Drikkeflasker i barnehagen

Katz1

Elsker forumet
Julibarna2014
Septemberlykke 2016
Novemberbarna 19
Siden august har barnehagen bestemt at drikkeflaskene til barna ikke får være med inn i avdelingen. Det har blitt delt svært lite informasjon fra barnehagen om dette. Det dukket opp en lapp på
døra...
De skal stå inni og oppe i et skap i garderoben. De sier at det er fordi noen av barna drikker av andres flasker og dermed øker dette smitterisiko. Jeg ser den. Men jeg har oppdaget at barnet mitt omtrent ikke har rørt vannflasken sin. Det er også sånn at jeg mener at barna ikke skal ut i garderoben uten tilsyn, da det kan medføre risiko for uhell. Det er også høyt opp til skapet den skal stå i. Flere av barna vil slite med å nå opp til flasken i skapet. Er det bare jeg som overreagerer her, eller er ikke dette et relativt stor inngrep som har lite effekt på smittespredning? De sitter oppå hverandre å leker, så er det smitteutbrudd av ulike sykdommer blir man mest sannsynlig smittet åkke som? Jeg har forsøkt å spørre om dette er et tiltak relatert til covid 19 og midlertidig eller om det er noe som har kommet av andre årsake kan ikke personalet svare på... Hva er vanlig rundt om? Har dere erfaringer rundt dette?
 
Her ville jeg avtalt en kort samtale med ped leder når vedkommende har tid for å forklare at du ikke ser hensikten med tiltaket og er bekymret for at barnet drikker for lite :)
Jeg tror man kan få litt tunnelsyn av og til når man skal prøve å gjøre ting som smittevernvenlig som mulig - at man glemmer at en må få det til ved å ta vare på psykisk og fysisk helse på andre områder samtidig.
Her står flaskene sammen i et felles stativ - som før covid. Og barna går og finner sin egen flaske når de er tørste. Det kan nok hende at de minste barna tar en flaske som ikke er sin, men de voksne følger nok samtidig litt med. Min 2åinrg har sagt at noen prøvde å ta hans flaske, sikkert bare av nysgjerrighet, det var et av de små barna som ikke forstår bedre. Men tror ikke det skjer hver dag at de tar hverandres flaske altså. Vi tar flaksen med hjem hver dag og kjøre rpå 70gradersprogram.
Tenker som deg at de minste er så mye oppi hverandre, det beste tiltaket er nok vasking og at de er delt i mindre grupper. Det har gått forkjølelse i bhg, og jeg alle i samme gruppe hadde det. Skulle det bli et utbrudd av covid virker det mest sannsynlig at alle i samme kohort faktisk får det, med tanke på hvor smittsomt det er og hvor mye de minste barna putter fingrene i munnen og deretter tar på ting, leker, hverandre.
 
Alle barnehagene i kommunen her har samme regel om at flasker ikke skal inn på svd. Vi følger barna ut når de vil ha drikke, i tillegg fylles flaskene på to ganger om dagen:)
 
Flaskene tror jeg ikke se pleide ha på avdelingen før heller, den brukes i hovedsak ute, trodde jeg. De pleier å være ute eller i garderoben
 
Kan legge til at jeg sjekket smitteveileder i min kommune - de har ikke sin egen men bruker den nasjonale veilederen og jeg finner ingenting konkret om flasker der :p men dette kn jo variere mellom kommuner selvfølgelig :) :)
Så snakk med barnehagen og hør hvordan de begrubner det. Kanskje de fyller flasken uten at du vet det, eller kanskje de burde legge inn drikketider for barna dersom de ikke får i seg nok vann.
 
Alle barnehagene i kommunen her har samme regel om at flasker ikke skal inn på svd. Vi følger barna ut når de vil ha drikke, i tillegg fylles flaskene på to ganger om dagen:)
Kan jeg spørre om dette er et nytt tiltak i forbindelse med covid 19? Hvordan løser dere dette rent praktisk? Det må da være mye å følge opp? I mitt barns avdeling er det 26 barn, jeg syns ikke det er riktig at de skal ut i garderoben alene. Det har vært alvorlige ulykker med dødsfall som utfall, etter at barn har vært i garderoben uten tilsyn. Ikke for å krisemaksimere, men barn kan finne på utrolig mye rart og det kan skje fort ..
 
Flaskene tror jeg ikke se pleide ha på avdelingen før heller, den brukes i hovedsak ute, trodde jeg. De pleier å være ute eller i garderoben
Ok, men har de tilgang på kjøkken og vann fra kopp da kanskje ?
 
Kan jeg spørre om dette er et nytt tiltak i forbindelse med covid 19? Hvordan løser dere dette rent praktisk? Det må da være mye å følge opp? I mitt barns avdeling er det 26 barn, jeg syns ikke det er riktig at de skal ut i garderoben alene. Det har vært alvorlige ulykker med dødsfall som utfall, etter at barn har vært i garderoben uten tilsyn. Ikke for å krisemaksimere, men barn kan finne på utrolig mye rart og det kan skje fort ..
Det er nye regler og de brukes også under omgangssyke runder, som sagt følges de ut då ingen går alene av de små
 
Ok, men har de tilgang på kjøkken og vann fra kopp da kanskje ?
Jeg vet ikke hvordan de ordner det, de voksne gir dem drikke om de er tørste i alle fall.

Ren flaske leveres i sekken hver dag. Hva som skjer og hvor mye som drikkes og fylles i løpet av dagen vet jeg ikke
 
Her ville jeg avtalt en kort samtale med ped leder når vedkommende har tid for å forklare at du ikke ser hensikten med tiltaket og er bekymret for at barnet drikker for lite :)
Jeg tror man kan få litt tunnelsyn av og til når man skal prøve å gjøre ting som smittevernvenlig som mulig - at man glemmer at en må få det til ved å ta vare på psykisk og fysisk helse på andre områder samtidig.
Her står flaskene sammen i et felles stativ - som før covid. Og barna går og finner sin egen flaske når de er tørste. Det kan nok hende at de minste barna tar en flaske som ikke er sin, men de voksne følger nok samtidig litt med. Min 2åinrg har sagt at noen prøvde å ta hans flaske, sikkert bare av nysgjerrighet, det var et av de små barna som ikke forstår bedre. Men tror ikke det skjer hver dag at de tar hverandres flaske altså. Vi tar flaksen med hjem hver dag og kjøre rpå 70gradersprogram.
Tenker som deg at de minste er så mye oppi hverandre, det beste tiltaket er nok vasking og at de er delt i mindre grupper. Det har gått forkjølelse i bhg, og jeg alle i samme gruppe hadde det. Skulle det bli et utbrudd av covid virker det mest sannsynlig at alle i samme kohort faktisk får det, med tanke på hvor smittsomt det er og hvor mye de minste barna putter fingrene i munnen og deretter tar på ting, leker, hverandre.
Har snakket med ped leder. Hun sa de hadde faste tidspunkter hvor de skulle ta med barna og drikke. Men nå viser det seg at det ikke stemmer, for en annen ansatt sa til meg at barna må gå selv når de er tørste. Tenker at dette ikke vil bidra til annet enn at enkelte barn får i seg for lite væske. Jeg har ikke hørt om andre barnehager som har dette tiltaket. Det er en privat barnehage i Oslo. Mulig de har en del andre regler enn de kommunale?! Men fint å høre hvordan andre løser dette. Mulig de har dårlig erfaring med at foreldre ikke tar med flaskene hjem for å vaske dem daglig? Mulig det å ha flaskene i skapet bidrar til at foreldrene husker å ta de med hjem daglig
 
Vi får ferdig pakket sekk for å ha med hjem, med matboks og drikkeflaske.
 
Har snakket med ped leder. Hun sa de hadde faste tidspunkter hvor de skulle ta med barna og drikke. Men nå viser det seg at det ikke stemmer, for en annen ansatt sa til meg at barna må gå selv når de er tørste. Tenker at dette ikke vil bidra til annet enn at enkelte barn får i seg for lite væske. Jeg har ikke hørt om andre barnehager som har dette tiltaket. Det er en privat barnehage i Oslo. Mulig de har en del andre regler enn de kommunale?! Men fint å høre hvordan andre løser dette. Mulig de har dårlig erfaring med at foreldre ikke tar med flaskene hjem for å vaske dem daglig? Mulig det å ha flaskene i skapet bidrar til at foreldrene husker å ta de med hjem daglig

Privat bhg skal følge samme veileder som resten. Vår bhg er også en privat bhg, i nabokommune til Oslo, de fleste rundt her er privatbhg men følger samme veileder som resten. Her får vi påminnelse om å ta med flasken hjem, enten ved at barnet henter flasken selv eller at de husker å gi den med sekken ved henting. Her skal det være flaske i sekken hver dag, så tror det hjelper folk å ta med flasken hjem selv :)
Håper hvertfall du finner ut av det.
 
Eldste har flasken i sekken og er ute hver dag, men de fyller flaskene når de har mulighet, og yngste har ikke flaskene inne på avdelingen, men de står på bakken ute når de er ute (og de er stort sett ute), så alle kan ta hva de vil. Var andre regel i våres, men nå er vi «tilbake» til ca. samme som Før korona.
 
Her har flaskene alltid stått i garderoben og barna går og drikker selv ved behov. Tidligere tok vi de med hjem for vask hver fredag, nå tas de med hjem for vask hver dag. Når barna er ute står flaskene enten ute eller i grov garderoben
 
Jeg tar med flaske hjem hver dag, lille begynte i bhg i høst og for meg tenkte jeg aldri noe annet enn at han får med ren flaske hver dag (har jo ikke erfaring med bhg før korona så ville gjort det samme uansett). Han tar den med inn på avdelingen om morningen og vet de står tilgjengelig der inne, også er de alltid ute når vi kommer for å hente. Så den blir med hjem og vaskes hver dag (vi har flere like flasker)
 
Her står drikkeflasker i en stor plastkasse rett utenfor en grind som er i avdelingen, dvs barna har ikke fri tilgang men det står lett tilgjengelig for personalet, i tillegg får de drikke fra kopper i bhg i løpet av dagen. Dett gjorde de også før covid, eneste endringen her siden covid er at barnehagen anbefaler at foreldre tar med ny drikkeflaske hver dag, tidligere rådet de til 1 gang i uken.
 
Her står drikkeflasker i en stor plastkasse rett utenfor en grind som er i avdelingen, dvs barna har ikke fri tilgang men det står lett tilgjengelig for personalet, i tillegg får de drikke fra kopper i bhg i løpet av dagen. Dett gjorde de også før covid, eneste endringen her siden covid er at barnehagen anbefaler at foreldre tar med ny drikkeflaske hver dag, tidligere rådet de til 1 gang i uken.

ble ikke vannet bytta mer enn en gang i uken? Det hadde jeg aldri godtatt
 
jeg tror hun mente at de måtte tidligere ta med flasken hjem en gang i uken for vask, men at bh personal byttet vann hver dag. Vi hadde det også sånn.

Ja vi hadde det også sånn, inntil det kom en artikkel i en avis i fjor om funn av tarmbakterier i mange av flaskene mot slutten av ei uke, når du bare var blitt skyldt og latt stå åpne til lufting til dagen etter, og kun tatt med hjem for vasking på fredager.. Så da begynte bhg å sende med flakser hjem hver dag her :wideyed:
 
Back
Topp