Doula?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Sidensvans1

Blir kjent med forumet
Har i den siste tiden hørt at flere og flere bruker doula ved fødsel? Hva/hvem er denne personen og til hvilken nytte utgjør vedkommende ifb med svangerskap/fødsel? Hvordan kommer man i kontakt med en doula?

Har i den siste tiden hørt at flere og flere bruker doula ved fødsel? Hva/hvem er denne personen og til hvilken nytte utgjør vedkommende ifb med svangerskap/fødsel? Hvordan kommer man i kontakt med en doula?
Jeg hadde doula under fødselen min. Fikk anbefalt en av venninne. Hvis du ikke kjenner noen kan du se en oversikt og finne kontaktinfo på https://www.norskdoulaforening.no/

Doula-en er en støtte før, under og etter fødsel. Jeg synes det var godt å få snakket med henne om mine valg, muligheter og ønsker før fødselen. Rådene om hvordan mannen kunne hjelpe meg gjennom de første riene kom godt med i tiden hjemme før vi var klare til å dra til sykehuset. Underveis i fødselen følte jeg en ekstra trygghet ved å ha henne med. Hun var veldig god på å fortelle mannen hvordan han kunne støtte meg gjennom fødselen sånn at vi sammen fikk en bedre opplevelse.

Hei!

Dola er mye mer vanlig i andre land, men det kommer mer og mer til Norge.

En Dola / fødsel hjelper er en som har tatt kurs og trenger ikke å ha medisinsk utdannelse. Det er en trygg person som er der for din partner gjennom svangerskapet og fødsel. Hoved tanken med en dola er å ha en trygg person der hele tiden, som kan støtte deg og evt din partner uten at den har det medisinske ansvaret. Det er evt viktig at man finner en dola man har god kjemi med og som forstår deg og dine behov. Hva de kan tilby varierer. Les litt og evt. ring en du tenker kan være aktuell og hør hva hun kan tilby.

Lykke til:)

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp