Drikke alkohol med små barn tilstede?

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Sitter på kafé med ei venninne. Litt bortenfor oss sitter ett foreldre par å drikker øl. Å i vogna ligger en baby på kanskje 6 mnd.

Jeg tenker med meg selv at det kunne ikke falt meg inn å gjøre. En ting er at en av foreldrene gjør det. Men ikke begge to. Hva om det skulle skjedd noe og begge har promille.

Ville du gjort det?

EN øl ute med barn tilstede på en kafé ser jeg virkelig ikke problemet med. Ja tenk om noe skulle skje, de er da ikke beruset etter en enkel øl antar jeg? Sikter du til å kjøre bil så fins det taxi, veldig mange foreldre som ikke har bil ;-)

Njah. Kommer an på situasjonen.
Selv ser jeg ikke poenget med å drikke øl på kafe, på hverdager. Jeg ser mer på det som kveldskos og i selskapssammenheng.
Så nei jeg hadde ikke gjort det sånn på dagtid uten videre, men kunne gjerne gjort det på kveldstid. Men vi har som regel at en av oss skal være edru uansett, med mindre det er besteforeldre/tanter som er edru. Men full hører ingensteds hjemme uansett.

Jeg hadde ikke gjort det selv, men ser ikke prolemet.

Det finnes taxier å er barnet veldig sykt /det skjer noe alvorlig ringer man ambulanse

Jeg ser ikke hvorfor man må drikke alkohol rundt barn. Finnes da så mye annet godt å drikke.

Jeg hadde ikke gjort det selv, men ser ikke prolemet.

Det finnes taxier å er barnet veldig sykt /det skjer noe alvorlig ringer man ambulanse
Sign. :)

Jeg hadde ikke gjort det selv, men ser ikke problemet om det kun dreier seg om en øl. Men om det dreier seg om mer enn det, hadde jeg nok reagert.

sikker på at det ikke va en alkoholfri øl?

Selv e e ikke så gla i alkohol og når vi e ute på kafe/restaurant så drikker vi brus.
Men om mannen min vil ta seg et lite glass m alkohol så nekta e han ikke.
1 øl er greit, men hvis det er synlig beruselse så ville e reagert.

Syns det er helt greit om pappaen eller andre rundt meg drikker en øl/cider eller et glass vin. Selv er jeg avholds, så jeg er alltid "til stede" sånn sett :)

Ser ikke problemet med en øl. Fyll er selvsagt ikke ok, men en øl eller et glass vin er ikke noe problem synst jeg :)

Ikkje noe eg pleier å gjøre, ikkje fordi eg synes det er noe gale med et glass rødvin/øl istedenfor brus..
men føler meg uglesett ..ikkje noe som er vanlig å gjøre i Norge liksom.
Dessuten liker eg å ha helt "barnefri" når eg ska nyte et rødvinsglass

delte en flaske rødvin m svigers ,sambo+ min da 13mnd gamle gutt da vi var på cafe og spiste tapas...i Sicilia

Seriøst EN øl? Nei det gjør da ingenting! Med mindre mor ammer.

Grunnen til at det er "nulltoleranse" for alkohol med barn tilstede er fordi noen ikke klarer å stoppe etter kun en øl og de merker heller ikke når de blir påvirket. Jeg for min del klarer det. Det er så typisk nordmenn å tenke allohol=full. Det er bedre å ta seg en øl med barn tilstede på cafe enn å drikke seg dritings i helgen uten barn tilstede.

Hva hvis noe skjer ja. De er jo ikke beruset. Og alle foreldre som ikke kjører bil er da uansvarlige? Hva hvis noe skjer når foreldre er på fylla i helgen, da kan man ikke akkurat møte opp på sykehuset dritings for å være sammen med barnet sitt som er der - det kan man fint etter en øl.

Last edited:
Det første jeg tenker er jo at det faktisk finnes en del som drikker alkoholfri øl også, og som utenforstående er det jo ikke lett og vite om det er det eller ikke.

Ellers ser jeg heller ikke problemet i å ta seg en øl. Det gjøres ikke ofte her, det faller seg ikke naturlig for meg og drikke noe som helst i nærheten av barn, men jeg ser alikevel ikke noe galt i det, så lenge det ikke er fyll!

Å ja, selvfølgelig. Det gjør vi rett som det er!
Vi hadde barselgruppe før jul med alkoholservering. Litt mer liberalt forhold til alkohol her jeg bor da men..

sikker på at det ikke va en alkoholfri øl?

Selv e e ikke så gla i alkohol og når vi e ute på kafe/restaurant så drikker vi brus.
Men om mannen min vil ta seg et lite glass m alkohol så nekta e han ikke.
1 øl er greit, men hvis det er synlig beruselse så ville e reagert.
ja det er jeg sikker på :P enkelt å greit fordi det var fatøl :)

Etter å ha bodd i Irland i 3 år, ble jeg ganske vandt til at hvem som helst ta en øl på dagtid, og ha med barna på puben for å spise lunsj. (Mer vanlig å spise lunsj på puben enn på kafe der) Ser ikke noe galt i det, så lenge man ikke drikker seg full, og det syns jeg ingen av foreldrene bør gjøre når barn er tilstede. Men en øl/glass vin for smakens skyld ville jeg ikke reagert på :)

Last edited:
Vi har ikke bil så hjelper ikke å holde seg edru for å kunne kjøre bil;) men ikke så glad i alkohol så ville ikke drukket for det om. Men et glass for kos ser jeg ikke problem med;)

Ser jeg absolutt ikke noe problem med. å kose seg meg en øl eller ett glass vin er ikke ensbetydende med fyll...

Back
Topp