Du som har 2 barn eller flere. Se her.

Bebeh90

Flørter med forumet
Hei.
Har et spørsmål til deg/dere, som har 2 barn eller mer.
Hvordan var ditt andre svangerskap ift det første? Var det mye endringer?
Kom babymagen raskere? Ble babymagen større? Var mye annerledes i svangerskap 2(osv)?

Jeg er nå 4+0, og dette er mitt andre svangerskap. Og jeg er bare nysgjerrig ift andres opplevelse:angelic:

Takk for svar:Heartpink

Jeg er i uke 30 med nr 2, svangerskapet har vært veeeldig likt egentlig! Slet veldig med kvalme i første svangerskapet og gikk ned 6 kg fra uke 6-10, og var sykemeldt i flere uker! Denne gangen var jeg og kvalm og kastet opp daglig men greide ellers å holde kvalmen i sjakk med å spise så gikk snarere opp i første trimester :hilarious: magen kom fortere og ble stor fort, men så har den stoppet litt, så føler jeg er begynt å ta igjen sånn jeg så ut i uke 30 sist! Ellers har det vært like problemfritt rent fysisk i andre trimester og søvnen er like dårlig nå i 3 trimester som sist.. Ellers er jeg gradert sykemeldt denne gangen selvom jeg jobbet fullt sist rett og slett pga jeg er så sykt sliten og 1,5 åringen krever energien som jeg lada opp etter jobb sist.. Hadde ingen kynnere og nedpress sist, har heller ikke det nå, ganske like stikninger i magen som sist, men faktisk mindre liv denne gangen selvom morkaka nå er bak og den var foran sist, håper det samme gjelder når hun kommer ut! Haha.. Lykke til med svangerskapet ❤️

Jeg er i uke 37 med fjerdemann. Ingen svangerskap har vært like her første gang hadde jeg lite problemer, men gikk opp 20kg. Andre gang var jeg sinnsykt kvalm og gikk ned 8 kg de 20 første ukene (kasta ikke opp, men gikk rundt med spybøtta og klarte ikke spise normalt med mat), dette stabiliserte seg etterhvert og klarte studere gjennom hele svangerskapet:) ellers hadde jeg bekkenløsning på slutten, gikk også opp igjen de 8kg jeg mista 3 mann var jeg mye kvalm, totalt gikk jeg opp 5 kg- dette var jo bare baby. Hadde kraftigere bekkenløsning som kom i uke 6?! Jobbet gjennom hele, men sykmeldte meg 50% 3 uker før permisjon da jeg ikke klarte av å stå. Jobber på tannklinikk så litt avhengig av en fungerende rygg. Ellers kom magen til syne tidlig. Merket det på klærne mine i uke 9. Siste svangerskapet her har vært helt psycho. Har vært vanlig med kvalme i starten, dette gikk over i 2 trimester. La på meg ganske fort (10kg and counting), bekkenløsning kjente jeg ikke noe av før i uke 24/25, som var helt himmelsk, men nå er den så ille som aldri før :( har i tillegg til dette åreknuter I underlivet, som gir en følelse av at man har et babyhode på vei ut store deler av tiden, noe som har vært helt grusomt vondt. Tok sykmelding nå 3 uker før permisjon da jeg ikke klarte av å stå eller være særlig mobil lengre. Men alle mine babyer har hatt det fint i magen heldigvis. Og babymage kom til syne mye tidligere denne gangen:) lykke til med svangerskapet! kynnere var også noe nytt som kom i 3+4 svangerskap. Disse kan være vonde, særlig mot slutten!

Har 3 barn. Magen kom raskere og raskere for hvert svangersskap, men ble like stor ved fødsel. Like kvalm, dvs ekstremt kvalm, med alle tre (ulike kjønn), men med nr 3 gikk det meste over i uke 16 (med de andre to kaster jeg opp helt til fødsel). Kynnere har også kommet både tidligere for hvert svangerskap og intensiteten økte. Sykemeldt med de to første og svangerskapspenger med nr 3. Først delvis deretter 100%. De to første premature og kompliserte fødsler. Nr 3 kom til termin og fødselen foregikk helt etter boka.

Hadde veldig andre symptomer. Med første var jeg mye kvalm i starten, slet med bekkenløsning fra uke 20ish.
Med andre var jeg sykemeldt ca hele svangerskapet grunnet svimmelhet; ingen bekkenløsning, men fikk noen episoder med bekkenlåsning.
Nå er jeg bare snart 7 uker med nr 3, så litt tidlig å sammenligne her.

Magen kom fortere. Merket senere på kroppen at jeg var gravid med nr to,mens nr 1 kjente jeg det godt tidlig. Andre svangerskap var jeg mye uvel og lite matlyst, men ikke i det hele tatt med første. Bekkenløsning med begge, mem mer og tidligere med nr to,men de er også tette. Med nr to hadde jeg også andre smerter i magen, tror det var magemusklene egentlig, verket hvis jeg rørte meg for mye feks.

Begge født like mange dager over termin. Første født tre dager etter vannet gikk, og lette hentes med sugekopp. :-) Andre kom fort fra rier kl 02 om natta til fødsel 0901.

Hei.
Kom babymagen raskere? Ble babymagen større? Var mye annerledes i svangerskap 2(osv)?

Jeg er nå 4+0, og dette er mitt andre svangerskap. Og jeg er bare nysgjerrig ift andres opplevelse:angelic:

Magen Kom ikke raskere, ble heller ikke større (jeg fikk høre at jeg hadde liten mage med nr 3 senest rett før gutten på 4200 gram ble født:P). Jeg var mest kvalm med nr 1, hadde minst halsbrann med nr 2, best form med nr 3 med unntak av ulike luftveisinfeksjoner som plaget vettet av meg på slutten :p

Hei.

Nei, ja, ja, nei :p alle 3 sv.skap har vert ganske like, men med heftigere symptomer med den neste ungen. Nr2 var størst mage med, 1 var minst, 3 mellomst. Ungene ble født 3800-4055-4080, så ganske likt der. Fødslene har vert ganske lik. Alle kom på overtid.

Veldig forskjellige svangerskap. Er gravid 23+4 i dag med nr 3. Med nr 1 var jeg sinnsykt kvalm og hadde mye oppkast, vann i kroppen grad 3+, blodtrykksfall og gikk opp 30 kg. Med nr 2 mye kvalm og oppkast, kynnere fra uke 14, blodtrykksfall, bekkenløsning og slimpropp som gikk i flere omganger... gikk også ned 8 kg fra start av graviditet. Denne gang har jeg vært kvalm, men ingen oppkast, så å si ingen blodtrykksfall, litt problem med bekken og halebein (brakk halebeinet sist fødsel og har prolaps og slitasje i korsryggen)... hatt litt kynnere, men ikke på samme nivå som med nr 2 :)

Gravid i uke 28 med andremann nå.

Første trimester: Mer kvalm denne gang, ikke oppkast med noen av de, like trøtt, fikk mage litt tidligere, kunne se og kjenne livmoren når jeg lå i uke 13 :)

Andre trimester: Mindre sliten men mer bekkensmerter, større sykemelding, gått opp litt mindre i vekt. Har fått like stor mage med begge. Og har vært mer stabil i humøret denne gang!

Synes egentlig det er ganske likt, annet enn at det ikke er like altoppslukende som sist siden jeg har gjort det før og har et barn som tar mye av oppmerksomheten og tiden min :) Tiden går nok fortere og jeg klarer å nyte «alenetiden» mer fordi jeg vet hva som kommer om ikke så lenge ;)

Jeg hadde to veldig forskjellige svangerskap. Med første var jeg kvalm bare et par uker, matlysten var grei, generelt sett veldig varm og jeg kunne klare å være i litt aktivitet. Med andre var jeg kvalm hele svangerskapet, null matlyst, kald store deler av svangerskapet og null energi. Magen kom relativt likt med begge to.

3 vellykkede svangerskap.

Nr 2 kom magen senere. Mye mer smerter. Ekstremt tidlig bekkensmerter (før positiv test), flere symptomer enn ved første svangerskap.

Magen var mindre da baby var 700g lettere enn Nr1, som var en god plugg.

3. Svangerskapet var tvillinger, så sier seg selv at ting var tyngre, kjappere og større den gangen :p

Hei.

Mitt første svangerskap spydde jeg til uke 25. og var veldig dårlig. Fikk bekkenløsning i uke 11.
Mitt andre svangerskap var jeg bare medium kvalm til rundt uke 13, men kastet ikke opp. Magen kom mye fortere (men jeg bærer alt på utsiden, og får veldig stor mage) bekkenløsning fra uke 12-13... gikk på krykker fra uke 33...
Begge dele var gutt!
Nå er jeg gravid igjen (11 uker).. Har spydd som en alke siden uke 6. og er ELSTREMT kvalm hvert våkne sekund. Bekkenet har ikke blitt dårlig enda, men jeg regner med det kommer om ikke lenge. Mage har jeg allerede fått.. ser vel ca 4-5 mnd på veg ut sammenlignet med «vanlige» gravide :laughing002

Hei.

Tja, da jeg ble gravid med første, så var jeg bortimot "normalvektig" med mine 72 kg ca, og babymagen kom ekstremt fort. Når jeg var i uke 10, så begynte folk å mistenke tvillinger. SÅ fort kom magen.

Med svangerskap nr 2, så var jeg overvektig og hadde igrunn stor mage fra før. Stor løs mage, om en kan si det slik. Den kom ikke like fort den gangen, men merket kulen nede tidlig. Ingen andre merket det.

Hei.

Jeg var i myyyyyyyye bedre form med nr 2. Det var et annet kjønn da :p fikk mage mye tidligere og ble mye større. Gikk opp 35+ begge gangene. Så matlysten var lik :hilarious: Ble satt i gang rett før termin med nr 1 og gikk en uke over termin med nr 2. Kom meg veldig mye raskere i form etter nr 2 :)

Har 3 barn
Nr 1 var jeg trøtt kvalm de første ukene. Eller var jeg i super form jobber fram til uke 32.
Nr 2 var jeg kvalm første ukene blev større i magen og generelt mer sliten.
nr 3 var jeg ikke kvalm var sliten og syk en god del i sluttet av svangerskapet :( barn fra bhg tog med seg alt og jeg fikk det så jeg var sliten i slutet av svangerskap med nr 3

Andre svangerskapet synes jeg var tyngre på den måten at jeg var mer sliten fordi jeg hadde en 2 åring som trengte meg. Vanskelig å hvile akkurat når jeg hadde behov. Hadde en mer aktiv hverdag i svangerskap nr 2 og følte meg bedre sånn sett. Magen kom senere med nr 2 og jeg gikk opp halvparten så mye som det jeg gjorde i første svangerskap. Med første hadde jeg veldig lavt blodtrykk, mens med nr 2 hadde jeg normalt blodtrykk hele veien. Det også gjorde at formen føltes bedre. Kastet ikke opp andre gang, mens første gang var jeg kvalm i begynnelsen.

Andre gang følte jeg meg mer forberedt på barseltiden og alt som ventet etter fødsel også. Mye tryggere på alt det praktiske. Ble dog en brå overgang til tilværelsen med to barn da barnehagen til eldste stengte 12. mars i fjor pga corona.

Har tre barn. Ble gravid med nr to da førstemann var ett år og tre måneder, så relativt kort tid etter førstemann. Magen kom raskere med nr to, men den ble mindre. Magen satt lavere og tutmage, og fikk mye mer strekkmerker helt framme på magen, selv om barnet var mindre og jeg ikke gikk noe mer opp i vekt med nr to. Hadde veldig mye kynnere fra uke 12 og gjennom hele svangerskapet med nr to. Ammingen gikk mye lettere med nr to. Generelt lettere med baby andre gang. Tok over fire år til neste gang jeg ble gravid. Magen ble da lik som med førstemann, satt høyere opp, ingen strekkmerker. fikk bekkenløsning med nr tre, det hadde jeg ikke med de to første. Mye mindre kynnere med tredje enn med nr to.

Er gravid med fjerdemann. Må si at alle mine svangerskap hittil har vært like men samtidig ganske ulike. Med nr 2 så fikk jeg tidligere mage enn med nr 1, men den ble faktisk mindre til slutt. Jeg gikk noen dager kortere (39+1 mot 40+4), og hadde en mye raskere og enklere fødsel (5t fra første rie mot 19 timer fra første rie. Unge nr 2 "sklei ut" mens unge nr 1 ble "dratt ut") . Det som var verre med nr 2 var at jeg fikk skikkelig bekkenproblemer og var helt avhengig av hjelp den siste tiden for å få eldste i bhg da jeg nesten ikke kom meg ut av sengen.

Har to barn. Synes det var omtrent helt likt. Både svangerskap og fødsel, men unntak av at fødsel nummer to tok litt kortere tid. Var nok også litt mer sliten i andre svangerskap - på grunn av vi da hadde en toåring å ta oss av.

Back
Topp