dren

Agrestic1

Elsker forumet
Var på ØNH idag, mini skl få lagt inn dren pga væske i mellomøret, og de skl samtidig sjekke for polypper og falske mandler når han er narkose (gruer meg helt vilt til det)[&o]

Det jeg lurer på er om de av dere med dren barn kan si litt om det. Operasjon, etter, ble de bedre, kom språket??? Ja alt egentlig. Takk[:)]

Min minste opererte for nesten 2 mnd siden.
Hadde nesten ikke noe språk og er nå 2.5år..
Han har gått å har ondt siden har var 4 mnd gammel å har hatt utallige pencillinkurer stakkars.
Operasjonen gikk kjempe fort og bra, 20 min bare.. og måtte være på sykehuset 2 timer etter inngrepet å virket ikke som om noe hadde skjedd på guttongen.
Våknet opp, suttret litt.. men etter 30 min så satt han i senga si å trykka på pc'n sin [:D]

NULL smerter etter på og språket begynnte å kommet etter kun få dager..
Nye ord og settninger kommer hverdag å jeg blir så stolt over lille gutten min[:)][:)]
Det lekker mye verk ut av ørene, men det er vist normalt.. tenker bare på at: hvis all den vesken som kommer ut av ørene nå skulle ha fortsatt vært inni ørene så hadde han jo hatt ondt leeeeeeenge.. for nå er det jo ett lite rør inni der, å all vesken renner ut i stede for å fylle seg opp i mellomøret.
Så jeg er så glad for at han fikk lagt inn dren, å merker STOR forskjell på gutten..
Han snakker, har ikke ondt mer å ting er mye lettere[:)][:)]

Å så flott Liny[:)] Blei glad jeg nå...håper vi er like heldige[:)]

Jeg kan dele bittelitt med deg.
Venninda mi si datter fikk dren nå og hun ble nylig 3 år.

Ifølge venninda mi så fikk hun en ny datter.
Hun hører bedre og hun merker selv at hun ikke trenger å gjenta eller å "skrike" til dattern.
Ikke noe sutring for det var visst litt av det før.
Virker som hun også snakker mye renere og tydligere så det kom fort.

Operasjonen gikk visst veldig bra og det på et blunk.

Mer vet jeg ikke, men det viker veldig positivt.

ORIGINAL: søvnløs og lykkelig

ser nå at andre får dren...vi fikk beskjed at vi ikke kunne få til vår gutt før han er 3 år.  har slitt med det hele livet stakkers. han er snart 2 år.

Hvor i landet er du? Mini er 2 år 4mnder.

Mini fikk satt inn dren da han var 9 måneder... Hadde da hatt kronisk ørebetennelse i 4 måneder (med konstant feber, antibiotikakurer og nattevåk). Overlegen på ØNH mente de skulle sjekke falske mandler (og evt fjerne de også) under operasjonen...Men dette ville ikke kirurgen gjøre, selv om han hadde kjempestore falske mandler (ikke rart han har vært nesetett siden han ble født). Den eneste forskjellen vi har merket på mini er at han hører MYE bedre, ellers sliter han enda med betennelser (mest sannsynlig infeksjon bak med de falske mandlene, som går opp til ørene), feber, urolighet...Så vi står på venteliste for operasjon av falske mandler, men ting tar tid! Får virkelig vondt i meg når jeg tenker på hvor mye plaget han er, og hvor vondt han har det. [:(] Han er 1 år nå...

ser nå at andre får dren...vi fikk beskjed at vi ikke kunne få til vår gutt før han er 3 år.  har slitt med det hele livet stakkers. han er snart 2 år.

Det er mange faktorer som spiller inn.... Den aller største er nok legen som vurderer han. Her har forskjellige leger sett på gutten vår, den ene mente de skulle ta alt (dren, falske mandler) på en gang, mens en annen nektet å gjøre noe som helst med de falske mandlene før han var MINST 2 år! [:-] Selv om han har feber nesten hver eneste dag. Krevde ny lege og vurdering, og da så 2 leger på han og ble enige om at han burde opereres nå.

Jeg også bor på Vestlandet, å vi får nå da
Minien er 15 mnd. Hun har ikke hatt kronisk, men 5 betennelser etter jul. Er også spent å følger med i tråden her for å høre om erfaringer:)

det der er bare tull.
jeg kjenner en jente som er 15 mnd og skal få dren neste uke.

sønnen min på 2,5 år skal få dren og operere falske mandler i mai.

dattra mi på 14 mnd har hatt 1 ørebetennelse nå og fikk beskjed fra ønh legen at når ho får sin 3 ørebetennelse skal vi bli henvist til ønh legen pga storebror har hatt så mange ørebetennelser sånn at ho trenger ikke ha så mange som han.

Kanskje du skulle prøve å få en annen til å se på han? Kan være de kan gjøre at du får lagt inn dren. Kan i verste fall få varige hørselskade av mye betennelser. Kanskje prøve privat.

ORIGINAL: PhillipOgLeah

det der er bare tull.
jeg kjenner en jente som er 15 mnd og skal få dren neste uke.

Tull...?

kanskje vi bare er uheldig med spesialisten.
jeg tuller virkelig ikke. vi er kjempesliten. men får bare beskjed om å se det ann enda lenger.[:(]

mente det er bare tull at man må vente til ungen er 3 år.

dere må ha vært veldig uheldig men spesialisten, stå på ditt eller prøv å kom det til enn anna spesialist vis dem ikke vil hjelpe dere.

Jenta vår hadde redusert hørsel og væske i mellomøret. Det ble oppdaget da hun var litt over et år.

Hun hadde aldri hatt ørebetennelse før.

Var hos ØNH og de ville sette inn dren og vurdere falske mandler (polyppene).
Hun ble operert da hun var 15 mnd, de tok falske mandler, men fikk ikke satt inn dren fordi det var litt irritert/svakt betent i øret. De snittet opp og sugde ut guffa.
Da vi var på kontroll 2 uker etter var hørselen redusert med 30 % pga væske i mellomøret, og det ble ny operasjon 1 uke etterpå så hun fikk dren.

Språket kom som bare det etter operasjon, og hun kunne skille på lyder som hun tidligere blandet (bø og mø f.eks).

Hun fjernet drenene da hun var 2 år og 8 mnd, og da tok hun samtidig mandler og falsk mandel på nytt.

Back
Topp