Dren i øret?

helen79

Forumet er livet
Vil gjerne høre erfaringer fra dere som har hatt det eller har barn som har brukt det.
Oliver må mest sannsynlig ha det, har vært på kontroll i dag, å det er fremdeles væske i øret, å er det det fremdeles til høsten, så må han nok ha dren.

SÅ hvordan fungerer dette?

Har en 6åring som la inn dren i ørene i mai, og ei som snart blir 5år, som skal legge inn til høsten.
Vi merket det på hørselen rett og slett... han var så innmari tunghørt, og hadde lyden på tv'n så høyt.
På dattera vår, merker vi det på språket, og at hun har mye ørebetennelser...
Vi kom fastende på morran, han fikk litt "sprudlevann", ble trillet inn på operasjonen (jeg ble med) de la veneflon, og han sovnet. Jeg ventet på gangen, og etter 10min kom han ut igjen. Ble liggende på oppvåkning i ca 2 timer etterpå. Han fikk saft og litt kjeks, og var i fin form :)

her har jentungen hatt dren i snart 2.5år
vi merket at hørselen hennes ble merkbart bedre og at ho fikk med seg lyder i skogen som ho ikke hørte før, den dag idag når vi går turer så lyser ho av glede når ho hører lyden av fuglene og slikt. Itilleg så merket vi at ho ikke hadde ørebetenelser og slikt.
Ho ska inn nå for å fjerne mandler og falksemandler nå om 1-2mnd

Hvordan det fungerer? Som et DREN.. Det drenerer ut væsken som ligger i mellomøret slik at de hører bedre og reduserer smerter og evt ørebetennelser..

Har kun positiv erfaring med det selv, to av mine har det

Takk for svar. Oliver har gått til logoped siden våren før han begynte på skolen, dvs. vel 2 år siden, språket er mye bedre. Men kanskje dren vil gjøre det bedre og. Det hadde vært fantastisk.

helen79 skrev:
Takk for svar. Oliver har gått til logoped siden våren før han begynte på skolen, dvs. vel 2 år siden, språket er mye bedre. Men kanskje dren vil gjøre det bedre og. Det hadde vært fantastisk.

Hvis språket er dårlig pga at han har væske i mellomøret vil et dren selvfølgelig kunne hjelpe på. Væske i mellomøret gjør at hørselen ikke er optimal, og dårlig hørsel gir dårlig språk.. Ved å sette inn dren vil det bli lettere for ham å høre alle lyder og nyanser, og da blir det lettere å snakke "renere" og bedre..
Men jeg syns det er rart at de ikke har tenkt på den muligheten FØR, om det er slik at han går på skole nå?

Froskegele skrev:

helen79 skrev:

Hvis språket er dårlig pga at han har væske i mellomøret vil et dren selvfølgelig kunne hjelpe på. Væske i mellomøret gjør at hørselen ikke er optimal, og dårlig hørsel gir dårlig språk.. Ved å sette inn dren vil det bli lettere for ham å høre alle lyder og nyanser, og da blir det lettere å snakke "renere" og bedre..
Men jeg syns det er rart at de ikke har tenkt på den muligheten FØR, om det er slik at han går på skole nå?

Det var vel sånn at de ville se det an, om kanskje væsken forsvant av seg selv. Så sa han nå i dag at neste kontroll å det er likedan, så blir det dren.

Tror jeg kommer til å grine av lykke for Oliver sin skyld, hvis han da *plutselig* snakker rent.
Han har heldigvis blitt *lite* ertet pga. det. Han ba noen dra til he..... en gang

min har hatt ørebetennenelse i 2 år (han er 2 år og 2 mnd) frisk sikkert en uke om gangen, og kronisk rød.
men fikk beskjed at han må vokse det av seg.  nå først har han begynt å sove =O 
så håper det er på vei vekk, og vi slipper dren.

¤Sunshine¤ skrev:
min har hatt ørebetennenelse i 2 år (han er 2 år og 2 mnd) frisk sikkert en uke om gangen, og kronisk rød.

Uff, stakkars liten

¤Sunshine¤ skrev:

Fritt sykehusvalg sier jeg bare da, går ikke an...kan ødelegge hørselen permanent!!

Sønnen vår fikk dren i mai pga hyppige ørebetennelser + fjernet falsk mandel. Vi har ikke merket noe annet enn at han ikke har vært syk siden, men får vente å se til høsten/vintern.

eg fikk dren i øyeren som 3 åring og fjerna de falske puluppene i nasen, hadde dren i øyrene t langt ut i baneskoen...4 klasse tror eg! har isje hatt øyrebeteennelse siden barneskolen, men av så mye mellomørebetennelser og sprukken trommehinne så har d komt mye arrvev og hørre litt dårlig + trange øreganger. fjerna mandlene for ca 4 år siden og har iajehatt halsbetennelse siden :D så altv i alt god erfaring på meg sjøl :)

Nå begynner det å bli 25 år siden jeg fikk satt inn dren i ørene så mye kan ha forandret seg.

Jeg hadde hundre og fjørti hørselstester og fikk konstatert at de var tette og jeg trengte å få åpnet ørene. Jeg husker ikke hvorfor de ble tette, men jeg skal ha vært litt syk...
Jeg ble lagt i narkose og en halvtime etterpå hadde jeg dren i ørene og jeg kunne høre igjen.

Back
Topp