Downs

E

Eline2020

Guest
De på sykehuset fant ingenting og ved hjemmebesøk av jordmor ble ingenting nevnt.

men nå som hevelsen rundt øynene er gått nes er øynene ganske skjeve, oppover vendt. Hun har ingen øyenvipper og har nakkefold. Hun får også sånne downs streke rop øynelokkene når hun blunker.

Litt nervøs nå. Finnes disse tingene jeg sier i en helt frisk baby også? :Heartred
 
De på sykehuset fant ingenting og ved hjemmebesøk av jordmor ble ingenting nevnt.

men nå som hevelsen rundt øynene er gått nes er øynene ganske skjeve, oppover vendt. Hun har ingen øyenvipper og har nakkefold. Hun får også sånne downs streke rop øynelokkene når hun blunker.

Litt nervøs nå. Finnes disse tingene jeg sier i en helt frisk baby også? :Heartred

Nakkefold er altså noe som sees etter på ultralyd, ikke etter fødselen. Ingen baby har særlig til hals som kan sees før etter 6 mnd en gang, så at litt lausskinn samler seg i nakken er veldig vanlig. Min hadde 3 valker i nakken på et tidspunkt.

Helt vanlig at babyer fødes uten øyevipper og også bryn. Min fikk ikke vipper før etter 4 mnd en gang og de var ordentlig lange først ved ett år.

Vet ikke hva du mener med streker på øyelokkene når hun blunker, men synes ikke du skal bekymre deg så mye når de på sykehuset ikke la merke til noe spesielt. Det er oftest veldig lett å se at en nyfødt har downs for de som jobber med det :) da ene søskenet mitt ble født med downs fikk de vite om mistanken frøet etter 24t - og det går for å være Lenge etter fødsel å få vite at lege mistenker downs.

Men spør gjerne helsesøster på neste tur innom helsestasjonen dersom det kan roe deg ned
 
De på sykehuset fant ingenting og ved hjemmebesøk av jordmor ble ingenting nevnt.

men nå som hevelsen rundt øynene er gått nes er øynene ganske skjeve, oppover vendt. Hun har ingen øyenvipper og har nakkefold. Hun får også sånne downs streke rop øynelokkene når hun blunker.

Litt nervøs nå. Finnes disse tingene jeg sier i en helt frisk baby også? :Heartred
Om du legger ut bilde er det enklere å se hva du mener med øynene. Men sånn utenom det så er det normalt at babyer ikke har hals og hår i ansiktet :p
 
Den nakkefolden man snakker om når man snakker om downs, er noe som oppstår rundt uke 9-10, og er borte før uke 18 (man kan derfor ikke se den på OUL). Om det er nakkefett du mener, altså valker i nakken, så er det ganske vanlig, ja.
 
Back
Topp