Dra hjem eller bli på barsel..?

Hildemor:)

Blir kjent med forumet
Hei :)
Sitter her og må bare få ut litt tanker, og vil egentlig høre litt andre meninger..
Nå er barselavdelingen her stengt for fedre/partner, han må dra hjem før jeg og baby blir flytta over fra fødestua til barsel.. skjønner at det må være sånn nå i disse korona-tider, men syns det bare er trist at vi ikke skal få bli kjent med lille sammen de første dagene.. Så begynt å lure på å dra hjem tidligere enn en «må», sånn at vi kan være hjemme sammen. Noen med erfaringer med det å dra hjem tidlig..? Føler det ikke blir sånn vi har tenkt på forhånd, og tenkt tidligere at det er trygt å være på sykehuset i ett par døgn.. men nå føler jeg meg bare i tvil.
 
Føler på det samme, og har bestemt meg for at jeg antakelig drar hjem med babyen så fort som mulig, så sant jeg ikke får råd på sykehuset om at vi bør bli lenger av en eller annen grunn.

Jeg er førstegangs, så har ingen erfaringer, men klarer ikke å se for meg de første dagene uten at mannen er der.
 
Ja, det spørs jo litt hvordan fødselen går og om det er noe som gjør at vi må bli der litt.. Har en tre åring her hjemme, så vet at hvis jeg drar hjem tidlig blir det lite ro rundt amming osv - og begrensa hvor mye hjelp av andre en kan få med han akkurat nå.. :(
 
Mitt tips til førstegangsmammaer er å ta det litt som det kommer. Både iforhold til samtaler/ spørsmål rundt fødsel og babyen. Men spesielt ammingen er viktig å bli litt tryggere på før dere reiser hjem hvis dere ønsker å amme. Dag 2 (ihvertfall før meg på mine 2 første) startet barseltårene og brystspreng/sårheten. Da er det veldig trygt å godt å være på barsel. Spesielt nå når hjemmebesøk sikkert også ikke er like enkelt å få. Ha også svangerskapsdepresjon i bakhode i disse tider ❤️
 
Jeg tenker også at det er viktig å bli lenge nok til at melken begynner å komme, for de som har tenkt til å amme, og spesielt førstgangs. Nettopp fordi det kan være uvisst hvordan det blir med hjemmebesøk av jordmor/helsesykepleier, hvor ammeveiledning bruker å være et viktig tema. Man må vel nødvendigvis få et tilbud fra helsestasjonen, men spørs om dette tilbudet vil bli mer forsinket enn normalt. Nyfødte må jo være en av det viktige tingene for helsesykepleier å prioritere, med vektkontroller og ammeveiledning blant annet:)
 
Nr 3 her var styrtfødsel, men alt gikk veldig bra.
Dro hjem dagen etter og dro tilbake igjen for prøver.
Mannen min var på barsel med oss hele tiden.

Kommer nok til å dra hjem så fort jeg kan.
Sover ikke godt borte uansett :)
 
Jeg synes også det er litt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Har vært veldig innstilt på å bli så lenge jeg kan, men jeg ser for meg at å sitte alene med babyen på barselhotellet på Ullevål kan bli litt trist og ensomt. Er førstegangs og skjønner at det er lurt å være der og lære mest mulig, men flere jeg kjenner som har født der de siste månedene sier at man ofte må mase seg til hjelp pga lav bemanning, og jeg er ikke spesielt tøff i sånne situasjoner... men, fortsatt 3 uker til termin så det er jo lov å håpe at babyen blir inne en stund til og at de endrer besøksreglene igjen... :)
 
Det er jo en trygghet i å være på barsel den første tiden. Både i form av at de hjelper med amming, sjekker at baby er ok (måler blant annet i forhold til gulsott - i hvert fall gjorde de det første døgnet på min), man får litt ro og du får litt innføring i det ene og det andre. I tillegg må man uansett tilbake pga prøver. Også greit om du mister mye blod i fødsel slik at du blir fulgt opp pga det. Som førstegangsfødende hadde jeg tatt de dagene jeg får - uansett om partner kan være der eller ei. Er jo bare snakk om noen dager, og det er en trygghet både for deg og baby. Jeg er andregangsfødende, og ønsker fortsatt å være der så lenge jeg kan. Men håper jo å få være på hotellet og ikke på rom med mange andre.
 
Jeg er 3. Gangsfødende og tenker jeg blir på barsel til etter screeningen. Både fordi jeg tidligere har trengt blodoverføring men ogsånfor å komme meg litt ovenpå etter fødsel livet er hektisk med 3 små når søstrene ikke er eldre enn 3 og 5 år :happy: jeg har ammet i tilsammen nesten 4 år med di første så regner med det går greit denne gangen også men man vet aldri. Jeg bor også 90 minutter unna sykehuset så det blir langt for den nyfødte å reise frem og tilbake mtp screeningen i tillegg til den ekstra risikoen for smitte ved å være på offentlig sted så tidlig
 
Jeg kommer til å dra hjem så fort det er mulig, og hadde gjort det med første også. For meg var barsel med første bare masete og slitsomt, jeg fant absolutt ingen ro der og hjelpen med amming var dessverre en dårlig vits.
 
Var hos jordmor idag på 36 ukers kontroll. Sa jeg tenkte jeg skulle fort hjem etter fødsel da far ikke kunne komme å besøke. Men hun ba meg tenke litt over at dersom ting er like restriktivt som nå å det dukker opp spørsmål med egen kropp eller baby så kommer ikke jordmødrene på hjemmebesøk. Så vi må ut av huset og både helsestasjoner og legekontor tar kun inn hvis det er veldig nødvendig. Derfor anbefalte hun at man ikke stresset med å reise hjem, siden hjelpeapparatet er litt amputert i disse tider. Dette til info
 
Var hos jordmor idag på 36 ukers kontroll. Sa jeg tenkte jeg skulle fort hjem etter fødsel da far ikke kunne komme å besøke. Men hun ba meg tenke litt over at dersom ting er like restriktivt som nå å det dukker opp spørsmål med egen kropp eller baby så kommer ikke jordmødrene på hjemmebesøk. Så vi må ut av huset og både helsestasjoner og legekontor tar kun inn hvis det er veldig nødvendig. Derfor anbefalte hun at man ikke stresset med å reise hjem, siden hjelpeapparatet er litt amputert i disse tider. Dette til info

Spørs gjerne hvilket sykehus man hører til... På Haukeland vil de ha oss hjem relativt fort. Skriv gjerne hvilket sykehus dere snakker om, da det kan være store lokale forskjeller.

https://helse-bergen.no/avdelinger/kvinneklinikken/informasjon-til-fodande-under-koronapandemien
 
Lurer på om man finner roen under barselopphold slik som det er nå? Ser for meg at jeg kommer til å være redd alle som jobber der som potensielle smittebærere.. lever for tiden i fullstendig isolasjon selv så vet ihvertfall at jeg ikke kommer til å bli syk før fødsel, blir plutselig veldig utrygt å være inne på et sykehus hvor man vet at viruset florerer
 
Back
Topp