Drikker bare sjokolademelk...

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Barnet mitt har fått det for seg at h*n bare skal drikke melk hvis det er sjokolade i. Burde jeg gi dette? Er det skadelig på sikt?
 
Barnet mitt har fått det for seg at h*n bare skal drikke melk hvis det er sjokolade i. Burde jeg gi dette? Er det skadelig på sikt?

Hei Kakemonster88!

Det er ikke noe i veien for å gi barnet sjokolademelk i utgangspunktet, men du kan jo tenke litt på hvilke type du gir. Det finnes jo varianter helt uten tilsatt sukker, og noen som inneholder en del tilsatt sukker. Så lenge du velger en variant med lite tilsatt sukker til vanlig, så er det en god kilde til energi og næringsstoffer for barna. Det er uansett bedre at barnet drikker melk/sjokolademelk enn saft og brus, da dette ikke inneholder noen næringsstoffer som er viktige for barna (men har ofte mye tilsatt sukker).

Sjokolademelk inneholder de samme næringsstoffene som vanlig melk, så det gir barnet ditt både gode proteiner, kalsium, jod og B-vitaminer, blant annet. Disse næringsstoffene er alle viktige for veksten og utviklingen til barna. Les mer om kosthold og næringsstoffer til små barn her.

Du kan også tenke litt på mengden melk de får. Barn kan få 5 dl melk/yoghurt om dagen, for å sikre at de spiser variert.
 
Back
Topp