-Drømmen om en liten spire-

8 uker gammel
Jentene er nå blitt 8 uker gamle og vokser som bare det! Vi var på veiekontroll på mandagen denne uka og O er nå 3705 g, mens E er 3195 g. Så på under to uker har de altså lagt på seg 500 g hver seg! Dagene går sykt fort og kan være tidvis ganske så hektisk, men herremin så artig det er. Jentene sover fortsatt en del, og er ellers ganske grei å ha med å gjøre i våken tilstand. Vi har den siste tiden slitt litt med kveldsuro på minste, men dette virker til å være mye bedre nå (Bank i bordet!). Men utover det kan vi ikke klage!

Det eneste vi plages med nå er ammingen. Per nå er det kun O som tar puppen, mens E får morsmelk på flaske. Det er dessverre ikke mye mm de får. Pga alt stresset ved hjemkomst, med tanke at vi var nødt til å bo hos svigers ol., gikk melkeproduksjonen min betraktelig ned og jeg klarer ikke å få jobbet produksjonen opp igjen. Så det blir en del melkeerstatning på begge jentene ila dagen. Jeg har prøvd det meste til nå; amming/pumping hver 2.-3. time, powerpumping, nesespray, brystkompresjoner under amming og pumping osv., men til ingen nytte. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli sliten og lei og er på randen til å gi opp. Mating tar generelt lang tid med tanke på at det er to, og med pumping innimellom der + alle andre gjøremål, er det ikke mye rom for hvile før hele greia starter opp igjen.. Så nå er det like før jeg legger denne ammingen på hylla altså. Hadde jeg bare hatt en baby hadde jeg nok tatt opp kampen litt mer, men jeg kjenner at jeg er ganske så ferdig. Så jeg tenker at de får få det lille jeg har av mm igjen fram til det ikke er noe mer å hente:rolleyes:

Vis vedlegget 319464
Ååå se på de skjønningene ❤️
 
Såå skjønne de er! ❤️

Du er kjempeflink som har ammet og pumpet så lenge som du har! Ikke se på det som en nedtur om du evt. velger og slutte. Jeg styret voldsomt med ammingen med første og det ble til slutt bare en tidstyv og frustrasjon med pumping, MME i tillegg osv. Denne gangen skal jeg ikke strekke strikken like langt dersom det blir vanskelig. Det er viktig og ta vare på seg selv i barseltiden også :)
Tusen takk❤️ Det har vært litt lettere nå den siste uken. Matingen tar ikke så sykt lang tid lenger til tross for amming og mme, så da får jeg litt pause i mellom neste mating heldigvis. O blir ammet på dagen, mens jeg pumper til E hver morgen og kveld (hun nekter å ta puppen) :smiley-ashamed004 og det har funket ganske greit:) så får vi se hvor lenge melka holder!
 
11 uker gammel
Tiden flyr virkelig avgårde om dagen og jentene nærmer seg nå 3 mnd gammel. De vokser stadig og O er snart klar til å gå opp i str 56 på klærne. E er kan fortsatt bruke 50 en god stund til. Det skiller de ikke så mye på lengden lenger, men det er fortsatt mye forskjell på de i "bredden" :hilarious: O begynner å se ut som en mer normal baby i kroppen, mens E fortsatt er ganske slank av seg, selv om det er på tur til å jevne seg litt ut der og. Ellers er de begynt å smile flere ganger om dagen nå og er generelt mye mer med på hva som skjer rundt de. De begynner også å få noe som ligner en slags døgnrytme, noe som er super deilig. Begge våkner sånn ca kl 08-09 på morgenen, har deretter en litt lengre dupp på formiddagen før de er mer våken utover ettermiddagen og kvelden. Når klokken nærmer seg 19-20 så er de meget klar for sengen begge to, så da legger vi de opp på soverommet etter mat. Da kan de lett sove fram til 01-02 før de vil ha mat igjen. Deretter spiser de i 05 tiden igjen. Som regel sovner de med en gang etter mat, men dersom de ikke gjør de ligger de bare våken en liten stund og pusker for seg selv før de sover videre. Det er som regel helt stille med mindre de har vondt i magen eller det er noe som plager de. Måtte denne trenden fortsette!

Ellers har vi fortsett litt videre med ammingen. Jeg tok kontakt med ammepoliklinikken for å se om de evt kunne hjelpe meg videre, noe vi har hatt delvis suksess med. Jeg har ikke klart å få opp melkeproduksjonen min, men jeg har fått hu minste til å ta puppen igjen! Så nå ammer jeg begge annenhver gang ❤️ Det er selvfølgelig ikke så mye de får av gangen, men jeg slipper å pumpe for å få ut mm til minste frøkna, så det er jo super deilig! Jeg trenger kun å pumpe en gang før jeg legger meg siden jentene sover såpass lenge etter at vi har lagt dem. Jeg kjenner jeg har gitt litt opp for å klare å få opp produksjonen min da. De siste to ukene har vi prøvd å legge vekk smokken bort litt (så langt det lar seg gjøre vell og merke!), slik at de bruker meg som "smokk" for å få stimulert mest mulig i tillegg til ammingen hver 3. time. Jeg har prøvd å bruke hjelpebryst, noe som forresten er et fantastisk hjelpemiddel, men det tar litt for lang tid når en har to små som skal ha mat omtrent samtidig. Det hadde nok vært helt supert om vi kun hadde hatt en baby. Vi har til og med hatt nakendager hvor vi bare har holdt sengen hele dagen for å ha mest mulig hud mot hud. Så jeg har bare innsett at det ikke vil la seg gjøre å øke den produksjonen og jeg har slått meg veldig til ro med det. Vi koser oss med den lille ammingen vi har så lenge det varer❤️
 
Last edited:
Herlighet så nydelig de er ❤️ Og så bra at alt går fint med dere!
 
3 mnd ❤️

Kan ikke helt fatte at jentene er 3 mnd allerede! De vokser stadig og er stortsett noen blidfiser begge to. De har akkurat oppdaget hendene sine og er meeget fascinert av dem :hilarious: De kan ligge en evighet å bare stirre på dem eller ligge å prøve å slå på lekene i babygymmen. Forrige fredag var vi hos hs og jentene fikk sine første stikkevaksiner, samt siste dose med rotavaksinen. Det gikk forsåvidt ganske bra det, Det ble kun litt magevondt og lett irritable frøkner, men absolutt noe vi kunne leve med. Vekta måtte vi jo og ta og de veier nå 4,8 og 4,4 kg, så de vokser sakte, men sikkert begge to :)

Ellers har vi fått inn en ganske god rutine på dem nå. De står som regel opp kl 07-08 og har noen gode dupper ila formiddagen. De er ganske våken ut mot kvelden, men når klokken nærmer deg 19-20 er de rimelig klare for sengen begge to. Det varierer veldig på natten om dagen. Noen netter våkner de bare en gang, mens andre ganger er de oppe to ganger. Stortsett er det mat kl 01 og 05, men de har netter hvor de kan sove helt til 03/04 også, så vi kan ikke klage. Mannen har tidligere tatt det første måltidet, men han er nå begynt på jobb igjen, så da tar jeg de selv hele natten, noe som går ganske bra.

Alt i alt har vi det bra hele gjengen, men vi savner jo selvfølgelig det å kunne reise rundt på besøk/få besøk i disse tider. Været har ikke vært noe særlig heller, så da har vi måtte holde oss inne store deler av tiden. Men så fort været tillater det er vi ute å triller og koser oss :)
 
Last edited:
Gratulerer med 3 måneder på de skjønne jentene
 
Så søte jenter da!:joyful:
 
Så fine jenter❤❤
 
Back
Topp