Drektig katt, fødsel?

• Trådstarter Trådstarter Jentemamma♡
  • Opprettet Opprettet
J

Jentemamma♡

Guest
Noen her som har peiling på katter og drektighet? :) Har en nyydelig birmajente som er på dag 58 som venter sitt første kull. Jeg er så spent:) noen som vil fortelle litt hva jeg ska se etter på har nærstående fødsel? Hun har hatt melk i ca en uke nå :)

Har ikke selv hatt drektige katter, men har vært i hus med drektige katter(hos venner o.l). Når fødselen nærmet seg begynte katta å gjemme seg bort, i skap, under ting osv. Prøv å holde ho inne mest mulig, lag en "føde-kasse" inne på et stille rom der kattemor kan få være i fred. Fødselen skjer gjerne om natta så hvis du har mulighet så vær oppe med ho når du ser ho begynner å gjemme seg. Det kan plutselig bli komplikasjoner så ha også telefonnummeret til dyrlegevakta lett tilgjengelig i fall det må keisersnitt til. Planlegg gjerne kjøreturen til dyrlegen så du kommer deg fort frem uten problemer.

Lykke til :)
Lag en god kurv/kasse på et rom der hun får være alene, der hun har dokasse, mat og vann.

De liker å gjemme seg litt bort, stort sett så ordner de seg selv, men kattungene kan sette seg fast.. Har dere være på UL så dere vet ca hvor mange det er?

Det er ikke alltid de gjemmer seg bort faktisk. Mange katter blir oppsøkende og mer kosete når fødsel er nært forstående :)
Det kommer helt ann på kattens personlighet, forhold til eier, og gjerne hvor "vill" katten er. Innekatter er f eks mer oppsøkende enn utekatter, da utekatter mer instinktivt vil gjemme kattungene fra farer. Innekatter som er veldig sosial og trygg blir gjerne ekstra sosial og "masete" på matmor når det nærmer seg. Denne perioden der man ser disse tegnene kan gjerne vare 12-24 timer, eller mer, så ikke sett deg klar ved fødekassa for tidlig ;) ved min første kattefødsel satt jeg 12 timer før første kattunge kom :p
I dagene/timene før fødsel blir katten uansett mer rastløs. De går ofte mer på do enn vanlig, og slår seg ikke like kjapt til ro. De kan gjemme seg eller fotfølge deg og om du har gjort klar en "fødekasse" så graver de gjerne mye i den. Når det nærmer seg kan man også noen ganger se slim fra skjedeåpningen til katten. Evt at hun vasker seg ekstra mye der nede..
I fødselens første fase kan katten pese en del, og det er heller ikke uvanlig at de maler ekstra mye både da og timene før fødsel er i gang.
Når katten begynner å presse vil du nok ikke være i tvil om at det er det som skjer. Vær obs på at katten ikke bør presse veldig lenge uten at det kommer en kattunge ut. Første tar ofte litt lengre tid enn de neste.
La kattemor ordne opp med kattungene selv så lenge hun klarer, de spiser gjerne morkake osv.. Vær obs på at hun vasker av fosterhinnen rundt munn osv, slik at kattungene får puste :)

Bare spør om du lurer på noe :)

Lykke til :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for gode svar dere :) ja vi har vært på ultralyd og hun mente det var 3 stk :) jeg føler vi har ventet i evigheter. Hehe. Fødekassen har vært klar en god uke den også, men hun viser null interesse for den. Men hun har begynt å bli noe rastløs og urolig :)

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    798,4 KB · Visninger: 68
Takk for gode svar dere :) ja vi har vært på ultralyd og hun mente det var 3 stk :) jeg føler vi har ventet i evigheter. Hehe. Fødekassen har vært klar en god uke den også, men hun viser null interesse for den. Men hun har begynt å bli noe rastløs og urolig :)
Er hun ekstra mye ute? Eller går hun rastløst rundt inne? For det kan hende hun går rundt å leter etter steder. Vanlig at de går innom alle rommet gjerne inn i skap og kott. Sjekk hvilket rom hun går mest rundt i og leter, sett kassen der hvis det er passende. Åpne gjerne et stort skap å sett den i nederste hylle, eller et kott/bod dersom det passer. Ikke la kassen stå helt "åpen" og utildekket, gjerne inni en krok, bak noe. Altså bare en av de fire sidene som har utsyn

Hadde en katt som var skikkelig ensgstelig mtp fødsel, jeg måtte sitte med henne under hele fødselen. Gikk jeg ut av rommet så hoppet hun etter. Jeg satt med henne til hun var ferdig. Hun var også veldig usikker etterpå og bar de rundt i huset, gjemte de vekk inni kroker. Visste aldri hvor hun la de. Jeg la de tilbake i kassen, men vet ikke hva som er riktig å gjøre. Det gav seg i løpet av ett par uker, da hadde hun roen.

Nå har hun rier :) hun er innekatt. Begynte plutselig å rykke voldsomt i bakbenene. Nå er nr 1 på vei ut!!!!

Nå har hun rier :) hun er innekatt. Begynte plutselig å rykke voldsomt i bakbenene. Nå er nr 1 på vei ut!!!!
Så spennende :D Lykke til :)

Hun fikk 3 nydelige kattunger :) den siste måtte hjelpes ut, men det var virkelig en stor plugg :) til venstre på bilde :)

Gratulerer :)

2015? ♡

Ops, beklager. Her er bilde av nøstene ❤️

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    30,2 KB · Visninger: 81
Back
Topp