Dr Phil

goodASmama

Forelsket i forumet
på tv3, kjenner jeg blir litt forbannet på måten han legger frem sine synspunkt på.
kan forstå noe, men hallo...

Det handler om en jente på 16 som er gravid, og moren beskytter henne og mener at de kan klare det sammen. Jenten mener hun er moden og klar ( ingen er det før man får sitt første barn ) og de andre er uenig med henne, men det Dr. Phil sitter å sier, er at barnet kommer mest sansynlig til å havne på gata/i fengsel viss den biologiske moren oppdrar henne, moren vil ikke få utdanning, de vil komme til å altid være fattig! Han dømte med andre ord jenta nedenom og hjem - p.g.a hennes alder. Mens viss hun adopterte bort barnet ville det få et stabilt, trygt og godt hjem med god økonomi!

Beklager altså, men det er da faen meg ikke altid slikt! Så lenge moren er med på å adoptere bort å hun ikke får hjelp eller søtte, så kan jeg forstå det. Men at Dr. Phil skal si at hun ikke kan dette, å at det ikke blir noe av barnet viss hun oppdrar det ( med hjelp fra moren - som mest sannsynlig må gå fra faren viss hun hjelper datteren, p.g.a uenighet dem mellom om dette med adoptering eller ikke! )
Har ikke barnet også behov for å kjenne sin biologiske mor, viss det er det hun ønsker, nå som hun allereder har blitt gravid!?! Mannen irriterte meg sykt idag!

kjente også at jeg ble frustrert over den episoden.. ja jeg kan være enig i at jenta ikke er helt klar over kostnader og alt det der, MEN å dra alle unge mødre under en kam på den måten, liker jeg dårlig.. og å sitte å fortelle hu at barnet får det bedre hos noen med mere penger, ja matrialistisk sett så, men.. jeg begynte faktisk å grine litt av å se på! jeg er jo også ung mor.
når det er sagt, så er det nok annerledes å være ung mor i amerika, her i norge får man ganske mye økonomisk støtte i forhold til der nede, og vi har rett til lang permisjon..

Tror han snakker ut fra statistikk..

Har jeg forstått riktig, så er det hardere å være tenårings mor borte i usa, enn her hjemme i Norge. Vi får masse tilbud her i landet og mulighet til å utdanne oss. Der borte har de veldig dårlige tilbud. Det er ikke sikkert hun får tatt utdannelsen sin fordi hun må jobbe for å forsørge barnet. De får ikke penger slik som vi gjør. Så dr phil er realist. Han har opplevd dette mye og legger frem hva som KAN komme.

Bæbæ lille lam skrev:
Har jeg forstått riktig, så er det hardere å være tenårings mor borte i usa, enn her hjemme i Norge. Vi får masse tilbud her i landet og mulighet til å utdanne oss. Der borte har de veldig dårlige tilbud. Det er ikke sikkert hun får tatt utdannelsen sin fordi hun må jobbe for å forsørge barnet. De får ikke penger slik som vi gjør. Så dr phil er realist. Han har opplevd dette mye og legger frem hva som KAN komme.

Sign! Det er en heeeelt annen sak å være ung alenemor i USA enn her.. og man må faktsk tenke på hvordan barnet kommer til å ha det også! Hvis moren mener hun skal stille opp så de får det de trenger så er jo saken grei, men hvis ikke så kommer hun til å slite big time..

Jeg ble gravid da jeg var 19, å jeg skjønner dr phil veldig godt! En jente på 16 år er ikke voksen til og ta egene beslutninger om dette temaet. Vi har alle vert i den alderen og vi tenker ikke på fremtiden slik som voksene og folk med litt mer livserfaring gjør.

Det er jo tydelig at denne 16 åringen bestemte seg før hun dukket opp i programmet at hun skulle beholde det barnet. Men hun ante ingenting om kostnadene, friheten hun ikke får lengere, osv.... Det kalles puberteten. Å da er barn rett og slett for små til å ta slike avgjørelser selv, uten å få den hele sannhet først.
I Amerika må de betale alle legebesøk selv. De må betale for hvert barn de får. Det denne jenten tenker på er at hun syns barn er søte, det ser så kjekt ut. Hun tenker ikke på babyskrik dag og natt, bleieskift, sykdom. eventuelt om barnet kommer ut syk. Og i det hele tatt ansvaret. Hun har ansvaret for et menneskeliv. En hver person som vil ha barn må tenke seg om om de er klar for alt dette før man blir gravide, og beholder barnet selv. Å jeg kunne se tydelig at denne jenten var ikke klar for det som venter henne. Virket også som om moren var mer opptatt av og tilfredstille jentas følelser og være veninne med datteren fremfor å være mor og ta ansvar!

man kan ikke samelikne å være ung mor i USA og Norge. Fødselpermisjon i USA OM du har en jobb med ok plan er på 6 uker. Mange sender babyer på daycare fra denne alderen, noen er så heldige at dette er på jobb så de kan fortsette å amme. Bare det å føde. Regner med at denne jenta ikke har forsikring. En fødsel på et OK sykehus i USA uten komplikasjoner koster mellom 17 og 20 TUSEN dollar. Tanta til en venninde av meg mistet forsikringen sin og døde i fjor fordi hun ikke hadde råd til legebesøk, hun døde av lungebetennelse. Dr Phil er ikke slem, han er realist og har sett dette her. Det er vanskelig å være ung mamma i Norge, men det er ikkenoe imot å være ung mamma i USA. Hun kommer ikke til å få særlig hjelp iht utdannelse, vidre jobb osv, og tallene på rusmisbrukere og kriminelle i USA som er barn av unge, uutdanede foreldre er stor, det er fakta. Hvor kan denne jenta, selv med hjelp fra mor ha råd til å flytte inn? Et villastrøk med gode skoler i nærområdet? Nei. Vi skal være så takknemlige for at vi bor i Norge hvor unge mødre blir så godt ivaretatt. Realiteten er en helt annen for de fleste andre, selv i et utviklet land som USA.

Ble også ung mor da jeg fikk min første.. Er ikke det jeg mener! Har full forståelse for at det er vanskeligere å være ung mor i andre land ( ikke bare USA ) enn i norge, for vi har sykt gode ordninger her på dette - å det er ikke til å stikke under en stol - MEN man sier ikke til noen at det med all sikkerhet  kommer til å bli en fengselsfugl ut av barnet, at barnet får det dårlig, og at det garantert får det mye bedre i fosterhjem eller adoptert. Det er forbanna vås! Det er mange som er adoptert som har det sykt drit ( fra statistikk ) på samme måte som det er mange som sliter med å oppdra eget barn p.g.a dårlig økonomi. Det finnes titusener av amrikanske damer i 20 og 30 åra, som absolutt burde gjort det samme, som ikke jobber, som ikke har utdanning og som  gjerne ikke har foreldre å ty til. Denne jenta hadde nok ikke noen oversikt over hva som ventet henne, og alt det der, men når hun inderlig har så lyst, for at hun er redd for at hun vil angre og at barnet en gang vil lete etter henne - er også veldig sannsynlig! Selfølgelig lurer utrolig mange på hvorfor foreldrene gav vekk ungen sin, å noen må gjøre det, å er de interessert er den grei - men å nærmest ærekrenke jenta for at hun er 16, og si at livet hennes blir et totalt mess, det har jo litt med støtteappratet hun har rundt seg. Viss den kommende bestemoren vil støtte datteren og gjerne ha barnebarnet innen familien, så må hun trå til, og det har hun jo også poengtert at hun skal viss datteren ikke går med på adopsjon! 

Skikkelig provoserende episode! Måtte skru av jeg!

goodASmama skrev:
Ble også ung mor da jeg fikk min første.. Er ikke det jeg mener! Har full forståelse for at det er vanskeligere å være ung mor i andre land ( ikke bare USA ) enn i norge, for vi har sykt gode ordninger her på dette - å det er ikke til å stikke under en stol - MEN man sier ikke til noen at det med all sikkerhet  kommer til å bli en fengselsfugl ut av barnet, at barnet får det dårlig, og at det garantert får det mye bedre i fosterhjem eller adoptert. Det er forbanna vås! Det er mange som er adoptert som har det sykt drit ( fra statistikk ) på samme måte som det er mange som sliter med å oppdra eget barn p.g.a dårlig økonomi. Det finnes titusener av amrikanske damer i 20 og 30 åra, som absolutt burde gjort det samme, som ikke jobber, som ikke har utdanning og som  gjerne ikke har foreldre å ty til. Denne jenta hadde nok ikke noen oversikt over hva som ventet henne, og alt det der, men når hun inderlig har så lyst, for at hun er redd for at hun vil angre og at barnet en gang vil lete etter henne - er også veldig sannsynlig! Selfølgelig lurer utrolig mange på hvorfor foreldrene gav vekk ungen sin, å noen må gjøre det, å er de interessert er den grei - men å nærmest ærekrenke jenta for at hun er 16, og si at livet hennes blir et totalt mess, det har jo litt med støtteappratet hun har rundt seg. Viss den kommende bestemoren vil støtte datteren og gjerne ha barnebarnet innen familien, så må hun trå til, og det har hun jo også poengtert at hun skal viss datteren ikke går med på adopsjon! 

det sa han vel heller ikke? Men realiteten er sånn i forhold til statistikkens dems at det er veldig stor sjanse for det.. så er det det med å ta en slik sjanse å da..

Back
Topp