Downs

Mrs.Mamma

Forelsket i forumet
Hvordan ville dere reagert dersom det ble avdekket mistanke om downs syndrom på 18 ukers ultralyden? (i utgangspunktet er det alt for sent, men det hender at det blir avdekket).
Ville dere søkt om abort eller beholdt? Hva hvis det ble avdekket på en tidlig ultralyd?

Jeg ville nok ha blitt skuffet og bekymret, men jeg ville beholdt. Så ville jeg på forhånd prøvd å bearbeidet 'sorgen', oppdatert meg om syndromet slik at når babyen ble født, ville det være mye glede istedet for usikkerhet og sjokk.

Men jeg har alikevel respekt for at ikke alle velger det samme.

Nå er jeg så HELDIG å ha en storebror som har downs, han er 1 år eldre enn meg. Mamma fikk han når hun var 19. Han er nok en av de "heldige". Svært oppegående, jobber, reiser, har kjæreste og klarer seg utrolig bra.

Det er så utrolig mye glede, jeg ville ikke vært han foruten om jeg kunne velge! Han er virkelig familien solstråle og lokalhelt i den lille byen vår.

Jeg skal sjekke det, men jeg kommer uansett til å beholde :-) Det er jeg ganske sikker på. Selv om jeg tror det er vanskelig å si noe om før du står i situasjonen selv!

Vår førstefødte kommer mars 2014, lykkelige <3

Jeg vil gjerne sjekke I uke 13, men kommer til å beholde hvis det viser seg at barnet har det.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

For å vite helt sikkert om et foster har trisomi 21, må man ta en morkakebiopsi eller fostervannsprøve, begge inngrep har ca 1 % risiko for abort. Jeg vil ikke ha en sånn prøve, man kan aldri vite 100 % om et barn er friskt uansett, så da vil jeg heller ta det som kommer. Men jeg skal på UL i uke 12 for å se etter store avvik uforenelig med liv, fx manglende hjerne, for da vil jeg nok velge å avslutte svangerskapet.

Jeg ville nok beholdt. Hadde nok ikke klart og tatt livet av babyen.

Jeg hadde en tante med downs. Hun var hardt rammet. Trengte hjelp til det meste. Min mormor sa alltid "visste jeg hun hadde downs, da hadde jeg tatt vekk".

jeg vil elske ungen uansett :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hadde beholdt:-)

Vil ikke vite, om vi hadde vi fått vite at det var en økt sannsynlighet hadde vi fått en voldsom diskusjon i heimen mest sannsynlig. Jeg hadde villet beholde, mest sannsynlig, men helt umulig å si 100%.

Downs i seg selv er ikke en god abort grunn, men det kan være utrolig mye annet som følger med, som hjerteproblemer f.eks Som kan gi en familie store utfordringer.

Hei nå er jeg blant de som kan si seg heldige, jeg har en stesønn med Downs, han er 13 år og har i tillegg cp, som gjør han avhennig av rullestol og som har gitt han dårlig språk. Han er veldi avhennig av hjelp, men er allikevel eit heilt menneske, han har sine begrensninger, men det er det som gjør han til den han er. Han er en fantastisk person me eit stort hjerte og viser mye omsorg til andre. Han lærer seint, men han lærer mens han lever! Uten han ville jeg nok ikke vært sammen med det fantastiske mannen jeg har for han hadde igjen vært en helt annen. og mine barn ville gått glipp av mye kjærlighet og alternative leve måter. Hadde jeg fått eit barn med Downs, ville det berika live vårt så til de grader at det ikke er mulig å beskrive <3

Med fare for å bli helt uglesett her... Kan ikke si 100% at jeg ville gjennomført svangerskapet hvis jeg visste barnet fikk downs eller annen "diagnose". Tror det er bedre å ikke vite;) Jeg ønsker meg helt friske barn som har alle forutsetninger for å fungere "normalt".. Har selv venninner og kjente med søsken med både downs og andre "diagnoser" og ser både det flotte ved dem men også familiens kamp for å få hjelp o.l...

jeg ugleser ingen men, kampene som må tas er med på å styrke deg som person og knytter deg sterkere til barnet.

Back
Topp