Du kan forebygge rifter!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linda

Guest
Akkurat i det øyeblikket babyen glir ut i verden tøyes huden i skjedeåpningen mest. Heldigvis er huden veldig tøyelig og elastisk, men rifter forekommer. Som gravid kan du selv forberede mellomkjøttet til fødselen.

Les hele artikkelen her

Jeg leste om det før min fødsel, og da jordmor sa at jeg ikke skulle presse så hørte jeg etter. Det var vel den eneste gangen iløpet av fødselen at jeg faktisk hørte på hva hun sa :P

Min jordmor snakket med meg om dette nylig, og sa at så lenge man holder igjen på den siste rien, hjelper det veldig. Men må si jeg slet med å holde igjen under pressriene altså, det var kjempevanskelig...! Umulig, faktisk, det gikk jo av seg selv. Men da jeg først fikk lov å presse, tok det to press så var ungen ute :) fikk 2.gradsrift og sydde litt.

Tja.... Rifter kan oppstå uansett..
Ingen aner hvorfor jeg revna nesten totalt.
Kanskje fordi det tok altfor lang tid før han kom ut sånn at vevet ikke taklet det mer.. Hvem vet...

Leste den der for noen dager siden, men må innrømme det frista lite å følge instruksjonene i artikkelen.. Men det er sikkert lurt. Men man unngår vel de verste riftene om man vet når man skal trykke og høre på jordmor? Fikk bare rift av grad 1 sist.

Jeg hadde smurt og smurt. Han mista plutselig puls under pressing og riene i pose ble skrudd opp for å få han fort ut. Smøringa hjalp ikke noe mot det for å si det sånn:(
Med nr to smurte jeg ikke og da ble det ingen rifter

Last edited:
Back
Topp