Dovegring i barnehagen *oppdatert i innlegg nr. 12*

*trinemor*

Gift med forumet
Amelia sluttet jo med bleie for litt over 2 mnd siden, ventet litt over en uke før hun var klar for å ta den av i bhg, men etter det hadde hun lite uhell der også.

Men bæsjingen på do har hele tiden vært vanskelig, på førsten holdt hun seg og bæsjet i nattbleien. Hun ble forstoppet og fikk litt avføringsmiddel for å løse opp. Det funket og nå går bæsjingen på do veldig bra her, hos venner, besteforeldre ol.

MEN, problemet er at hun ikke vil bæsje på doen i bhg. Tissingen går bra. Da det var kaldt ute gikk hun med bleie ute, holdt seg der eller bæsjet i bleien i utetiden. Etter vi var på fjellet og det gikk bra hele dager ute der, sa vi ifra i bhg at nå vil vi at hun ikke skal bruke bleier der i det hele tatt heller.

Men så får vi bæsjeskift med hjem nesten hver dag og hun gjør fra seg både når hun er ute og inne der. Sier ikke ifra om bæsjing, og vil ikke gjøre det på doen der.

Er så fortilt over situasjonen, siden hun er så klar på morgenen på at hun skal gå på do der og både bæsje og tisse. Hun vil ikke ha på bleie lenger heller.

Vi har prøvd å kaste Hello Kitty trusene som hun er glad i etter "uhell", prøvd timout etter at hun har gjort det og snakket mye med henne om det. Ingenting hjelper.

Noen som har noen gode råd for å få slutt på det?

Hm..
Først så tenker jeg at jeg ikke ville "straffet" på den måten. 
Teodor slet og veldig med å bæsje i starten (også hjemme, men her fikk han gjemme seg på potte, så det ble ikke så mange uhell som i bhg).
Han ble veldig lei seg da han hadde bæsjet i trusa, så jeg tror om vi skulle gjort noe slikt hadde han blitt enda mer knust. 
Hva med å prøve belønning f.eks?
Klistremerker som hun kan samle opp og så kan dere kanskje dra og kjøpe nye hello kitty-truser når hun har fått noen klistremerker ila uken eller noe slikt?
Hva gjorde dere hjemme for at hun skulle komme seg på do? Har hun noen vaner hjemme som kan overføres til barnehagen?

Fru H skrev:
Hm..
Først så tenker jeg at jeg ikke ville "straffet" på den måten. 
Teodor slet og veldig med å bæsje i starten (også hjemme, men her fikk han gjemme seg på potte, så det ble ikke så mange uhell som i bhg).
Han ble veldig lei seg da han hadde bæsjet i trusa, så jeg tror om vi skulle gjort noe slikt hadde han blitt enda mer knust. 
Hva med å prøve belønning f.eks?
Klistremerker som hun kan samle opp og så kan dere kanskje dra og kjøpe nye hello kitty-truser når hun har fått noen klistremerker ila uken eller noe slikt?
Hva gjorde dere hjemme for at hun skulle komme seg på do? Har hun noen vaner hjemme som kan overføres til barnehagen?

Hun blir ikke lei seg i det hele tatt faktisk. Bryr seg ikke i det hele tatt, og det er litt av problemet.

Vi oppmuntrer hele tiden og hun har klistremerker som belønning hjemme. Vi sier at hun kan få klistremerker etter barnehagedagen er over uten uhell også.

Når vi skulle lokke henne til å bæsje her og ikke holde seg, fikk hun 5 klistremerker for det istedet for 1. Det funket litt....

Hun vil være alene på do da, og vil helst at vi skal være et annet sted i huset når hun bæsjer. Det skjedde ca. den samme tiden på dagen i barnehagen hver dag, en halvtime etter hun gikk ut etter lunsj. Så vi avtalte med de voksne at hun skulle gå sist ut, få ro på seg til å gå på do alene inne. Første dagen de skulle prøve, bæsjet hun på seg inne før lunsj og så har det vært det nye.

Vil ikke gå tilbake til bleier, og hun vil ikke det hun heller sier hun. Går jo bra alle andre steder. (utenom noen ganger i utelek hun ikke har sagt ifra og gjort i buksa)

Ang. trusene har vi sagt at vi kaster de hun bæsjer i og at vi skal dra å kjøpe nye så fort hun slutter å bæsje i trusene. Det gjorde vi i januar da hun hadde vært uten bleie noen dager, og det var veldig populært :)

Kan det være en løsning og gi hun bedre tid på do tidligere på dagen da? 
Selvom hun mener hun bare skal tisse?
Det hender Teodor sliter litt med å få bæsjet, selvom han sier selv han må på do. 
Det hender jeg gir han et blad og spør om han kan prøve og sitte litt til da han f.eks klager på magevondt..

Hmm, litt enig med Fru H jeg altså, tror ikke at jeg ville brukt straff for å løse dette her. Siden hun får det til hjemme og på besøk, så viser hun jo at hun både kan og egentlig vil få det til. Da er det kanskje et eller annet som hindrer henne i barnehagen, kan jo være hvilken som helst irrasjonell grunn. Hva mener de ansatte i barnehagen da? De har vel sannsynligvis sett samme problem tidligere?

Hva sier hun selv? Vil hun ikke snakke om det? Barn er jo så forskjellige, men når det er noe Felix egentlig ikke vil snakke om så hjelper det å prøve litt indirekte. Hadde det vært ham ville jeg ikke mast og spurt rett ut, men heller lekt barnehage, tegnet barnehage, eller lest om barnehage eller dogåing, og så spurt hvorfor et hypotetisk tegnet barn ikke fikk til å bæsje på do i barnehagen. (Hehe, når jeg leser hva jeg skriver her, så ser det ut som om gutten min har problemer. :P Tror egentlig bare at 3-åringer kan være eksperter på å låse en samtale som er ubehagelig.)

Det blir litt annerledes, men Felix hadde en periode der han tisset seg ut dersom han holdt på med noe morsomt. Han gadd rett og slett ikke avbryte leken for å gå på do, og var redd for å gå glipp av noe. Det gikk over da jeg fikk ham til å se hvor mye lengre tid som gikk bort når han måtte dusje og skifte. Nå må vi ofte avtale at ingen andre rører lekene mens han løper på do, eller at vi lover å stoppe det vi holder på med, og fortsette når han kommer tilbake. Høres ut som om det er helt andre grunner hos dere, men jeg tror ikke at det er uvanlig med problemer og tilbakefall den første tiden etter bleieslutt.

Takk for svar begge to :)

Fru H: Ikke så lett og vite akkurat når det kommer, varierer veldig om dagen nå. Vet ikke om hun er fortrolig med å gjøre det med alle lydene av barna rundt omkring foreløpig..... Hjemme sier hun at hun har vondt i magen og at hun må på do. Hvis hun er raskt ferdig da, uten at det kommer noe, gir vi henne en do bok og gir henne ro. Da kommer det....

Sukkertopp: Amelia er litt sånn som Felix ja, later som hun ikke hører  begynner å snakke om noe annet. Hun er kjempelei spm om hun må på do hele tiden også, så ikke akkurat favoritt temaet. Lurt å ta det opp indirekte da, skal prøves :)

På morgenen, på vei til bhg, snakker hun om det selv og sier at hun skal bæsje og tisse på do der da.

Jeg hadde en samtale med ped.leder idag, og snakket om hva vi skal gjøre fremover. Nevnte da klistremerkebelønning og det hadde de brukt på andre barn tidligere. Vi snakket også om at vi kunne be henne spørre om en bleie for å bæsje i, for da å oppdage at det var noe på gang og prøve å få henne på do isteden på sikt.

De har gitt henne mulighet til å bruke doen på småbarnsavd. hun gikk på før, siden det er roligere der og bred krakk under. Har hatt henne på do der ved henting og hun tisser med en gang, ikke redd for det.....

Får håpe det løser seg da :)

Jeg ville også prøve å finne ut av hva som hindrer henne i barnehagen. Håper det ordner seg:) Selv om hun ikke virker lei seg, så er det nok ingen god opplevelse for å henne å bæsje på seg. Jeg tror generelt ikke på timeout, og tror at i framtida vil vi se på timeout som vi i dag ser på skammekroken. 

Dogåing og uhell tror jeg er temaer vi som foreldre og andre voksenpersoner må ta i med forsiktighet. Det handler rett og slett om selvfølelsen til barnet. Håper dere finner ut av det sammen, og finner en løsning!

PS: det er jo positivt at hun faktisk bæsjer, at hun ikke holder igjen. Jeg vet om barn som har fått store problemer fordi de holder igjen (tør ikke bæsje på do av forskjellige grunner- kanskje får hun ikke nok ro på doen i barnehagen?) Kanskje det er bedre å la henne gå med bleie ute en stund til dersom hun ønsker det? Til hun blir trygg nok og selv tar avgjørelsen om å gå på do der.
Ellers må jeg si at hun virker som ei veldig oppegående lita jente. Det at hun forteller at hun skal tisse og bæsje i do i barnehagen, er jo tilsvar på dine forventninger, *trinemor*. Hun vet at det er det du vil høre. Jesper Juul sa på et seminar jeg var på at barn "lyver" når vi som voksne ikke kan romme sannheten. I min jobb opplever vi det ofte (da med unge kvinner) dersom vi maser for mye (noe jeg ofte gjør, dessverre:)

almara skrev:
Jeg ville også prøve å finne ut av hva som hindrer henne i barnehagen. Håper det ordner seg:) Selv om hun ikke virker lei seg, så er det nok ingen god opplevelse for å henne å bæsje på seg. Jeg tror generelt ikke på timeout, og tror at i framtida vil vi se på timeout som vi i dag ser på skammekroken. 

Dogåing og uhell tror jeg er temaer vi som foreldre og andre voksenpersoner må ta i med forsiktighet. Det handler rett og slett om selvfølelsen til barnet. Håper dere finner ut av det sammen, og finner en løsning!

PS: det er jo positivt at hun faktisk bæsjer, at hun ikke holder igjen. Jeg vet om barn som har fått store problemer fordi de holder igjen (tør ikke bæsje på do av forskjellige grunner- kanskje får hun ikke nok ro på doen i barnehagen?) Kanskje det er bedre å la henne gå med bleie ute en stund til dersom hun ønsker det? Til hun blir trygg nok og selv tar avgjørelsen om å gå på do der.
Ellers må jeg si at hun virker som ei veldig oppegående lita jente. Det at hun forteller at hun skal tisse og bæsje i do i barnehagen, er jo tilsvar på dine forventninger, *trinemor*. Hun vet at det er det du vil høre. Jesper Juul sa på et seminar jeg var på at barn "lyver" når vi som voksne ikke kan romme sannheten. I min jobb opplever vi det ofte (da med unge kvinner) dersom vi maser for mye (noe jeg ofte gjør, dessverre:)

Takk for svar :)

Hun er veldig var på lyder når hun bæsjer, og får nok ikke den roen i barnehagen enda. Det var jo derfor vi avtalte at hun skal få gå sist ut og gå på do rett før hun går ut. Men det hjelper ikke de dagene det kommer på formiddagen.....

Hun får lov til å ha bleie ute om hun vil det igjen nå, men de tar på truse igjen etter hun har bæsjet siden tissingen går greit.

I dåpen idag sa hun at hun måtte bæsje, men det kom ikke da hun var på do. Hun ville gjøre det da hun kom hjem, sa hun. Og det tok ikke mange minuttene etter vi kom hjem, før hun løpte til do. Var stolt av henne da, som ikke bare gjemte seg og bæsjet i trusa, men faktisk sa ifra og prøvde på doen i selskapslokalet :)

Det har jo gått fremover, for noen uker siden tisset hun ikke på offentlige doer heller og idag var hun til og med på do i kirka :)

Kanskje hun bare svarer det vi vil høre ja, liten luring da ja :)

Vi får gi det litt tid og håpe det kommer seg :)

Det høres ut som det går veldig fint framover, synes jeg!:) Så fint at hun får ta det i eget tempo. 

Hun vil sikkert aller helst gjøre det dere voksne blir glad for, og sier det du blir glad for å høre. Så får hun det ikke alltid til, rett og slett... Og maser vi voksne mye om ett eller annet, da er det jo smart å komme oss i forkjøpet! Overhodet ikke uspekulert, bare et tegn på at barn ønsker å oppfylle våre forventninger, tenker jeg, og et "smart" svar på våre forventninger, bare at det ikke hjelper når de ikke klarer å oppfylle dem til syvende og sist.

Jeg synes denne alderen er helt herlig, utrolig hvor mye de plutselig klarer å uttrykke, hvor mye de tenker og grubler, og samtidig ikke alltid har ord på ting. Jeg har prøvd å spørre Alma om hun kan merke det selv når hun må bæsje (sånn at jeg kan "hjelpe" henne til å komme seg på do), men spør jeg om det, begynner hun å snakke om noe annet. Tydelig at det er et tema hun ikke er klar for å snakke om! Her har vi latt det helt i bero, fordi hun ikke er klar. Men i bhg sier ped.leder i alle fall at hun snakker om det å gå på do som noe hun kommer til å gjøre i framtida, og ser det som at hun er i en prosess i hodet sitt. Den må hun rett og slett selv finne ut av, for her funket det ikke med klistremerker i mer enn få dager, dessverre. Sterk vilje og meninger her:) Synes Amelia er kjempeflink og har kommet veldig langt! :)

almara skrev:
Det høres ut som det går veldig fint framover, synes jeg!:) Så fint at hun får ta det i eget tempo. 

Hun vil sikkert aller helst gjøre det dere voksne blir glad for, og sier det du blir glad for å høre. Så får hun det ikke alltid til, rett og slett... Og maser vi voksne mye om ett eller annet, da er det jo smart å komme oss i forkjøpet! Overhodet ikke uspekulert, bare et tegn på at barn ønsker å oppfylle våre forventninger, tenker jeg, og et "smart" svar på våre forventninger, bare at det ikke hjelper når de ikke klarer å oppfylle dem til syvende og sist.

Jeg synes denne alderen er helt herlig, utrolig hvor mye de plutselig klarer å uttrykke, hvor mye de tenker og grubler, og samtidig ikke alltid har ord på ting. Jeg har prøvd å spørre Alma om hun kan merke det selv når hun må bæsje (sånn at jeg kan "hjelpe" henne til å komme seg på do), men spør jeg om det, begynner hun å snakke om noe annet. Tydelig at det er et tema hun ikke er klar for å snakke om! Her har vi latt det helt i bero, fordi hun ikke er klar. Men i bhg sier ped.leder i alle fall at hun snakker om det å gå på do som noe hun kommer til å gjøre i framtida, og ser det som at hun er i en prosess i hodet sitt. Den må hun rett og slett selv finne ut av, for her funket det ikke med klistremerker i mer enn få dager, dessverre. Sterk vilje og meninger her:) Synes Amelia er kjempeflink og har kommet veldig langt! :)

Helt enig i dette :) Vi fant også ut at vi ikke kunne tvinge Amelia til å slutte med bleie etter at vi prøvde i sommer. Da la vi det på is, bare oppmuntret til det innimellom, og plutselig i januar ble hun klar selv :)

Får veldig vondt av tantungen vår som er 4 mnd yngre, som fortsatt bruker bleie, men er endel på do også. Hun får kjeft av foreldrene når hun bæsjer i bleia, siden de sier hun er stor nok til å gjøre det på do. De finner hele tiden på nye ting som skal skje når hun slutter med bleie for å lokke henne. Som en bamse hun skal få, undertøy, kattunge, nye joggesko og glede foreldrene til bursdagen som kommer snart. 
De hadde planer om at hun skulle slutte da hun var 2 år.....

Det har aldri vi gjort så lenge hun brukte bleie, vi bare skiftet bleiene uten å gjøre stor sak ut av det. Men vi forelslo at neste gang kanskje hun kunne prøve å si ifra og få det i do istedet. Og etterhvert ble hun jo klar, de har jo holdt på et år i den duren uten hell....

OOPDATERING:

Idag er jeg ekstra stolt mamma, for da jeg hentet Amelia i bhg. kunne de fortelle at hun hadde gjort både det ene og det andre i doen. Endelig løsnet det!

Var visst en veldig stolt jente også som hadde fått det til :)

Så da var det rett i butikken å kjøpe nye truser, og jammen fant vi ikke en gul også som hun ønsket seg :)

Så nå håper jeg det fortsetter, hun tisset til og med ute på skogstur i påska, så det ser ut som hun har funnet ut av det nå

Så bra det går fremover! :)
Eldstemann her har hatt litt problemer med å være tørr i perioder (av visse årsaker), og da har stjerne-klistremerke for hver tørre dag, med belønning etter så og så mange stjerner fungert greit. :)

Så flott! 

Så flink hun er!! :-)

Back
Topp