Drikke te under svangerskapet

Miss Fine

Betatt av forumet
Julilykke 2023
Jeg har ikke klart å drikke kaffe siden uke 5 på grunn av lukten og kvalme, men jeg har drukket en kopp svart te (en sjelden gang to kopper samme dag) så og si hver eneste dag siden uke 5. Dette med tanke på at mengden koffein er lavere i svarte te sammenlignet med kaffe, og i tillegg at jeg allikevel får i meg noe som smaker godt, og som gjør at jeg våkner litt i løpet av dagen.

Det har vært vanvittig kaldt i det siste, og jeg er så lei å drikke vann, så jeg har i tillegg drukket en del Infuso te, mellom 1 til 2 kopper per dag. Jeg tenkte at det var helt uskyldig å drikke sånn frukt-te man får kjøpt i butikken (Kiwi skryter av Infuso som optimal gravid-te), men plutselig ser jeg at sånn te også inneholder lakrisrot, som er det som gir den søte smaken. Det står ikke hvor mye lakrisrot det inneholder.

Jeg er nå i uke 12, og kan ikke gjøre om på det jeg allerede har gjort, men må jeg slutte å drikke Infuso teen på grunn av lakrisrot? Det står jo på Helse-Norge at man skal holde seg unna lakris, og såvidt jeg har skjønt inneholder lakrisrot det hormonforstyrrende stoffet som er problematisk.

Jeg har havnet i sånt kaninhull hvor jeg leser om alle nei-stoffer som finnes i te og urtete, inkludert en rapport av Mattilsynet fra 2021, og hva slags te gravide bør drikke eller holde seg unna.

Det er ikke mange typer te jeg liker, og når jeg har først funnet noe jeg liker til tross for alvorlig svangerskapskvalme, vil jeg gjerne kunne fortsette å drikke det med god samvittighet. Jeg føler det er så mye jeg passer på allerede med tanke på mat og drikke…. Har noen tips eller kunnskap om saken?

Står flere steder at man bør holde seg under 50g lakris per dag, så lakrisrot i te bør jo være ok.
Jeg har lakriskalender og koser meg med en kule hver dag med god samvittighet i alle fall.

Står flere steder at man bør holde seg under 50g lakris per dag, så lakrisrot i te bør jo være ok.
Jeg har lakriskalender og koser meg med en kule hver dag med god samvittighet i alle fall.
Takk for svar, jeg liker ikke lakris så har ikke satt meg inn i mengden som er innenfor.

Litt lakris er ok.
Personlig drikker jeg bare den infusio teen med rooibos. Rooibos er vel også en sånn "funnet plantetoksiner i", men jeg drikker 0-2 kopper av den når jeg føler for det.
Ellers liker jeg ingefærte, med sitrondæsj og honning, men også ingefær skal man jo være forsiktig med. :p
Men altså. Tenker at sånne ting kan taes med måtehold. Holde seg unna den offisielle nei-lista, og ta resten med måtehold..

Du kan jo evt prøve å lage egen te av frukt og urter, alt etter hva du liker. Eple og kanel. Honning og sitron (og bare en tyyynn skive ingefær..?), Sitrongress og lime.. mango, koriander og chili.. Finnes nok noe oppskrifter, men er jo egentlig bare fantasien som setter grenser der.

Litt lakris er ok.
Personlig drikker jeg bare den infusio teen med rooibos. Rooibos er vel også en sånn "funnet plantetoksiner i", men jeg drikker 0-2 kopper av den når jeg føler for det.
Ellers liker jeg ingefærte, med sitrondæsj og honning, men også ingefær skal man jo være forsiktig med. :p
Men altså. Tenker at sånne ting kan taes med måtehold. Holde seg unna den offisielle nei-lista, og ta resten med måtehold..

Du kan jo evt prøve å lage egen te av frukt og urter, alt etter hva du liker. Eple og kanel. Honning og sitron (og bare en tyyynn skive ingefær..?), Sitrongress og lime.. mango, koriander og chili.. Finnes nok noe oppskrifter, men er jo egentlig bare fantasien som setter grenser der.

Ingefær er greit, anbefales mot kvalme, men man skal unngå sånne ingefær-shots og ingefær- tabletter som inneholder høykonsentrert ingefær :) så å kutte opp fersk ingefær og ha i kokende vann med litt honning og sitron er helt greit :) jeg personlig må ty til ingefærøl (uten alkohol såklart) når kvalmen blir for ille. Og ingefærte når forkjølelsen henger i er jo obligatorisk :hilarious:

Litt lakris er ok.

Takk for tips! Dessverre må jeg ha noe raskt og enkelt da jeg sliter meg kvalme, og kan ikke stå på kjøkkenet lenge.

Min hovedbekymring er egentlig relatert til at gravide visstnok ikke skal drikke lakrisrot-te, men hvis frukt-teen jeg drikker egentlig inneholder også betydelige mengder lakrisrot-te, er det kanskje noe man ikke burde drikke av samme grunn. Og det kan være at man får stoffene lettere i seg gjennom te enn gjennom lakris for eksempel.

Ingefær er greit, anbefales mot kvalme, men man skal unngå sånne ingefær-shots og ingefær- tabletter som inneholder høykonsentrert ingefær :) så å kutte opp fersk ingefær og ha i kokende vann med litt honning og sitron er helt greit :) jeg personlig må ty til ingefærøl (uten alkohol såklart) når kvalmen blir for ille. Og ingefærte når forkjølelsen henger i er jo obligatorisk :hilarious:

Ja, men er jo likevel bare en sånn... "Man skal strengt tatt være litt forsiktig med det *meste* som gravid" :hilarious:
Synd; hjemmelaget ingefærshot er jo helt sinnsykt godt. :bag:

Jeg er så glad i en sånn ingefær-te. Som egentlig bare er pulverisert ingefær. De tar den inn på nærbutikken her, men er vel et importprodukt.
Veldig godt med sitron og honning, og det er absolutt obligatorisk til forkjølelse...!

Edit; ser at "opptil 1g" er det som anbefales som maks for gravide.

Last edited:
Takk for tips! Dessverre må jeg ha noe raskt og enkelt da jeg sliter meg kvalme, og kan ikke stå på kjøkkenet lenge.

Min hovedbekymring er egentlig relatert til at gravide visstnok ikke skal drikke lakrisrot-te, men hvis frukt-teen jeg drikker egentlig inneholder også betydelige mengder lakrisrot-te, er det kanskje noe man ikke burde drikke av samme grunn. Og det kan være at man får stoffene lettere i seg gjennom te enn gjennom lakris for eksempel.

I sånne tilfeller pleier jeg personlig å maile produsenten :hilarious::hilarious:
I 2016 så mailet jeg Ringnes for å forhøre meg om koffeininnholdet i Pepsi max (fordi da stod det ikke skrevet noe sted jeg kunne finne; stod bare at gravide skulle drikke maks 1-2 kopper av koffeininnholdig drikke; da var kaffe, cola og te likestilt.).

Hvis det er en bekymring som plager deg, så ville jeg bare prøvd det.

I sånne tilfeller pleier jeg personlig å maile produsenten :hilarious::hilarious:
I 2016 så mailet jeg Ringnes for å forhøre meg om koffeininnholdet i Pepsi max (fordi da stod det ikke skrevet noe sted jeg kunne finne; stod bare at gravide skulle drikke maks 1-2 kopper av koffeininnholdig drikke; da var kaffe, cola og te likestilt.).

Hva fant du ut om pepsi max? :smiley-ashamed004

Hva fant du ut om pepsi max? :smiley-ashamed004
Screenshot_2022-12-17-22-21-33-80_e307a3f9df9f380ebaf106e1dc980bb6.jpg

Konklusjonen min var at jeg må jo opp i 2L daglig , og likevel er man ikke oppe på de 300mg som er grensen til det som er beregnet som farlig. (De anbefaler max 200mg daglig, 300mg+ per dag var det som var regnet til å gi negative konsekvenser, og derfor er maksinntaket satt lavere.).

Sjeldent man drikker SÅ mye pepsi max liksom.

Fillern da. Jeg kan jo lett drikke ei flaske en kveld i helga..
La til tekst etter bildet. Men en flaske blir da altså 180mg. Maksinntaket er satt til 200mg. Så om du drikker én storflaske, så skal det nok gå bra.

(Også var studiene målt på daglig inntak, over tid. Så tenker om man ligger rett under maksen en dag, også langt under på andre dager ...)

La til tekst etter bildet. Men en flaske blir da altså 180mg. Maksinntaket er satt til 200mg. Så om du drikker én storflaske, så skal det nok gå bra.

(Også var studiene målt på daglig inntak, over tid. Så tenker om man ligger rett under maksen en dag, også langt under på andre dager ...)
Det er sant... drikker ikke ei hel flaske alene, og er bare i helgen. Så da kan jeg fortsette å kose meg :)

Da har jeg sendt Mail:computer005 ! Spent på om jeg får svar

Back
Topp