Dovne fingre

Kicki_90

Elsker forumet
Augustbarna 2021
Er det flere her som har slitt/sliter med dovne fingre i graviditeten?

Jeg er straks 33 uker på vei, og har vært plaget av fingre som sovner helt/delvis en liten stund nå. Verste var nå i morges med tre fingre som hadde sovnet helt som jeg ikke kjente noe annet enn prikkingen i.

Noen som har noen tips til hvordan hindre/minske plagene?
Det er verst på høyrehånden min, så klart, og jeg er høyrehendt... :(

Gå til legen og be om hjelp. Det er nok noen nerver i klem eller noe. Carpal tunnel syndrom kanskje. Man kan få en skinne eller noe som kan hjelpe.

Har det samme, hørt med både lege og jordmor, er pga vann i kroppen sier de. Jeg har vonde ledd i fingrene, kan våkne om natta av at armen har sovnet av seg selv uten at jeg ligger på den osv. Men jordmor sa det var vanlig pga vann i kroppen, selv om man nødvendigvis ikke ser det.

Jeg hadde dette hver dag i mange mnd sist graviditet :p jordmor sa aldri noe om det, bare noterte det på papiret. Det gikk heldigvis over av seg selv etter fødselen :)

Jeg hadde det samme forrige svangerskap. Høres ut som karpal tunnel syndrom der nervene i håndleddet kommer i klem pga væskeopphopning i kroppen. Da har fingrene (tommel, pekefinger og langfinger) en tendens til å dovne bort, prikke og gjøre vondt, ja rett og slett ubehagelig. Jeg våknet mange ganger hver natt av dette og måtte "riste løs" hendene på en måte for å bedre det inntil jeg kjøpte støtteskinner til håndleddene på apoteket. Hjalp veldig for meg. Brukte disse på nettene og våknet ikke lenger av disse plagene. Gikk over dagen etter fødsel da vannet i kroppen etterhvert forsvant som dugg for sola. Si fra på apoteket hva du tror du har og de hjelper deg å finne skinner som passer deg. Hvis dette ikke hjelper får du ta deg en tur til legen for å utelukke at det er noe annet som er årsaken.

Har brukt kinesiologitape de siste dagene nå, og det har lindret noe. Skal til legen en tur i morgen, sliter med å fungere optimalt på jobb pga hendene nå. :)

Hjelper ikke å riste løs for min del, jeg må opp av senga og bevege hele kroppen for å få tilbake følelsen, det er ganske så tregt midt på natta :wtf:

Back
Topp