Drikkevann i barnehager

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
I barnehagen til snuppa har de slik spring på badet som man bare putter hendene under, så slår strålen seg på. Temperaturen er regulert på forhånd, slik at barna ikke skal brenne seg, noe som selvfølgelig er veldig flott!

Men det jeg stusser litt på;
På badet har de også hver sin kopp, og er de tørste utenom måltidene, så går de påå badet og finner koppen sin, og tar drikke fra springen selv. Men dette er jo da lunkent vann!

Finnes det en eller annen annordning jeg ikke vet om, som gjør at vannet kan være lunkent uten at de får bakteriene fra varmtvannstanken? Eller så kan jo dette ikke være bra på en flekk!?!

Tviler på at det er spesielt bakteriefritt gitt.

synnes det virker litt rart at de ska drikke lunket vann ejg da
Hadde nok tatt dette opp med de
Her så har alle ungene egene drikkeflasker soms tår i en kasse i gangen, der blir vanne skiftet ca 4 ganger løpet av dagen slik at det ska være mest mulig friskt vann til unga

Må si at jeg ikke har hørt før i mitt liv at det er bakterier som følger med lunkent vann, og ikke med kaldt vann, jeg.

Hverken jeg, gubben, eller jentungen har iallefall blitt sjuke. 

Fant denne nå angående å drikke kaldt eller lunkent vann.

Som jeg fryktet! Da er det rett til styrer i morgen tidlig for en prat, for det der går bare ikke! Mye bedre de finner en løsning med drikkeflasker da! Om det ikke finnes en lur ordning jeg ikke vet om, så godtar jeg ikke det der!

JallowBee skrev:

Må si at jeg ikke har hørt før i mitt liv at det er bakterier som følger med lunkent vann, og ikke med kaldt vann, jeg.

Man skal ikke bruke lunkent/varmt vann fra springen, hverken til drikke eller matlaging, pga. alle bakteriene fra varmtvannstanken! Trodde det var noe alle visste jeg..

jeg vet ikke om det er så mye bakterier i vann fra varmtvannstanken.. lært at så lenge rør og tank ikke er gammelGAMMEL, så er det ikke farlig å bruke varmt vann.. pga gamle rør og fare for løsning av kobber eller noe, når vannet er varmt... men kan ikke noe om det! :p Men nå ser jeg at det er det tydligvis, så da lærte jeg noe nytt!!
MEN det jeg VET er at når man trekker i en do, uten at lokket er nede, så SPRUTER bakteriene fra doen rundt i rommet som en "kjempenys" og drysser sine bakterier (tarmbakterier og annen snacks) rundt på ting i rommet.. f.eks på tannbørster og VANNKOPPER som står framme... ÆSJ!! tannbørstene står i skapet her i huset, for å si det sånn! Med små barn (og mannfolk) i hus, kan man aldri vite om dolokket er nede hver gang, eller ikke....

Syns du skal ta det opp med de ansatte, lunket vann  kan ikke være bra uansett om de er voksne eller barn. Husker jeg tok et glas lunket vann fra springen og satt på do i flere timer etter det

Såvidt jeg vet, gjelder dette gamle rør/tanker, iallefall etter et kjapt søk på nett..

Frk. Tvert I. Mot skrev:

JallowBee skrev:

Man skal ikke bruke lunkent/varmt vann fra springen, hverken til drikke eller matlaging, pga. alle bakteriene fra varmtvannstanken! Trodde det var noe alle visste jeg..

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1679294.html
Med moderne varmtvannsberedere fra de siste par tiårene er det ikke noen store helseproblemer forbundet med å drikke te trukket på varmtvann direkte fra springen. I eldre varmtvannsberedere var ofte hele beholderen kledd med kobber innvendig og det ble brukt endel bly i lodddinger der det ble skjøtt sammen rørkoblinger o.l., slik at risikoen for å få løst opp tungmetaller i varmtvannet var endel større. Fra slutten av 1970-tallet er de fleste beredere laget med tank av rustfritt stål, og i de fleste loddinger er det brukt sølv i stedet for bly sammen med hovedkomponenten tinn, og dette gir mindre mulighet for avgivelse av helsefarlige tungmetallpartikler.

Dårligere kvalitet

Det er imidlertid en langt dårligere kvalitet på vannet fra en varmtvannsbereder fordi det der blir stående uten tilgang på surstoff (oksygen) og blir "dødt" på smaken. Dette kan man teste ut ved å tappe en liter med varmtvann og la den stå til kjøling etterpå og sammenligne med smaken på vann fra kaldtvannskrana. Hvis man ikke er så nøye på smaken av teen, er det altså ikke så stort helseproblem å bruke "hurtigmetoden" en gang i mellom.

Noe bakterievekst

Teoretisk kan en også få noe bakterievekst i varmtvannsanlegg hvis noen har satt ned temperaturen i berederen til under 60-65 grader Celsius av hensyn til energisparing eller for å redusere riskoen for skolding. Ved temperaturer oppunder 60 grader C kan Legionellabakterier overleve og formere seg slik at en ved eventuell forekomst av slike bakterier i tanken kan få overført smittestoffer, men disse forekommer sjelden i Norge og hovedproblemet med Legionellabakterier er hvis de spres gjennom dusjhode e.l. slik at de kan spres i lufta med små vanndråper som pustes ned i luftveiene og gi en spesiell type lungebetennelse, det å svelge dem i moderate mengder gir vanligvis ikke noen infeksjonssykdom

bondekone skrev:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1679294.html
Med moderne varmtvannsberedere fra de siste par tiårene er det ikke noen store helseproblemer forbundet med å drikke te trukket på varmtvann direkte fra springen. I eldre varmtvannsberedere var ofte hele beholderen kledd med kobber innvendig og det ble brukt endel bly i lodddinger der det ble skjøtt sammen rørkoblinger o.l., slik at risikoen for å få løst opp tungmetaller i varmtvannet var endel større. Fra slutten av 1970-tallet er de fleste beredere laget med tank av rustfritt stål, og i de fleste loddinger er det brukt sølv i stedet for bly sammen med hovedkomponenten tinn, og dette gir mindre mulighet for avgivelse av helsefarlige tungmetallpartikler.

Dårligere kvalitet

Det er imidlertid en langt dårligere kvalitet på vannet fra en varmtvannsbereder fordi det der blir stående uten tilgang på surstoff (oksygen) og blir "dødt" på smaken. Dette kan man teste ut ved å tappe en liter med varmtvann og la den stå til kjøling etterpå og sammenligne med smaken på vann fra kaldtvannskrana. Hvis man ikke er så nøye på smaken av teen, er det altså ikke så stort helseproblem å bruke "hurtigmetoden" en gang i mellom.

Noe bakterievekst

Teoretisk kan en også få noe bakterievekst i varmtvannsanlegg hvis noen har satt ned temperaturen i berederen til under 60-65 grader Celsius av hensyn til energisparing eller for å redusere riskoen for skolding. Ved temperaturer oppunder 60 grader C kan Legionellabakterier overleve og formere seg slik at en ved eventuell forekomst av slike bakterier i tanken kan få overført smittestoffer, men disse forekommer sjelden i Norge og hovedproblemet med Legionellabakterier er hvis de spres gjennom dusjhode e.l. slik at de kan spres i lufta med små vanndråper som pustes ned i luftveiene og gi en spesiell type lungebetennelse, det å svelge dem i moderate mengder gir vanligvis ikke noen infeksjonssykdom

Takk! Fant den nettopp selv også! :p Reagerte litt på det uthevede da..

Ser det er mange som kommenterer her at det ikke spiller noen rolle når det ikke er gamle rør/bereder - men vi vet jo ingenting om dette i deres barnehage, og barnehager/skoler er jo ikke kjent for å oppgradere såne ting hyppigst da... Selv om det kanskje ikke er aktuelt i deres barnehage vil det kanskje være det for en del andre. Skal du ta opp dette bør du jo da spørre samtidig hvilken temperatur varmtvannsberederen er stilt inn på, er det under 60 så ER det faktisk fare for legionella, og selv om dette ikke er farlig når det drikkes, så er det jo kjent at små barn ofte leker med vannet og at man da raskt kan få vannet over i 'pustbar' form som kan være skaldelig.
Hysterisk, jeg - jada, ting jeg KAN fikse vil jeg gjerne fikse, sånn som dette, sikring i bil, sykkelhjelm etc. men lar fint ungene klatre i trær, da får de beskjed om å være forsiktige n - tok den bare i forkant for det pleier jo å komme noen sånne meldinger, hehe.

det jeg jobba før hadde vi en regel om at barna ikke skulle finne vann selv.. pga de drikker lett fra samme kopp + vannet ikke alltid er rett temperert.. så barna kom å spurte om vann så fant vi heller frem rene kopper å mugger med vann som vi hadde fremme omtrent hele dagen

Back
Topp