Duo/nipt og sorteringssamfunn?

Lady x: se det hadde jeg glemt at jeg skrev, beklager det. Tar den på min kappe. Bare syntes det hørtes vel aggressivt ut. Nei det er jo bra at de fleste ser ut til å tenke at det ikke blir ett sorteringssamfunn. Jeg er uansett glad jeg ikke kommer til å sitte med ett slikt resultat i hånden og må ta en beslutning. Det hadde jeg ikke greid tror jeg. Jeg får ta overraskelsen ved fødsel, god eller dårlig.

Igloo: ja hadde staten bare tilrettelagt så.. nå bare tar den vekk mer og mer..
 
Jeg mener at man ikke kan diskutere testing og sorteringssamfunnet isolert sett. Det er mange faktorer som spiller inn på hver enkelt situasjon, og følgelig tror ikke jeg at tester som NIPT er utslagsgivende for hvor vidt man får et økt sorteringsfokus eller ikke. Det virkelig interessante er jo hvordan det er å leve med barn med utfordringer, hvordan samfunnet tilpasser seg disse utfordringene, hvilken støtte man får og i hvilken grad man får ta stilling til om man klarer å ta vare på et sykt/utfordret/annerledes barn eller ikke osv. Helt ærlig tror jeg det har mer å si enn diagnosene i seg selv.

For øvrig forundres jeg stadig over alle restriksjonene vi har i Norge vs våre naboland. Eksempelvis er NIPT, men også eggdonasjon, noe man tillater i Danmark. Det er faktisk slik at NIPT tilbys "alle" i Danmark. Man behøver ikke misbruke ny teknologi. Jeg ser det heller som en mulighet til å forberede seg på et potensielt utfordrende utfall av en graviditet, hvorpå kvinnen selv kan få ta stilling til om resultatet av testen er noe hun kan leve med eller ikke. Jeg synes det er fint at teknologien gir oss den muligheten. Mange av de fostrene som får påvist kromosomfeil ville ikke overlevd særlig lenge likevel - da han man muligheten til å unngå en enorm belastning hvis man avdekker store kromosomavvik allerede i uke 10. I Kina er det kulturelle overbevisninger som henger igjen fra gammelt av som er årsaken til at kjønn selekteres bort. Vi har ikke den samme kulturen i Norge, og jeg er ikke redd for at det å få vite kjønn heller skal bli noe brann på bålet i sorteringssamfunnssaken. Som noen andre nevnte her så tror jeg rett og slett det at man vil vite kjønn tidlig har noe med nysgjerrigheten vår å gjøre. Muligheten finnes, og derfor blir det interessant.

Jeg er tilhenger av NIPT, det kan jeg vel si.
 
Helt enig med deg i at det er et økt fokus på diagnostisering osv. Med debatten om abortparagrafen som er i vinden blir det veldig mye fokus på det. Skjønner at de som har økt risiko for trisomier vil undersøke dette. Tenker da mest på trisomi 13 og 18, som ikke er levedyktige. Det jeg reagerer på et at trisomi 21 (DS) blir sett på som alvorlig sykdom. Ja, personer med DS har økt riskiko for hjertefeil, stoffskifteproblem, diabetes, hørsel og synsproblematikk. Men det er ting som kan behandles. Forskning viser forresten at mennesker med DS er mer fornøyd med egne liv og lykkeligere enn befolkningen for øvrig.

Synest nitp testen er ok for dem som har behov for det medisinsk sett. Synest egentlig det er feil at man skal kunne kjøpe seg til det. Det er ikke alle som har råd til det, og derfor blir det et klasseskille.

Tror ikke nødvendigvis at en person på 40 er mer rustet til å ta vare på et barn med DS enn de på 20. Akkurat der er nok veldig individuelt. Og jeg tror de aller, aller fleste er i stand til det.
 
Lady x: se det hadde jeg glemt at jeg skrev, beklager det. Tar den på min kappe. Bare syntes det hørtes vel aggressivt ut. Nei det er jo bra at de fleste ser ut til å tenke at det ikke blir ett sorteringssamfunn. Jeg er uansett glad jeg ikke kommer til å sitte med ett slikt resultat i hånden og må ta en beslutning. Det hadde jeg ikke greid tror jeg. Jeg får ta overraskelsen ved fødsel, god eller dårlig.

Igloo: ja hadde staten bare tilrettelagt så.. nå bare tar den vekk mer og mer..

Tar du overraskelsen ved fødsel? Har du vært på tidlig ultralyd? Skal du på ordinær ultralyd? Ber du de la vær å fortelle deg om eventuelle avvik de finner?
De fleste avvik blir oppdaget på ultralyd. Jeg er litt lei av denne kritikken mot NIPT. Det er stort sett folk i risikogruppen som tar den, inkludert i Mai-termingruppen.
Vi fant ut om alvorlig kromosomavvik på tidlig ultralyd sist svangerskap. Det var ikke for å sjekke- for er ung og hadde ikke tenkt tanken på at noe sånt kunne skje. Vi ønsket å se hjertelyd, men fikk se masse annet skummelt.
Tok da NIPT (som jeg aldri hadde hørt om før) for å unngå fostervannsprøve også ble vi nødt til å ta det til slutt da NIPT viste det vi fryktet. NIPT skal ikke erstatte duo i Norge, det skal erstatte fostervannsprøve/morkakeprøve for å unngå unødvendige spontanaborter.

Ser lite riktig med å la syke fostre bli båret frem og leve tøffe liv. Men det må vi som mødre få velge selv. Jeg ønsket ikke det for fosteret i magen den gang og synes ikke det er rart at folk ønsker å finne ut om slike ting i uke 12 vs 18/19.
 
Jeg syns sorteringssamfunn er et begrep som misbrukes grovt av teknologimotstandere. Man kan ikke beskylde hver enkelt kvinne for å skape et sorteringssamfunn basert på et valg hun tar på vegne av seg selv og sin familie! Det er ikke den enkeltes kvinnes ansvar å tilfredsstille samfunnets behov for mangfold.

Skal vi som kvinner virkelig finne oss i at noen andre skal bestemme at vi må bære frem et barn som kan være mer eller mindre alvorlig sykt? Skal vi finne oss i at samfunnet holder tilbake en totalt harmløs metode å finne ut med veldig stor sikkerhet at det er noe galt med fosteret vi har begynt å bære på? Frarøve oss muligheten til å ta en ganske udramatisk abort i uke 12, og tvinge oss til en mye mer psykisk tung avgjørelse senere i svangerskapet?

Det er så sinnsykt å ikke tillate NIPT på kommersielt plan i Norge at jeg nærmest freser av å tenke på det.

Jeg dro til Danmark. Ikke fordi jeg har noen spesiell risiko, men fordi jeg har to barn som jeg prioriterer høyere enn et ufødt barn. Fordi jeg syns det er urettferdig overfor dem å ikke ta de forholdsregler som er mulig for å planlegge familien videre. Det finnes INGEN garantier for at barnet jeg bærer ikke skal ha spesielle behov, ei heller at ikke et av de barna jeg har skal vise seg å få det feks pga ulykke eller sykdom. Men det som kan undersøkes, bør undersøkes, så sant KVINNEN ønsker det!

Det er forsåvidt helt riktig at risikogrupper prioriteres i helsenorge. Jeg mener ikke at nipt skal tilbys til alle som en del av svangerskapsomsorgen, slik duotesten i dag heller ikke er for alle.

Men det bør være lov å kjøpe det privat. Det er stor forskjell å betale 5000 kr for en blodprøve og ultralyd i Norge, enn det dobbelte eller tredobbelte når du må inkludere reise og opphold og kanskje fri fra jobben for å reise til et annet land. Slik det er NÅ er det virkelig bare en mulighet for de med mest ressurser.
 
Tar du overraskelsen ved fødsel? Har du vært på tidlig ultralyd? Skal du på ordinær ultralyd? Ber du de la vær å fortelle deg om eventuelle avvik de finner?



Ser lite riktig med å la syke fostre bli båret frem og leve tøffe liv. Men det må vi som mødre få velge selv. Jeg ønsket ikke det for fosteret i magen den gang og synes ikke det er rart at folk ønsker å finne ut om slike ting i uke 12 vs 18/19.
Jeg sa da ikke at jeg var motstander? Men man må da få stille ett spørsmål her inne som man lurer på? Er ikke det poenget med forumet? Eller gjelder det kun trygge og ikke sensitive spørsmål kanskje? På grunn av dette spørsmålet blir jeg jo opplyst om det jeg lurer på.
 
Jeg sa da ikke at jeg var motstander? Men man må da få stille ett spørsmål her inne som man lurer på? Er ikke det poenget med forumet? Eller gjelder det kun trygge og ikke sensitive spørsmål kanskje? På grunn av dette spørsmålet blir jeg jo opplyst om det jeg lurer på.

Jeg har ikke sagt at du er motstander, men du har en mening som du ytrer og jeg ønsket å komme med et poeng som veldig ofte blir oversett- nettopp at de aller fleste setter seg i en posisjon der de kan oppdage avvik på tidlig ultralyd. Du har selv gjort dette- men skriver at du skal ta det barnet du får ved fødsel.

Å starte en tråd i disse KrF-vingletider er å slenge seg med i debatten. Å spørre om vi er på vei inn i et sorteringssamfunnet er et litt ladet spørsmål akkurat nå, nettopp fordi det ordet er skapt av og blir brukt av abortmotstandere.

Klart man kan diskutere sensitive ting, men dette spørsmålet er prinsipielt for mange og personlig for få (inkludert meg).

Synes du jeg hadde et usaklig innlegg siden du svarer meg på den måten?
 
Jeg har ikke sagt at du er motstander, men du har en mening som du ytrer og jeg ønsket å komme med et poeng som veldig ofte blir oversett- nettopp at de aller fleste setter seg i en posisjon der de kan oppdage avvik på tidlig ultralyd. Du har selv gjort dette- men skriver at du skal ta det barnet du får ved fødsel.

Å starte en tråd i disse KrF-vingletider er å slenge seg med i debatten. Å spørre om vi er på vei inn i et sorteringssamfunnet er et litt ladet spørsmål akkurat nå, nettopp fordi det ordet er skapt av og blir brukt av abortmotstandere.

Klart man kan diskutere sensitive ting, men dette spørsmålet er prinsipielt for mange og personlig for få (inkludert meg).

Synes du jeg hadde et usaklig innlegg siden du svarer meg på den måten?
Nei jeg synes ikke det er usaklig men jeg tolket det som ett aggressivt innlegg myntet på at jeg er motstander av nipt.
Og ja, jeg har selv vært til tidlig ultralyd for å bekrefte/avkrefte liv siden dette er noe som er personlig for meg. Og det er ikke gjort noen andre utredninger under den ultralyden. Personlig valg som jeg selv har betalt for. Dette er også mulig ved nipt. Reis og betal. Ift henvisning mot krf må jeg bare si at det slo meg ikke en gang, siden jeg ikke favoriserer noe som helst.
Og ja, jeg skal fremdeles ta det barnet jeg får ved fødsel, fordi jeg tar ingen utredning annet enn ordinær ultralyd hvor noe ja, men absolutt ikke alt oppdages.
 
Og ja, jeg har selv vært til tidlig ultralyd for å bekrefte/avkrefte liv siden dette er noe som er personlig for meg. Og det er ikke gjort noen andre utredninger under den ultralyden. Personlig valg som jeg selv har betalt for. Dette er også mulig ved nipt. Reis og betal. Ift henvisning mot krf må jeg bare si at det slo meg ikke en gang, siden jeg ikke favoriserer noe som helst.
Og ja, jeg skal fremdeles ta det barnet jeg får ved fødsel, fordi jeg tar ingen utredning annet enn ordinær ultralyd hvor noe ja, men absolutt ikke alt oppdages.

Reis og betal gir større forskjell mellom de som har råd og de som ikke har enn om testen hadde vært tilgjengelig i Norge. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å ta NIPT i Norge.

Ellers synes jeg Mai25 har et veldig godt poeng vedr OUL. Man oppdager flere avvik ved OUL enn ved NIPT. De som velger å ta NIPT tar jo også mot det barnet de får ved fødsel - men de velger å screene for trisomier på en effektiv og ufarlig måte.
 
Reis og betal gir større forskjell mellom de som har råd og de som ikke har enn om testen hadde vært tilgjengelig i Norge. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å ta NIPT i Norge.

Ellers synes jeg Mai25 har et veldig godt poeng vedr OUL. Man oppdager flere avvik ved OUL enn ved NIPT. De som velger å ta NIPT tar jo også mot det barnet de får ved fødsel - men de velger å screene for trisomier på en effektiv og ufarlig måte.
Nipt er godkjent i Norge og kommer det. På lik linje med duo. Og tilbys til de i risikogruppen. Resten må betale. Synes det er helt greit at det ikke tilbys andre jeg. Klasseforskjellen kommer man nok ikke til å bli kvitt i Norge uansett. De som har råd betaler for tjenester de ønsker.
 
Nipt er godkjent i Norge og kommer det. På lik linje med duo. Og tilbys til de i risikogruppen. Resten må betale. Synes det er helt greit at det ikke tilbys andre jeg. Klasseforskjellen kommer man nok ikke til å bli kvitt i Norge uansett. De som har råd betaler for tjenester de ønsker.

Helt enig i at det ikke behøver å være et tilbud for alle, men synes det er dumt at man pr i dag må reise utenlands for å få dette gjort. Dette har vært tilgjengelig lenge i utlandet og ser ikke hvorfor man bruker så lang tid for å få det satt opp her i Norge.

For egen del ville jeg fått duo her hjemme, men pga at ukene for dette sammenfalt med ferie i utlandet i hele den mulige perioden valgte vi å ta NIPT i utlandet istedenfor.
 
Helt enig i at det ikke behøver å være et tilbud for alle, men synes det er dumt at man pr i dag må reise utenlands for å få dette gjort. Dette har vært tilgjengelig lenge i utlandet og ser ikke hvorfor man bruker så lang tid for å få det satt opp her i Norge.

For egen del ville jeg fått duo her hjemme, men pga at ukene for dette sammenfalt med ferie i utlandet i hele den mulige perioden valgte vi å ta NIPT i utlandet istedenfor.
Av den enkle grunn at Norge er verdens tregeste molboland når det gjelder å hive seg på noe som faktisk fungerer. Er iallefall min mening. Eller som endrer noe til det bedre.
 
Jeg er glad mamma ikke fant ut på ultralyd at jeg skulle ha kraftige allergier, og drepte meg. ajfg har kraftige allergier og det er virkelig ingen grunn til å ta selvmord.
Det er ofte ikke downs som er den største utfordringen hos de som har downs, det er alt som ofte kommer i tillegg. De har utrolig store sjanser for epilepsi, diabetes, kraftige allergier og muskel-og skjelettsykdommer. Dette er noe man faktisk må være klar over når man skal debattere, fordi det er nok ikke så forbanna lett å si at "barnet du har i magen har trolig downs, og her er sykdommene dere risikerer i tillegg".

Man skal kunne ta informerte valg her i dagens samfunn, og da synes jeg det er viktig at man ikke utelukker ting man vet er relevant.
Det er ikke alle som har kapasitet til veldig syke barn når det er mulig å velge bort dette livet for barnet, og man må faktisk ta hensyn til livssituasjon. Om jeg, eller noen andre velger å bruke penger på dette, så støtter jeg det valget, fordi ingen ØNSKER seg syke barn.
 
Barn med downs kan være fantastiske mennesker og jeg har fulgt veldig med på abortdebatten som har gått.
Og downs are faktisk kun 1/5 som blir abortert bort.
Her har vi fått tilgang på duotesten selv om jeg «kun» er 30, pga en litt vanskelig livssituasjon. Jeg vil starte med det beste utgangspunktet som overhodet mulig.
Jeg vet at ett friskt barn ikke nødvendigvis betyr at det forblir friskt og det får vi takle om det kommer. Men både jeg og min mann er enig i hva vi gjør dersom det skulle vise seg å være kromosomfeil.
Det er valget som er best for oss.
Selv om barnet er veldig veldig ønsket.
Og jeg sier ikke det kun med tanke på downs, men alle de andre diagnosene som KAN følge med.
Og jeg vil gjerne vite kjønn så tidlig som mulig, slik at jeg kan forberede meg, da det er store sjanser for f eks Aspergers hvis det er gutt. Vil ha tid til å forberede meg, lese meg opp om hva jeg f eks skal se etter.
Såklart en gutt er like velkommen som en jente.
Syns det er litt gøy at det ser ut til at denne diskusjonen foreløpig foregår så fint! :)
Når det kommer til stykket tviler jeg på om noen velger abort «lett».
Men det syns jeg får være en privatsak :)
 
Jeg skal ikke uttale meg om de forskjellige testene da jeg ikke vet så mye om de/forskjellen på de forskjellige . Men når det kommer til å finne ut av kjønn tidlig, tror jeg nok ikke det handler om å abortere vekk det motsatte av hva man ønsker seg, men heller å tilfredsstille nysgjerrigheten sin. Jeg kan innrømme selv at før jeg skulle på oul med nr 2 så ønsket jeg meg enda en gutt, da det var det jeg hadde fra før og det var det jeg «kunne». Men så var det ei jente i magen og det hadde aldri i livet falt meg inn å ta abort av den grunn. Jeg gledet meg like mye til hun kom og nå når hun er her elsker jeg de like høyt.

Men så er jeg forøvrig for at vi skal få lov til å bestemme selv.
 
Blir sikkert hengt her, men hvorfor velge å beholde et sykt barn? Hvorfor er sorteringssamfun så feil? Man vil jo ha friske sunne barn som ikke sliter no uten om det vanlige med helsen. Vet at en del med downs klarer jeg fint i livet, bidrar til og med i sammfunet med jobb og alt mulig. De har personlighet og er mennesker de å, men, for eksempel, hvor produktiv ville verden vært om det fantes flere fysisk/psykisk hemmede enn «friske» mennesker? Ville vi hatt den samme fremgangen i verden som vi har i dag, (la oss bare overdrive), om 50% av verdens befolkning hadde hatt downs?
I de fleste tilfeller, så sliter mange med downs med å bli gravide, de få som blir det får svært store komplikasjoner under graviditet og fødsel, og barna arver sykdommen og blir sykere enn sine foreldre. Verden overlever ikke med semi friske mennesker, eller med mennesker med store avvik fysisk og psykisk. Vi trenger «friske» mennesker for å utvikle oss.
 
Back
Topp