" du trenger ikke høy solfaktor" *link*

De lærde strides, kan man si. 

Det stemmer nok at det i utgangspunktet holder med faktor 20, men det avhenger vel av at man er flink til å smøre seg grundig og ofte. Min erfaring er at det lønner seg for meg å bruke noe høyere faktor, blir lett solbrent ved bruk av faktor 20 selv om jeg smører meg godt. 

kreftforeningen anbefaler faktor 15 og at man smører seg ofte.. Og smøre seg ofte må man uansett om man har faktor 50 eller 20...

Dollface skrev:
kreftforeningen anbefaler faktor 15 og at man smører seg ofte.. Og smøre seg ofte må man uansett om man har faktor 50 eller 20...

Jepp, i teorien er jo det vel og bra.. Men i barnehagene rundtom er det vel svært sjelden ungene blir smurt mer enn tre ganger ila dagen. Det er ikke ofte nok når man har faktor 15-20. Min erfaring iallefall. 

Dollface skrev:

Selvfølgelig skal man smøre seg ofte uansett, men når man en gang ikke har mulighet eller er flink nok til å smøre så ofte som man bør har i alle fall jeg erfart at jeg blir mindre solbrent med noe høyere faktor. Jeg jobber i barnehage og de dagene vi er ute hele dagen har det skjedd at jeg har blitt skikkelig solbrent, og dermed tar jeg ingen sjanser. Som sagt holder det nok i massevis med lavere faktor, men man har jo en tendens til å holde seg til det man føler fungerer for en selv. 

Kan godt hende faktor 15 beskytter mot kreft, men når man har en unge som er nesten albino så er det greit å ha 30.

kjære allverden.. det var ikke noe angrep på noen.. jeg bruker 30 selv på guttungen.. han svetter som en gris og herjer rundt...

Dollface skrev:
kjære allverden.. det var ikke noe angrep på noen.. jeg bruker 30 selv på guttungen.. han svetter som en gris og herjer rundt...

Ja nei, det var ingen forsvarstale heller.
Jeg bare nevnte det lizzm.

Jaja, jeg kan bare være ute en halvtimes tid med faktor 20. Tror heldigvis de fleste greier å finne ut selv hvilken faktor de trenger, helt uten slike artikler. :) Blir litt rart å mene noe om hvilken solfaktor andre trenger.

Det er jo forskjell på hud også da. I fjor da vi var i syden smurte jeg den eldste med 20 og den yngste med 50. Gjett hvem som ble solbrendt... joda han med 50.
Huden hans tåler lite. Jeg smører ofte, men ingenting hjelper. Får smurt såpass at rødfargen ikke blir så ille + at vi bruker klær og sånn uv drakt da.

Men den eldste har aldri blitt solbredt.

sorciere_ skrev:
Uansett er det viktig å ta på NOK solkrem;)

Dette blei vi fortalt på eit solkremkurs i forbindelse med jobben. Mange anbefalte høgre faktor enn nødvendig fordi folk aldri påføre nok solkrem og då blir ikkje faktoren rett.
Dersom du bruke spf 30 så hjelpe ikkje da viss du ikkje bruke nok for då er du ikkje beskytta så godt som du trur.
Skal bruka ein håndfull til heile kroppen meiner eg å huska :-)

Back
Topp