dumme nav :(

Milla1988- mittførstebarn<3

Spent på min første graviditet <3
Septembermødre <3
nå har jeg vært i arbeid siden begynnelsen av mars. og i dag ble jeg sykmeldt, og nav ringte å sa at jeg ikke har krav på sykepenger fordi jeg ikke har jobbet i 26 uker! leser på dems egne sider om at man må ha vært arbeidsfør i 26 uke etter at man sist fikk sykepenger fra nav! og at man må ha arbeidet i 4 uker...
jeg har ikke fått sykepenger av nav på mange år! så de gjør alltid ting så vanskelig, å lager egne regler som de sjøl vil!!! har 6 uker igjen så går jeg ut i permisjon! men de må lage enda mer hodebry! nettopp forstått meg på foreldre penge søknaden og levert den, så må det komme mer hodebry :(
er så lei nav.... vært under dem siden 2008 til jeg begynte å jobbe i mars :( var så gla for å være ferdig med dem. men neida :(

nå har jeg vært i arbeid siden begynnelsen av mars. og i dag ble jeg sykmeldt, og nav ringte å sa at jeg ikke har krav på sykepenger fordi jeg ikke har jobbet i 26 uker! leser på dems egne sider om at man må ha vært arbeidsfør i 26 uke etter at man sist fikk sykepenger fra nav! og at man må ha arbeidet i 4 uker...
jeg har ikke fått sykepenger av nav på mange år! så de gjør alltid ting så vanskelig, å lager egne regler som de sjøl vil!!! har 6 uker igjen så går jeg ut i permisjon! men de må lage enda mer hodebry! nettopp forstått meg på foreldre penge søknaden og levert den, så må det komme mer hodebry :(
er så lei nav.... vært under dem siden 2008 til jeg begynte å jobbe i mars :( var så gla for å være ferdig med dem. men neida :(

Kjenner til det! :( Jeg fikk heller ikke sykepenger fordi jeg var sykemeldt pga en skade i et bein og hadde jobbet 20 uker eller no før jeg ble sykemeldt pga svangerskapsplager. Men du kan søke om arbeidsavklaringspenger (AAP). Da får du hvertfall noe (66% av lønnen din, eller av en øvre sats dersom du tjener mye). Da får du etterbetalt noe hvertfall.
NAV-systemet er ganske teit. Man må jo omtrent være frisk for å være syk for ellers kan man fort gi opp. Og det verste er at JEG har måttet passe på at DE gjør det de skal for at alt skal være i orden...
Masse lykke til!!

Kjenner til det! :( Jeg fikk heller ikke sykepenger fordi jeg var sykemeldt pga en skade i et bein og hadde jobbet 20 uker eller no før jeg ble sykemeldt pga svangerskapsplager. Men du kan søke om arbeidsavklaringspenger (AAP). Da får du hvertfall noe (66% av lønnen din, eller av en øvre sats dersom du tjener mye). Da får du etterbetalt noe hvertfall.
NAV-systemet er ganske teit. Man må jo omtrent være frisk for å være syk for ellers kan man fort gi opp. Og det verste er at JEG har måttet passe på at DE gjør det de skal for at alt skal være i orden...
Masse lykke til!!

What? Når en blir sykemeldt og får sykepenger så teller jo dette og er jo me på å opparbeide permisjonspenger på lik linje som om en ikke var sykemeldt? Jeg gikk på dagpenger fra august-oktober, starter å jobbe fra oktober til januar også sykemeldt fra midten av januar til nå.. Er jo i arbeid sjøl om sykemeldt?! Jeg jobbet jo ikke i 26 uker før jeg ble sm mn har jo self forstått at jeg får permisjonspenger?? Uhh ble skeptisk nå jeg når jeg ser hva dere skriver :/

Jeg fikk heller ikke sykepenger av nav.. :(
Er selvstendignæringsdrivende og hadde tjent for lite.. :P
Plutselig var d nye regler.. Blæh! :P fikk heldigvis bedre hjelp i fra landbrukskontoret. (Er bonde..)
Nav er no dritt! :(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hvis man har vært sykemeldt i 1 år, så må man jobbe 26 uker før man har krav på nye sykepenger. Men har man vært sykemeldt en kort periode, f.eks i 3 uker, så må man ikke jobbe 26 uker igjen for å få sykepenger. Da legges neste sykemeldingsperiode på den forrige når man summerer opp. Skjønner godt at du er frustrert og at ting er veldig komplisert :( Men vi er jo heldige som har noen av verdens beste stønadsordninger :-)

What? Når en blir sykemeldt og får sykepenger så teller jo dette og er jo me på å opparbeide permisjonspenger på lik linje som om en ikke var sykemeldt? Jeg gikk på dagpenger fra august-oktober, starter å jobbe fra oktober til januar også sykemeldt fra midten av januar til nå.. Er jo i arbeid sjøl om sykemeldt?! Jeg jobbet jo ikke i 26 uker før jeg ble sm mn har jo self forstått at jeg får permisjonspenger?? Uhh ble skeptisk nå jeg når jeg ser hva dere skriver :/

Jeg har krav på permisjonspenger/foreldrepenger, men jeg har ikke krav på sykepenger nå når jeg er sykemeldt/ikke kan jobbe fullt. Jeg har ikke krav på sykepenger fordi jeg har "brukt opp" sykepengene da jeg var sykemeldt sist med et knust bein. Altså var sykmeldt i over et år. For å få krav på sykepenger etter du har "brukt opp" retten til sykepenger (som altså etter 1 år), så må man jobbe/være arbeidsfør i 26 uker. De som ikke tilfredsstiller de kravene, som F.eks meg, kan søke om arbeidsavklaringspenger. Da får man mindre utbetalt, men man får hvertfall noe. Pluss arbeidsavklaringspenger gir også rett på foreldrepenger.

Edit: Ser LilleMy87 har summert det opp ganske bra. :)

Åhh beklager. Ser dette dreier seg om noe retten til sykepenger, var litt rask i svingen...

Håper det ordner seg for deg på best mulig måte :)

Åhh beklager. Ser dette dreier seg om noe retten til sykepenger, var litt rask i svingen...

Håper det ordner seg for deg på best mulig måte :)

Er jammen ikke lett å holde styr på det som har med NAV å gjøre. ;)

jeg hadde arbeids avklarings penger, fikk jobb og kom meg vekk fra nav, men de sier at da var man ikke arbeidsfør å må jobbe i 26 uker, noe jeg ikke rakk! men siden jeg har fysisk hardt arbeid og det er 40 grader inne på jobben kan jeg få svangerskaps penger i steden, noe som går på at det er fare for skade på fosteret om man fortsetter i arbeid. jeg nekter å gå tilbake på arbeids avklarings penger for da vil foreldre penge utbetalingene mine synke drastisk. å jeg har jobbet hardt i hele mai, juni og juli for å sørge for å ha god råd hele permisjon min, så neker at de skal ødelegge den utregninga :P de på nav kjente ikke til dette med svangerskaps penger og måtte ringe til noen andre for å høre om jeg hadde krav på å få dette! makan! de kan ikke sine egne regler og lover engang, å vil at vi skal vite alt sjøl! men får håpe det ordner seg i hvert fall =)

Nå har jeg nettopp kranglet med NAV på tlf.... Jeg blir så sint:mad: Jeg ble først sykmeldt 30% fra midten av mai til midten av juli, så 70% de 2 siste ukene juli,så nå 100% sykmeldt ut august. Levert hver eneste sykemelding til nav. Ingen penger å se.... Så ringer jeg og spør, hvor blir av pengene mine? De kommer om 1-2 virkedager. Ok. Går noen dager ingen penger å se... Ringer igjen , hvor er sykepengene mine? Har faktisk hus osv å betale. Så sier hu i tlf fra nav at jeg mangler den første delen av sykemeldingen, Nei den har jeg levert... OK ,fikk beskjed av nav at da kan jeg vente pengene på konto innen 1-3 virkedager. Ingen penger enda. I dag ringte jeg og ble satt opp til en som jobber høyere opp. Å hu sa at alt hadde vært i orden hele veien og skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde fått pengene mine og beklaget seg veldig for de andre som ikke hadde gjort jobben sin. I morgen skal jeg ha pengene på kontoen. Takk skal du ha, er 3 mnd lønn det.... Sier at det er godt det har vært sommer og feriepengene har vært veldig til nytte....

Herregud... NAV har jo ikke kontroll!! Jeg går glipp av en måned lønn fordi jeg tydeligvis må kunne regelverket når jeg sykemelder meg. Jeg visste ikke at jeg ikke hadde rett på sykepenger. Så med én gang jeg fikk beskjed om at jeg fikk avslag om sykepenger, så søkte jeg AAP. Men man får visst ikke lov å få AAP tidligere enn fra datoen man søker. Pga ferietid tok det jo fryktelig lang tid før NAV sendte meg avslaget på sykepenger. Synes det er så ufattelig urettferdig! Hvis VI ikke følger med (som feks at jeg ikke kunne reglene for sykepenger) så synd for oss. Når de ikke følger med og gjør feil, ja da er det faen meg synd på oss da også. Jeg har måttet vokte dem med haukeblikk og flere ganger rettet på feilene de har gjort i prosessen. For hvis de gjør en feil og jeg feks får for mye penger, ja da er det jeg som får svi!
Forbaska NAV-system og evneveike folk som jobber der. Ikke alle i NAV er evneveike altså. Det er noen veldig oppegående folk jeg har snakket med som har hjulpet meg enormt når deres kollegaer har gjort feil. Flaks jeg fikk snakket med dem...

Back
Topp