dotrening

Starter da han var 24 mnd akkurat. Da med kun doring. Nå er han 28 mnd og bleiefri ( ikke om nattan) men går nå helst på potta eller minipissoaret som vi har kjøpt på ebay.

Vi har holdt på med mini et par uker nå. Bleiefri på dagen, med mindre det er noe spesielt, og han sitter på doen med et baby bjørn-dosetet.
Har bare hatt tre uhell på den tiden og to av de har vært vi som ikke har fulgt helt med selv.

Han er kjempestolt av seg selv når han kommer løpenede ut i stua og roper at han har tisset på doen!!! Baising gjør han i bleia enda, men det kommer etterhvert.

Vi har ikke noe hast med å få han bleiefri enda, selv om jeg har et håp om å få han bleiefri før jeg føder, he he! Men vi får se. Kommer ikke til å kjøre på med masing og stress for da kommer det ikke til å gå. 

Vi har heller ikke noe premie enda, utenom at han får trekke ned i do selv etter han har tisset. Ingen tissing=ingen trekke ned.  Og det funker kjempebra altså :)

Begynte å sitte på potte og do med doring når de var 1 år begge to. :) 

Storebror ble bleiefri når han var 22 mnd. Tok bare av bleie, og hadde mange uhell, så gikk det av seg selv. Sluttet på natten samtidig, bare sluttet å tisse på natten etter vi tok av bleiene :)

Lillesøster er jo 1 år nå, og sitter på potte og do, men ikke alltid det kommer noe nei.

Startet da hun var 7 mnd. Satt fast på potte om morgenen, etter mat og om kvelden. Stort sett kom bæsjen der fra ca 8 mnd, veldig behagelig:) gikk over til dositting da hun var litt over ett år. Litt før hun ble to tenkte vi at vi bare skulle prøve uten bleie en dag... Første dagen ble det maaange skift, dagen etter ikke fullt så mange og enda færre tredje dagen. Det gikk over all forventning egentlig, men jeg er helt sikker på at det var fordi hun var vant med å sitte på do da vi begynte.

Vel, vi er ikke på doen ennå, men vi begynte med potte"trening" da han var 4mnd gammel siden han ble så sinnsykt sint hver gang han "måtte" og han hadde bleie på seg, så han bæsjer der hver morgen og tisser der av og til når han føler for det.

Nå er jeg gjerne litt "dum", hehe....men om jeg begynner med tissetrening på do i morgen, så klarer jeg ikke å vite når hun tisser. Hvordan ser dere det? Skal jeg sette hun på do selvom hun ikke tisser? Skal jeg la hun gå uten bleie, og om hun tisser skal jeg sette hun på do? (sånn som med hunder, hehe)...Hvordan går jeg frem? Lettere med bæsj, da ser jeg jo det med en gang :)

Jeg setter han på do ca hver gang jeg bytter bleie og etter frokost. Når han var 6-7 mnd så både bæsjet og tisset han på do. Men da viste jeg rutinene hans. Nå er det verre med det. Men jeg setter han på do og leser en bok. Sjelden det kommer noe, men tenker det er jo en begynnelse.

Mini sier ofte i fra nå om han må bæsje eller tisse på do, tror han syns det er stas. Han er 1,5 år, og har fått gå på do med ring og pottedoen (sånn med musikk fra fisherprice) i mange mnd. Og nå viser han stor interesse selv. Har ikke forhåpninger om at han skal slutte med bleie med det første, men tror det går seg til og plutselig trenger han ikke bleia lengre:)

Her har vi holdt på en ukes tid, og de siste par dagene har det kun vært bæsjeuhell. Først i dag så begynte han å si fra at han må tisse, har til nå spurt han og da går han inn på badet for å tisse.
Har doring og potte, han får selv velge. Blir alltid potta siden den spiller musikk når han tisser. Og får et drops (pez) til belønning hver gang han tisser i potta.

Litt spent i morgen når han skal i bhg, og planen er å sende han dit uten bleie. Kun en bunke med truser og bukser ;)

Vi har prøvd en sjelden gang, hvor han har fått prøve seg på do men han har ikke likt det. Prøvde å bare ta av bleia da han begynte ferien sin, men vanskelig å følge opp pga. babyen. Så da samboeren fikk ferie, så bare tok vi av bleia, på med boxer, og fortalte at nå måtte han gå på do. Spurte han ofte om han måtte på do og tok fort tegninga med å si fra hver gang. Den første uken hadde han ett uhell pr. dag, utenom en dag. Etter to-tre dager sluttet han med bleia når han sov på dagen og etter fire-fem dager sluttet han med bleia på natta (hatt ett uhell etter noen dager).
Ila. den første uken var vi ute, dro på butikken, dro til foreldra mine så han fikk prøvd seg og det gikk veldig bra. Tre uker til han skal i barnehagen igjen, så da har han tid til å prøve seg enda er ute, kanskje ut med regntøy også, og det å la han si fra til andre enn oss.

Han er 2 år og seks mnd. Har doring

Her starta vi rett før han ble to år. Da hadde de allerede begynt litt i barnehagen, så da bestemte vi oss for å prøve litt her hjemme også. 

Med størstemann startet jeg da han var 2.
Tok av han bleia, og han skjønte fort at han måtte på do å gjøre sitt.
Med andremann forsøkte jeg det samme, men han var langt fra klar, så jeg venta noen mnder før jeg forsøkte igjen. Enda ikke helt klar. Men tredje gang gikk det fint.
Satte de på do med jevne mellomrom da. Brukte bare do-ring.

Hun var 13 mnd da jeg begynte å sette henne på doringen. Droppa potta for jeg så for meg mer problemer med å gå over på do senere. Hun slutta med bleia når hun var blitt 20 mnd. Slutta å bæsje på seg da hun var 16 mnd, da sa hun ifra.

Minstemann var 10 mnd da han begynte å bæsje og tisse på do, han er 21 mnd nå og ikke begynt å si ifra. Men ser jeg at han er bæsje klar så spør jeg han om han må bæsje, da løper han til doen og slenger på do ringen. ofte rekker vi det og av og til ikke. vi gir ikke opp og fortsetter å sette han på do regelmessig :)

Vi har både potte og doring, men han har ikke lyst å sitte på doringen. Tror han føler seg usikker på den. Tryggere på potta hvor han har bakkekontakt.
Jeg ber han sette seg på potta for å se om det kommer tiss hver morgen og kveld, og på dagtid når vi er hjemme. Får samme tilbud ved bleieskift i barnehagen også. Han har ikke prøvd å bæsje på potta enda, men vi har god tid synes jeg. Tar alt i hans tempo :)

Begynte med potte når hun var rundt et år:-) Kjøpte slik 3 i 1 på barnas hus en liten stund etterpå og da begynte hun og prøve litt på do:-) No blir hun 2 år om 3 uker og har vert tørr i 9 uker:-)

Begynte å holde han over do/potte da han var 5 mnd.
Gikk over til å sitte på doring (ville ikke på potten) da han var 10 mnd og har gått på do siden. Bleiefri på dagtid nå, 23 mnd.

Storebror har vært bleiefri i ca to uker nå. Men han har sittet på doring/potte periodevis fra han var halvannet år. Men først de siste mnd hanbhar sagt at han må tisse eller bæsje. Vi brukte belønning da, og snakket med ham på forhånd om at vi nå hadde bestemt at han skulle slutte med bleia fordi han nå kjente han måtte tisse. Og det har gått veldig bra. Noen uhell, men det er jo vanlig. Blir spennende i bhg til uka! Vi er nå på ferie og er ute og farter hver dag, men det går overraskende bra. Vi spør ofte om han må på do, og han blir småsur enkelte ganger og sier litt oppgitt;"jeg må ikke tisse enda" ;)

Back
Topp