flere her som skal eller har tatt duo testen ? Jeg har tatt blodprøven i dag og har blitt henvist til ultralyd på Rikshospitalet. Er så spent på resultatene.. Noen som har tatt nipt test i forbindelse med resultat av duotest?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Takk for svar! Gratulerer med gode resultater Jeg mener også å ha hørt at det er grensen, men får man ikke tilbud om nipt test om resultatet er dårlig på duo?Jeg har nettopp vært igjennom kub testen (duotest og ultralyd) på riksen. Hadde ul i dag. Jeg er 39 år, blir 40 til termin så derfor tester. Fikk gode resultater
Trisomi 21: 1:501
Trisomi 18: 1:1503
Trisomi 13: 1:1738
Siden resultatene er så gode så tar vi ikke flere tester. Tror de har en grense på trisomi 21, 1:250 da får du tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve for å få et sikkert resultat.
Takk for svar! Gratulerer med gode resultater Jeg mener også å ha hørt at det er grensen, men får man ikke tilbud om nipt test om resultatet er dårlig på duo?
Jeg har også skjønt det slik. Hvis vi får påvist høyere risiko enn normalt tenker jeg at det spørs hvor stor sannsynlighet for avvik som avgjør om vi går for morkakebiopsi/fostervannsprøve eller nipt. Med resultater som HeltTexas hadde ville jeg også gått for invasiv test siden risiko for avvik ville vært mye høyere enn risiko for abort. For noe forhøyet risiko, men lavere risiko enn abort etter prøvetakning ville jeg gått for nipt og vurdert behov for invasiv test avhengig av hva nipt hadde avdekket av risiko.Sånn som jeg har forstått det så vil ikke nipt testen gi et helt nøyaktig svar, på samme måte som fostervannsprøve og morkakeprøve vil. Med kub testen får man en risiko, og hvis man vil ha et nøyaktig svar (ja-nei) så er ikke nipt testen en som kan gi så nøyaktige svar som fostervannsprøve eller morkakeprøve. Men hvis man absolutt vil ta den som ikke gir et like nøyaktig svar så tror jeg man kan få det også gjort. Jeg hadde bestemt meg for fostervannsprøve hvis kub testen var dårlig, for å få et helt sikkert svar.
Takk for svar! Uff å huff hva du har vært i gjennom, fantastisk at du fikk så gode nyheter Gratulerer med jenta i magenSniker fra oktober.
Jeg tok duotesten på Riksen for noen uker siden. Selv om ultralyden var helt fin, fikk jeg ekstremt dårlige resultat pga. den ene blodprøveverdien (PAPP-A). Ganske høy risiko både på Trisomi 13 og 18, og hele 1:10 på Trisomi 21. Fikk tilbud om NIPT eller morkakeprøve, og valgte sistnevnte pga. sikrere og raskere svar, selv om den også innebærer en litt forhøyet risiko for abort. Tok den i uke 13+2, gikk helt fint og fikk svar etter 4-5 dager. Er nå 17+5 med en tilsynelatende frisk liten jente.
Lykke til!
Har tatt duotest en gang tidligere med veldig fine resultater, men da var jeg også noen år yngre. Er 41 år nå. Så bare av den grunn får jeg sikkert ganske dårlig scoreSånn som jeg har forstått det så vil ikke nipt testen gi et helt nøyaktig svar, på samme måte som fostervannsprøve og morkakeprøve vil. Med kub testen får man en risiko, og hvis man vil ha et nøyaktig svar (ja-nei) så er ikke nipt testen en som kan gi så nøyaktige svar som fostervannsprøve eller morkakeprøve. Men hvis man absolutt vil ta den som ikke gir et like nøyaktig svar så tror jeg man kan få det også gjort. Jeg hadde bestemt meg for fostervannsprøve hvis kub testen var dårlig, for å få et helt sikkert svar.
Høres veldig fornuftig ut. Regner med det blir ultralyd om et par uker. Bør vel ha ul i uke 11+, helst ikke seinere enn uke 12 vel?Jeg har også skjønt det slik. Hvis vi får påvist høyere risiko enn normalt tenker jeg at det spørs hvor stor sannsynlighet for avvik som avgjør om vi går for morkakebiopsi/fostervannsprøve eller nipt. Med resultater som HeltTexas hadde ville jeg også gått for invasiv test siden risiko for avvik ville vært mye høyere enn risiko for abort. For noe forhøyet risiko, men lavere risiko enn abort etter prøvetakning ville jeg gått for nipt og vurdert behov for invasiv test avhengig av hva nipt hadde avdekket av risiko.
Har tatt duotest en gang tidligere med veldig fine resultater, men da var jeg også noen år yngre. Er 41 år nå. Så bare av den grunn får jeg sikkert ganske dårlig score
Jeg har for høy bmi da, men røyker ikke og har ikke rørt alkohol på flere år. Mener å huske min justerte risiko var veldig bra sist, da var jeg 37 år. Veide ca det samme som nå.Ikke sikkert du får en dårlig score, jeg blir 40 ved termin. Bakgrunnsrisiko for min alder ift trisomi 21 er 1:84. Blodprøvene og ultralyden, samt høyde/vekt, røyking osv, ga meg en justert risiko på 1:501. Det er det samme som for en kvinne på 31-32 år.