dumt spm?

• Trådstarter Trådstarter nysgjerrig12345
  • Opprettet Opprettet
N

nysgjerrig12345

Guest
Verdens dummeste spm. Men blir nysgjerrige. Er prøver og har utstyr til å sjekke livmoren. Ble litt bekymret når den ble sjekket nå. Livmoren er hoven og rundt åpningen er den skikkelig rød og der vesker ut av den. Er det noe farlig eller har det med graviditet å gjøre?

Jeg ville bare latt det være :)

Hvilket utstyr?? Å det er vel ikke nødvendig eller særlig lurt heller?

Regner med du mener livmortappen, og ikke livmoren her? Uansett må du sørge for å være ordentlig ren på hendene/evt utstyr dersom du skal begynne å rote oppi der. Vil ikke anbefale det uansett, da det neppe vil hjelpe deg med å bli raskere gravid, samt at du risikerer å pådra deg massive underlivsinfeksjoner som absolutt IKKE hjelper deg i prosessen mot et svangerskap.

For det første er jeg ikke dum
For det andre så har vi pratet med lege og blitt anbefalt bruk av det utstyret
For det tredje trudde jeg dette var ett hyggelig forum
Og for det fjerde så var det ikke det jeg spurte om.

Verdens dummeste spm. Men blir nysgjerrige. Er prøver og har utstyr til å sjekke livmoren. Ble litt bekymret når den ble sjekket nå. Livmoren er hoven og rundt åpningen er den skikkelig rød og der vesker ut av den. Er det noe farlig eller har det med graviditet å gjøre?
Når man blir gravid eller nærmer seg mensen, så hovner livmortappen opp litt og den får en mørkere farge (rødlig eller mer purpur farget). Dette er normalt. Og væsken du snakker om, kan være utflod? Det er noe som burde taes opp med en lege uansett :) spesielt om det er vondt eller ømt av et slag eller du har mistanke om en infeksjon f.eks.

Ingen her som er uhyggelige spørr du meg,utenom du da.
Regner med dette bare er tull, og om ikke får så får du ha lykke til med "livmor-tafsing".

Last edited:
Nysskjerrig12345, hva slags utstyr er dette da? Du burde uansett kontakte legen igjen... For sånt kan også tyde på infeksjoner. - Livmortappen/livmor er ganske følsomt for indeksjoner. (=

Kan ikke se at noen her har kalt deg dum i det hele tatt, og det tror jeg ikke noen mener heller :)

Regner med det er livmorstappen din du sikter til.
For å kunne svare er det greit å vite nøyaktig hvilket utstyr det er du har. Er det snakk om spekulum med lys og et speil, eller noe annet?

Livmorstappen forandrer seg gjennom syklusen. Det sies derimot at om du vet du er i periosde mellom eggløsning og ikm bør du ikke "tafse" på den da det kan i verste tilfelle fremprovosere en abort. Også ekstremt viktig å være helt ren på hendene og ha rent utstyr. Her er litt om hvordan livmorstappen er på forskjellige stadier i syklusen. Håper det svarer på det du lurer på :)

Før eggløsning er livmortappen
  • "lukket" (bare en knøttebitteliten åpning)
  • hard som nesetippen
  • lavt plassert inni skjeden
  • "tørr" eller litt fuktig
  • kan være litt bakovervendt
  • rosarød i fargen
Noen dager før/under eggløsning er livmortappen
  • åpen (noen klarer å få lirket inn en fingertupp)
  • myk som leppene
  • høyt plassert oppe i skjeden
  • veldig glatt og sleip pga. av eggløsningsslim (evt. annet vått sekret)
  • sentrert i skjeden
  • rosarød i fargen
Etter eggløsning er livmortappen
  • "lukket"
  • "plugget igjen" av en slimpropp
  • hard som nesetippen
  • lavt plassert i skjeden
  • "tørr" eller litt fuktig
  • rosarød i fargen
Like før/under menstruasjon er livmortappen
  • åpen (for å slippe ut mensblodet)
  • hard som nesetippen
  • fuktig (pga. blodet)
  • rosarød i fargen, men det blir skjult av blodet
Ved gravidiet er livmortappen
  • tett "lukket" (åpner seg i ukene/dagene/timene før fødselen)
  • "plugget igjen" av en slimpropp (den velkjente slimproppen som alle fødeklare leter etter)
  • "tørr", litt fuktig eller våt - veldig individuelt
  • blålilla i fargen
  • middels myk - på en litt spesiell måte - myk på "utsiden", men er hard like under "overflaten" (denne mykheten kan føles "fløyelsaktig")
    ........dette er ofte veldig vanskelig å kjenne forskjell på hvis man ikke har sjekket tappen endel sykluser og VET hvordan den er til vanlig. Den blir helt myk (og avflatet) når fødselen nærmer seg.
Personlig ville jeg ikke ha "tuklet" oppi der, men om du og lege er enig i det så får det være din sak, men faren for infeksjoner er høy.
Om det er eggløsning du prøver å finne ut av er det langt bedre å tempe og/eller bruke eggløsningstester. Tenker du på graviditet så er selvfølgelig g-tester best.

Last edited:
Ingen leger anbefaler privatfolk noe utstyr for hjemmesjekk. Og iallefall ingenting som skal opp i skjeden.
Korsen utstyr er det du har? Og KOFFØR har du fått "tillatelse" til å bruke det selv?
Man skal ikke drive å tukle oppi der på egenhånd.

Nå er jeg veldig nysgjerrig på hva slags utstyr dette er og hva slags lege som "gir tillatelse" til pasienter å tukle masse oppi der.
Det du heller kan gjøre er å ta eggløsningstester.

Jeg ville fått legen til å sjekke. Om du tukler mye oppi der er det ikke utrolig at du har fått infeksjon.

Synes hele greia virker som tull. Ingen sjekker egen livmor. Det er slikt man har/ går til gynekolog for.

Eneste "utstyret" man trenger for å sjekke livmortappen er en finger.

Alternativt kan man kanskje skaffe seg en slik sak som gynekologen bruker for å åpne opp skjeden med. Og ett speil? Ville i såfall vært første gang jeg hadde hørt om noe slikt.

Beklager TS, men det hele virker bare for tøvete.

Back
Topp