte på understellet, og når tiden er inne, skifter du ut bagen med sportsvogndelen. På noen vogner flyttes kalesjen med, når du bytter innsats.

Kort fortalt så må man med en kombivong bruke både sportsdelen og en løs bag ( baggen settes oppi sportsdelen) Så eneste som kan løsnes fra vognen er bagen. Du har da ett understell og "en vogn"

Duovogn har to løse deler, en sportsdel, og en bagdel. Som klippses på vognen etter behov.
Du har da ett understell, og "to vogner"

Personlig syns jeg Duovogn er mye penere, praktiske og som regel mye lettere.

Jeg har forøvrig valgt emmaljunga city cross med city bag. Vogna er meget lett! 

Duovogn! Da slipper du ogløfte både sportsdel og bagdel inn i bilen samidig opp trapper osv.. kombibagen passer som regel til 6-7mnd, mens mine satt i duobagen p simo til de var 11mnd.

Synes også duoen er penere og se på.

Jeg og heller mer og mer til Duo vognen, pga at jeg slipper å bære med meg begge delen. I tillegg kan man sette opp ryggen i duobaggen, ved behov, det falt jeg litt for ;-) Man kan i hvertfall det med Simo :)

Grunnen til at jeg har bestemt meg for Simo er fordi den er vind tett. Gårdsplassen vi bor på har fått navn med vind i seg, fordi det trekker ganske greit der :) Å jeg personlig er fan av absolutt alt som er vindtett. Mange turer i skog og mark, gjør deg til en fan av slikt ;-) I tillegg har Simovognene bedre plass sies det. Så selv om vognen er litt tyngre enn andre merker, føler jeg at de to tingen veier opp mye for det:) At den veier noe mer enn enkelte andre, får jeg se posetivt på, og ta det som en treningsøkt de gangene jeg trenger å løfte den emoticon

Plassen i bærebagen (mykbag) i en kombivogn er gjerne litt mindre enn i tilsvarende duobag. Hvis du får barn på sensommer/høst kommer du antakelig til å trenge plass til vinterpose i bagen i tillegg til ungen, dvs. at har du en liten bag vil babyen kanskje vokse ut av bagen når han/hun er +-4mnd, har du en stor bag vil bagen holde lenger.

Hvis du kan se for deg at du kommer til å måtte bære bagen mye (f.eks. opp noen etasjer i ei blokk) kan det være veldig greit med kombi siden en mykbag er mye lettere å bære enn hardbagene som brukes til duovognene.

Så, hva du egentlig burde ha kommer veldig an på hvordan du ser for deg å bruke vogna og hva som er viktigst for deg :)

Har du vurdert Emmaljunga Edge Duo? Den er veldig lik Simo-vogna, men vogna er ca. 2 kg lettere enn Simo når du bruker sportsdelen - i hvert fall når jeg sjekka i fjor. (Jeg har en slik og er kjempefornøyd, den er vindtett, har inkludert regntrekk og myggnetting, er god å trille og det er god plass i bagen, småen er nå over seks måneder og jeg kommer til å kunne bruke bagen enda en god stund.) Ikke at jeg skal forvirre deg på hva du har bestemt deg for, men det kan være verdt en titt om du ikke har sett på de før :)

Back
Topp