Du som er SYKEPLEIER...

OdaM

Elsker forumet
Hvilken vei gikk du for å bli det? 
Du startet kanskje på vg1 helse og sosial? - men hva gjorde du videre? 

Og du som ikke er det, men alikevel har peiling - kanskje du kan hjelpe meg? 

På forhånd tusen takk!:)

De sykepleierne jeg kjenner har gått almennfaglig videregående, og så tatt sykepleien på høyskole eller universitet.

valkyrien skrev:
De sykepleierne jeg kjenner har gått almennfaglig videregående, og så tatt sykepleien på høyskole eller universitet.

Åja, så kjekt! Da trenger man kun 3-årig videregående før man tar sykepleien?

Du trenger studiekompetanse for å komme inn på høyskole. Om du har gått allmenn dså har du det

Du trenger generell studiekompetanse. Jeg gikk almennfaglig videregående, og søkte meg inn på høgskolen et par år etter jeg gikk ut av videregående. Har ikke angret en dag på at jeg tok utdannelsen! Lykke til!

2410 skrev:
Du trenger generell studiekompetanse. Jeg gikk almennfaglig videregående, og søkte meg inn på høgskolen et par år etter jeg gikk ut av videregående. Har ikke angret en dag på at jeg tok utdannelsen! Lykke til!

Okei, tusen takk! 
Men jeg har et spørsmål til deg som jeg håååper du vet! 
Jeg har fullført helse og sosial vg1. Hva gjør jeg nå videre for å få generell studiekompetanse? 

da må du vel ta påbygg? ikkje sikker men tror det..

Jeg begynner på mitt siste år som sykepleierstudent. Jeg gikk først 3 år formgiving, som ga generell studiekompetanse. Deretter gikk jeg videre på høgskole der jeg er nå.

Du må nok ta allmenfaglig påbygging, da får du generell studiekompetanse og kan dermed søke videre på høgskole.

Du kan da ta påbygg for å få generell studiekompetanse og du kan også få redusert noen timer i.o.m at du har VK1. Ta kontakt med en rådgiver så kan de hjelpe deg på veien.

Jeg går andre året på sykepleien fra høsten av. Jeg startet på helse og sosial GK (som idag er vg1) og gikk et år på hjelpepleien vk1 (som kan sammenlignes med helsefagarbeider vg2) og deretter påbygging.

Påbygging er et år med almennfag hvor de slår sammen de to siste årene på almennfag (studiespesialiserende) og kjører det på et skoleår. Det er ganske masse å gjøre, men det går greit hvis man er flink til å gjøre litt jevnt over.

Jeg anbefaler deg dette "løpet" pga jeg ser hvor masse jeg fikk igjen fra å gå helse og sosial fremfor mine medstudenter som tok almennfag. Du får det aller mest grunnleggende gjennom videregående slik at du ikke er helt grønn når du starter på sykepleien.

Lykke til !:)

om du har fullført vg1 må du velge en av de 10? neste vk1 faga. som f.eks barn og ungdom, hjelpepleier, omsorg osv, etter dette året tar du allmenn påbyggning, da får du generell studiekompetanse, som gjør at du kan søke på høgskolen.. Så det vil si at du mangler 2år før du kan gå sykepleien.

tok allmennfag på vgs.. og nå har jeg tatt 3 år på universitetet i agder.. :)
inntakskrav for sykepleieutdanningen er generell studiekompetanse - dvs 3 år allmennfag..
du kan vel noen steder også komme inn på annet grunnlag, men det avgjøres jo på hver enkelt skole slik jeg har skjønt..

Helse- og sosialfag Grunnkurs
Ambulansefag VG1
Allmennfaglig påbygging VG2

Så tre år på høgskule. Fekk veldig mykje igjen for å ta helsefaglige linjer på vgs, hadde eit heilt anna grunnlag enn dei som kom frå tre år på allmennfag (synst eg sjølv iallefall). Og så fekk eg opplevd ein del meir, sidan eg tok alle tre åra på forskjellige skular, samt at kvar år var veldig annerleis og interessant på sin måte :)

Gikk GK formgivning, VK1 Frisør og allmenn påbygging.. :) Ferdig utdannet for 5 år siden. :D

Jeg gikk GK helse-og sosialfag,VK1 og VK2 hjelpepleien med allmenn påbygning...Så tok jeg sykepleien på 3 år på høgskole :)

gikk idrettslinja på vgs, også tok jeg sykepleien 

gikk idrettslinja på vgs, også tok jeg sykepleien 

Kjenner flere som har gått helse og sosial og så apotekteknikker på vgs,, for så å ta sykepleien.
de har da studiekompetanse etter vgs

Jeg gikk på 2.årig helse og sosial med allmennfag også 1 år med allmennfag påbygning etterpå, så tok jeg helsesekretær før jeg bestemte meg for sykepleien.

Back
Topp