Dumme meg som aldri får fred - MEN, kan dette stemme?

M

Mamma_Lillemor

Guest
Idag var vi på tidlig UL hos privat jordmor for at jeg skal få litt ro i sjelen min som er altfor bekymret for alt og ingenting.
Alt var jo egentlig bare gode nyheter. Bankende hjerte, og 1 dag lengre på vei enn hva jeg trodde, mente jordmor ut i fra både mensdato tiltross for noe ustabil (lange sykluser bl.a), og eggløsning + samleie. Jeg trodde jeg var 7+6 idag, mens hun mente i forhold til størrelsen 8+0.

Men nå sitter jeg her og begynner å gruble igjen da vet dere.......

Hun kikket også på en sånn "normalverdi" eller noe, sånn gjennomsnittsgreier, etter ultralyden - for å dobbeltsjekke, og hun mente 8+0 var riktig. Men fosteret målte jo bare 1,1 cm (11mm). Når jeg leser på babyverden sin sånn "uke for uke" osv så er jo dette for lite til å tilsvare 8+0 ??? :O

Nå får jeg helt hetta her..

HJELP?

Jeg hadde samleie 18,19 mai. Og jeg VET av positiv EL-test at jeg hadde EL + samleie den 20. mai.
21. mai hadde jeg negativ ELtest. Ingen sex etter dette tidspunktet (som er av relevans for spiren hvertfall).

Så det kan liksom ikke være noe annet enn 7-8 uker på vei. Men hvordan kan hun være så sikker på 8+0 utifra faktaen ovenfor når det i følge babyverdens sider ikke stemmer i det hele tatt?

Så lenge hjertet dunker, så er det jo også liv - så det er jo ikke som at alt har "stoppet opp".. åååå, jeg blir GAL.
 
Det høres riktig ut mtp at jeg er 7+2 og Reka mi måler 5,5 mm :) De vokser jo mye denne tiden.

Tror ikke du skal bekymre deg. På oul vil de uansett se hvor langt du er og sette en ordentlig termin :)
 
Stol på jordmor du. Det å måle et såpass lite embryo gjøres på en spesiell måte, og kan hende at babyverdens tall er for annen type måling enn den hun gjorde på deg i dag. Hun hadde nok ikke sagt 8+0 om hun ikke visste hva hun pratet om. Prøv å slappe av og vær glad for de gode nyhetene dere fikk i dag :)
 
Det høres riktig ut mtp at jeg er 7+2 og Reka mi måler 5,5 mm :) De vokser jo mye denne tiden.

Tror ikke du skal bekymre deg. På oul vil de uansett se hvor langt du er og sette en ordentlig termin :)

Jeg har lest et eller annet sted at de vokser ca 1 mm om dagen i uke 7-8 - så isåfall passer jo dette PERFEKT. :)
Men hva kan det komme av at vi har så annerledes størrelse-tall enn hva babyverden sin kalkulator osv tilsier? :)
 
Det er sikkert bare gjennomsnittet av så og så mange test-personer. Vi er jo ikke like noen av oss, og det starter nok allerede i magen :) Barn utvikler seg forskjellig så fostre gjør sikkert det de og :)
 
En kan vel lese litt forskjellig hvis en leser om det samme på ulike steder. Ha tiltro til det jordmor sier. Det stemmer jo forresten å med eggløsning som du hadde den 20. Vi er like langt jeg og du.
 
De vokser i rykk og napp på denne tiden, og du skal derfor følge menstermin mer enn UL så tidlig. Det er mer riktig jo eldre fosteret blir.
Når det gjelder unnfangelse vet man jo egentlig ikke når det skjer. Ja, man vet når man har sex og eggløsning, men vi vet ikke NÅR sædcella og egget smelter sammen. Du hadde mest sannsynlig EL 20.mai. Og iløpet av de 24timene etterpå smeltet disse cellene sammen. Mest sannsynlig med sæd fra 18 eller 19. Det er lettere å bli gravid når sæden allerede er i egglederne, og sæden lever jo ganske lenge.
På bakgrunn av dette vil jeg følge EL-mens fram til OUL :) Uansett - 7+6 og 8+0 er jo bare 2 dager i forskjell :)
 
De vokser i rykk og napp på denne tiden, og du skal derfor følge menstermin mer enn UL så tidlig. Det er mer riktig jo eldre fosteret blir.
Når det gjelder unnfangelse vet man jo egentlig ikke når det skjer. Ja, man vet når man har sex og eggløsning, men vi vet ikke NÅR sædcella og egget smelter sammen. Du hadde mest sannsynlig EL 20.mai. Og iløpet av de 24timene etterpå smeltet disse cellene sammen. Mest sannsynlig med sæd fra 18 eller 19. Det er lettere å bli gravid når sæden allerede er i egglederne, og sæden lever jo ganske lenge.
På bakgrunn av dette vil jeg følge EL-mens fram til OUL :) Uansett - 7+6 og 8+0 er jo bare 2 dager i forskjell :)

Takk for fint svar :) Ja, blitt litt roligere nå kjenner jeg. Hadde en stund her med litt angst kan man si.. :)

7+6 og 8+0 er forresten bare 1 dag forskjell. 7+7 finnes jo ikke. :)
 
Da jeg var på tidlig ul ble spiren målt til å være akkurat like stor som din, 11mm, og jordmor konkluderte med 8+0. Iflg. Menstermin og el skulle jeg vært 7+2. Jeg får det heller ikke til å stemme helt med info på nett, men jeg fant til slutt ett sted som oppgav lignende mål for 8+0 og har slått meg til ro med at jordmor nok vet best :) Embryoet vokser visst litt i rykk og napp i starten :)
 
Da jeg var på tidlig ul ble spiren målt til å være akkurat like stor som din, 11mm, og jordmor konkluderte med 8+0. Iflg. Menstermin og el skulle jeg vært 7+2. Jeg får det heller ikke til å stemme helt med info på nett, men jeg fant til slutt ett sted som oppgav lignende mål for 8+0 og har slått meg til ro med at jordmor nok vet best :) Embryoet vokser visst litt i rykk og napp i starten :)

Åjaa! Så da har akkurat det samme skjedd deg! Og for min del stemmer det jo faktisk med EL-termin bortsett fra med 1 dag. Så da kanskje det er god grunn til å ha stor tiltro til 8+0 likevel. :)

Kanskje vi får innse at noen ting vet bare fagfolk, og at ikke alt kan tillæres på nett.. :)
 
Back
Topp