Duo- test

Solmilla83

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
flere som har vært igjennom genetisk veiledning og tatt duotest og TUL ?

Jeg skal i morgen, først til samtale hos en genetiker, så til en utvidet organultralyd på riksen. Blir spennende. Lykke til jenter, bare å krysser fingre for at alt er bra med mini i magen

Tok testen forrige torsdag. Tenkte å ringe i morra for å høre om svarene går kommet:)

Har tatt og vært på ul og fått scoren min. Fikk lav risiko. De sammenstille tall fra blodprøve med mål osv på ul, og så legger de det inn i et program som regner ut fare for kromosom 13, 18 og 21. Blodprøven i seg selv gir ingen svar alene.

Vedlegg

• 1459957549242.jpg
    1459957549242.jpg
    50,2 KB · Visninger: 21
Hva er dette?:)
Det er en test for om fosteret har økt sannsynlighet for kromosom feil. Tilbys til de som har kromosom feil i familien, tidligere fostere med slike kromosom feil og dersom man er mer en 38 ved fødsel. Det er en måte å risiko vurdere hvor stor risiko det er for å få et barn med slike koronsom feil, uten å ta fostervannsprøve. :)

Det er en test for om fosteret har økt sannsynlighet for kromosom feil. Tilbys til de som har kromosom feil i familien, tidligere fostere med slike kromosom feil og dersom man er mer en 38 ved fødsel. Det er en måte å risiko vurdere hvor stor risiko det er for å få et barn med slike koronsom feil, uten å ta fostervannsprøve. :)
Åhh takk for info:) aldri hørt om dette før. Hvor tidlig tar dere denne testen? Kan man ikke også se dette på sånn nakkefold ?:)

Åhh takk for info:) aldri hørt om dette før. Hvor tidlig tar dere denne testen? Kan man ikke også se dette på sånn nakkefold ?:)
Joda, det er nakkefold de ser og måler på UL, pluss noen andre mål og hjertet og hjernen osv :) så har vel forskningen funnet ut at blodprøver også sier noe lurt :)

Nakkefold, nesebein og hjerte
De måler to typer hormon som kroppen produserer når en er gravid. De er beta-hcg og papp-a. Svarene fra blodprøven og målene fra ul blir matet inn i et dataprogram og ut kommer kalkylen.
Blodprøve og ul tas mellom uke 11 og 13

Nakkefold, nesebein og hjerte
De måler to typer hormon som kroppen produserer når en er gravid. De er beta-hcg og papp-a. Svarene fra blodprøven og målene fra ul blir matet inn i et dataprogram og ut kommer kalkylen.
Blodprøve og ul tas mellom uke 11 og 13
Tusen takk for info :)

jeg tok blodprøve for ca 2 uker siden og ultralyd i dag fikk heldigvis lav risiko, sist graviditet fikk jeg høy risiko og mått da ta morkake med en gang etter undersøkelsen heldgivs gikk det bra sist og lettet i dag for at jeg fikk lav risiko.

Back
Topp