Drikker dere alkohol på familieferie?

Du kommer stadig med den der
Tjomlid leser jeg ikke noe av gitt

At du ikke vil lære, er jo ditt problem, ja og kanskje de i omkretsen din.
Du kan være uenig med Tjomlid i mange ting, men han backer dette innlegget (og alle andre av sine blogginnlegg) med troverdige kilder.
Confirmation bias er ikke en spesielt god ting, og fyrer som regel oppunder de dårlige vanene/holdningene vi alt har lagt til oss, og vil rettferdiggjøre.
(Jfr. artikkelen du linket til.)
 
At du ikke vil lære, er jo ditt problem, ja og kanskje de i omkretsen din.
Du kan være uenig med Tjomlid i mange ting, men han backer dette innlegget (og alle andre av sine blogginnlegg) med troverdige kilder.
Confirmation bias er ikke en spesielt god ting, og fyrer som regel oppunder de dårlige vanene/holdningene vi alt har lagt til oss, og vil rettferdiggjøre.
(Jfr. artikkelen du linket til.)
Handler ikke om å ikke ville lære men tjomlid kommer med mye vås
Vi er alle forskjelluge ,,for meg handler det ikke om å rettferdiggjøre heller , sjelden jeg drikker uansett .
Du å jeg blir aldri enige om det her så jeg ser ingen grunn til å diskutere det videre heller:)
 
Handler ikke om å ikke ville lære men tjomlid kommer med mye vås
Vi er alle forskjelluge ,,for meg handler det ikke om å rettferdiggjøre heller , sjelden jeg drikker uansett .
Du å jeg blir aldri enige om det her så jeg ser ingen grunn til å diskutere det videre heller:)

Du velger selv om du vil diskutere mer eller ikke.
Jeg anbefaler deg allikevel å ta en titt på blogginnlegget, da det er godt forfattet, med gode kilder, og ikke handler om personlige meninger. :)
 
Har aldri vært på familieferie, men ser ikke noe problem i å ta meg et glass eller to. Blir ikke påvirket av den mengden på noen måte og har heller ikke lappen, så det hadde ikke utgjort noen forskjell der heller. Jeg hadde aldri drukket meg beruset på noen måte med unger tilstede.
 
Jeg har ikke behov for det, jeg drikker så å si aldri. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, så lenge de klarer å begrense seg rundt mine barn :)
 

Han har en del gode poenger, d er klart! Men d er litt rotete, han drar inn elementer som jeg anser som irrelevante i debatten (at foreldre drikker betyr for eksempel ikke at de sender med barna drikke på fest), og mange av kildene han viser til (i sine egne tidligere blogginnlegg) er gamle og utenlandske. Statistikken i Norge sier at alkoholforbruket har gått opp de siste åra, men d er ikke ungdommene som står for d økte forbruket. Dermed er d ikke sikkert alle studiene han referer til er overførbare til Norge i dag.

D som er fint i innlegget er fokuset på ulempene med høyt alkoholbruk (sykdom, vold...), og dette er nok noe alle foreldre kan bli flinkere til å kommunisere til barna sine!
 
Ser ikke problemet med alkohol så lenge man ikke blir påvirket.
 
Nei, det tror jeg ikke har skjedd. Da har det i så fall vært en cider eller noe etter ungene har lagt seg.
 
Både jeg og sambo kan finne på å ta oss et glass vin til maten i helgene eller på ferie, ser ikke noe galt i det, men drikker heller aldri mer enn maks to glass.

Har selv vokst opp med foreldre som hadde et kontinentalsk forhold til alkohol - de kunne helt fint finne på å ta seg et glass vin til en bedre middag slik franskmenn og italienere gjør, men til gjengjeld har jeg aldri sett dem fulle, norsk flatfyll var et ukjent begrep for meg inntil jeg var på hjemme-alene fest for første gang som tenåring.
 
Ikke vært på ferie enda m likjmor på 3mnd, men vi har vært i syden med samboers gutter (de var da 11 og 12), og der ble det gjerne en øl til lunsjen, og ett par til senere på kvelden under middagen, en annen dag kanskje vi hadde lyst på brus :) Ingen av oss drakk no mer enn det når de var med, og ikke forandret vi no oppførsel etter de enhetene heller. Så det eneste vi oppnådde med det er nok å vise guttene at det er fullt mulig å kose seg med alkohol uten at vi voksne forandret oss :) Dette er oppvakte og nysgjerrige gutter som har blitt forklart hva som er rett og galt, og de er ikke redde for å varsle om de reagerer på noe eller noen. Også i helgene har vi kost oss med noe øl eller vin, eller for min del er det straks ett år siden jeg har kost meg hjemme med alkohol pga graviditet og amming :)
 
Ja det gjør vi. Syns det er greit å vise barna at man kan ha et sunt forhold til alkohol, og at man ikke nødvendigvis blir drita full av et glass vin eller to. Men vi drikker aldri slik at vi ikke har kontroll
 
Jeg er veldig "streng" når det kommer til barn og alkohol (klok av skade). Men jeg er ikke fanatisk. Kan fint ta meg en øl eller et glass vin med barn til stedet. Jeg har en regel på max 2 enheter i løpet av en dag/kveld.
 
Back
Topp