Duo-test og/eller Nipt

Millimeter

Andre møte med forumet
Hei,
Jeg er 38 år og vurderer nå Duo-test. Var hos fastlege i dag og hun skulle sende en forespørsel til Ullevål når hun søker om fødeplass for meg.

Er det flere her som skal ta Duo-test?

Har også lest litt om Nipt-test, at den er mer sikker? Kanskje man bare skal dra til Sverige eller Danmark og gjøre det i stedet? Koster jo litt penger, men da blir man kanskje mer trygg på resultatet?

Eller ta Duo-test først, og ta det derfra.

Kjenner jeg blir så usikker av dette. Gruble gruble. Hvordan tenker dere andre som er i samme situasjon?
 
Jeg er også 38 år og skal ta duo testen. Jeg har tenkt at siden jeg er 38 år og får anledning til å ta duo testen benytter jeg meg av den. Haadde jeg vært rett under 38 år og ikke fått duo hadde nok jeg tatt Nipt testen. Skulle det vise seg at resultatet ikke er som ønsket på duo testen og alternativet er fostervannsprøve, vurderer jeg nok på nytt Nipt testen.
 
Jeg fyller 41 om tre uker og har tenkt å ta begge deler. Hadde opprinnelig bare tenkt å ta NIPT testen i Gøteborg, men fastlegen mente at det var fornuftig å ta DUO testen også for å følge "løpet" i det norske helsevesenet. Så da gjør jeg det..
Men det er jo litt tullete egentlig, NIPT testen gir jo 100% svar der DUO testen bare kan si noe om sannsynlighet..
 
Jeg er 39 men har ikke tatt noen stilling til en DUO test enda da vi er fast bestemte på å bære frem selv om barnet skulle ha DS
 
Jeg blir 38 rett før termin og skal ta duo. Vurderte nipt, men sist følte jeg egentlig tidlig UL i uke 12 holdt i massevis
 
Jeg fyller 41 om tre uker og har tenkt å ta begge deler. Hadde opprinnelig bare tenkt å ta NIPT testen i Gøteborg, men fastlegen mente at det var fornuftig å ta DUO testen også for å følge "løpet" i det norske helsevesenet. Så da gjør jeg det..
Men det er jo litt tullete egentlig, NIPT testen gir jo 100% svar der DUO testen bare kan si noe om sannsynlighet..

Nipt-testen kommer, men mørkemennene i KrF har gjort alt de kan for at norske kvinner ikke skal få tilbudet som de har i feks Sverige og Danmark.
 
Det er ikke en downs-sjekk. Den sjekker for det også, men det er langt verre ting enn downs et foster kan ha

Vet men vi vil ikke ta abort selv om barnet skulle ha noe annet heller da vi ikke vil ta et liv.
 
Nei d er en blodprøve og ul

OK, vi har snakket om å ta xtra ultralyd i uke 12 for å sjekke om alt er OK. Legen min sa at om de så noe de så på som unormalt var neste steg morkake prøve, eller blodprøve( som han ikke visste om de gjorde i norge) Men det kunne være fare for å miste barnet ved å ta morkakeprøve.
Så da ble vi veldig usikker på om vi vil sjekke allikevel , og bare håpe på det er friskt .
 
OK, vi har snakket om å ta xtra ultralyd i uke 12 for å sjekke om alt er OK. Legen min sa at om de så noe de så på som unormalt var neste steg morkake prøve, eller blodprøve( som han ikke visste om de gjorde i norge) Men det kunne være fare for å miste barnet ved å ta morkakeprøve.
Så da ble vi veldig usikker på om vi vil sjekke allikevel , og bare håpe på det er friskt .
Vi har også tatt UL i uke 12 i tidligere svangerskap, for å sjekke nakkefolden. Dette er jo kun downs de ser etter... Men nå som jeg er 38 ved fødsel, får jeg duo. Da legger de sammen blodprøve og ul, og man får en prosentsjanse for at barnet har downs, eller ulike trisomier. Som er veldig alvorlig. Om det er en stor sjanse for at barnet har dette, får man tilbud om man vil ta morkakeprøve. Denne medfører risiko for abort ja. Og orker ikke tenke på den helt enda. Krysser bare alt jeg har for gode res. på duo :)
 
Vi har også tatt UL i uke 12 i tidligere svangerskap, for å sjekke nakkefolden. Dette er jo kun downs de ser etter... Men nå som jeg er 38 ved fødsel, får jeg duo. Da legger de sammen blodprøve og ul, og man får en prosentsjanse for at barnet har downs, eller ulike trisomier. Som er veldig alvorlig. Om det er en stor sjanse for at barnet har dette, får man tilbud om man vil ta morkakeprøve. Denne medfører risiko for abort ja. Og orker ikke tenke på den helt enda. Krysser bare alt jeg har for gode res. på duo :)

OK, takk for oppklaringen [emoji846] jeg er 37 ved fødsel, så vi følte kanskje vi burde sjekke vi og. Må tenke litt på det.
 
Ja UL ved uke 12 er jo ikke farlig å ta da :) da får dere jo noen svar

Nei, men om det var noe, og de ikke fant ut sikkert hva det var, og vi ikke ville ta morkaketest. Så kunne det være tungt å gå hele resten av svangerskapet å vite at det kanskje ikke var friskt .
 
Vi får duo testen og så tenker eg at vi får tastilling etter svarene derfra hva vi gjør videre... eg blir 36 før fødtsel, men har div i familien og en eldre mann som vist også kunne ha litt og si..
Jeg er jo drit nervøs for at de ikke finner liv eller at noe er galt samtidig som jeg ikke kan vente med å se den lille. Når blir duo testen utført ca? Henvisning sendt i går og er 8+1 i dag
 
Hei,
Jeg er 38 år og vurderer nå Duo-test. Var hos fastlege i dag og hun skulle sende en forespørsel til Ullevål når hun søker om fødeplass for meg.

Er det flere her som skal ta Duo-test?

Har også lest litt om Nipt-test, at den er mer sikker? Kanskje man bare skal dra til Sverige eller Danmark og gjøre det i stedet? Koster jo litt penger, men da blir man kanskje mer trygg på resultatet?

Eller ta Duo-test først, og ta det derfra.

Kjenner jeg blir så usikker av dette. Gruble gruble. Hvordan tenker dere andre som er i samme situasjon?

Hei,

Jeg tok duo test på riksen. Blir jeg gravid igjen vil jeg gå rett på NIPT test fordi denne gir et sikrere svar og er mindre belastende.

Jeg tok blodprøve på riksen som ble sendt til Trondheim, ultralyd på riksen dagen etter blodprøve. Ultralyd så bra ut og sannsynligheten for trisonomier var lav. Fikk beskjed om at de sendte brev dersom blodprøve var bra etter ca en uke, i motsatt fall ville de ringe. 1 uke etter ringer lege fra riksen og forteller at avtalen var at han skulle ringe dersom blodprøven ikke var bra og det var den ikke som han sa! Jeg var på jobb og ble litt stresset. Han la frem tallene på Tlf og lurte på hva jeg tenkte rundt det. Jeg sa at jeg har ingen forutsetning for å mene noe om tallene men at jeg syntes det hørtes skummelt ut. Og det bekreftet han at det var! Jeg knakk helt sammen på Tlf og begynte å gråte. Jeg fikk bare beskjed om å snakke med samboer til dagen etter og gi tilbakemelding på om vi ønsket å gå videre med fostervannsprøve. Etter å ha lest meg opp, hørt andres historier med falske resultater fra denne testen samt risikoen ved fostervannsprøve bestemte vi oss for å reise til Sverige for å ta NIPT testen. Vi måtte vente 1 uke på å få time og deretter 1 uke på å få svar. Dette var 2 forferdelige uker og jeg vil ikke sette meg selv i en slik situasjon en gang til. NIPT testen er 99,9 % sikker og svaret jeg fikk på denne testen var veldig mye bedre enn duo testen. Jeg hadde ingenting å bekymre meg over! Det kostet 7.500,- sek men det var verdt pengene! NIPT test sjekker også en del mer enn duo test.
 
Hvem og hvor sendes henvisning til duo test?

Fastlegen min sa hun skrev det i brevet når hun søkte om fødeplass for meg. Altså, at vi ønsker duo test..
 
Hvem og hvor sendes henvisning til duo test?

Fastlegen min sa hun skrev det i brevet når hun søkte om fødeplass for meg. Altså, at vi ønsker duo test..

Usikker på hvilke sykehus som utfører testen, legen min sendte inn til Rikshospitalet. Nærmeste for meg ville ha vært Kalnes i Sarpsborg men regner med at de ikke utfører testen da.
 
Back
Topp