Dose 3

Meg88

Elsker forumet
Oktobergull 2022
Når tenker dere å ta den? Ser det står snbefslt i 2 og 3 trimester. Blir så usikker, skal egentlig ta den om 2 uker.. men kanskje jeg bør vente da:bored:

Når tenker dere å ta den? Ser det står snbefslt i 2 og 3 trimester. Blir så usikker, skal egentlig ta den om 2 uker.. men kanskje jeg bør vente da:bored:
Jeg har utsatt til mars når jeg er 13-14 uker, siden FHI anbefaler det :)

Gravide kan ta oppfriskningsdose, det er bare anbefaling på de to første. Jeg får ofte spørsmål av pasienter om dette, og svaret er som for alle andre under 45 uten alvorlige tilleggsfaktorer: man har høy individuell beskyttelse av to, antatt ingen bedre beskyttelse mot alvorlig sykdom av tre, men noe mer beskyttelse mot smitte (i hovedsak delta) i månedene etter revaksinasjon. Det er derfor opp til hver enkelt å vurdere ut fra personlig ståsted, smittepress, tilleggfaktorer osv :)

Jeg leste noen skrev i en annen lignende tråd at det kan være argument for å utsette så lenge man er i 1. trimester tilfelle noe skulle gå galt, så slipper «tanke-kverna» å prøve å gjette om det hadde noen sammenheng med vaksina eller ikke.

Jeg rakk dose 3 før sist eggløsning, så har bare hypotetisk grunnlag å svare ut i fra, men tror kanskje jeg hadde utsatt om jeg var noen uker på vei da.
:)

Jeg venter til 2. trimester etter anbefaling fra jordmor:happy: Har ingen andre underliggende sykdommer / risikofaktorer

jeg venter også til andre trimester etter anbefaling fra lege. lege mener jeg er godt dekket med to doser, og det er ingen grunn til å ikke vente. Jeg har veldig godt immunforsvar og ingen risikofaktorer.

Med mindre du har andre tilleggssykdommer som plasserer deg i risikogruppen, hadde jeg ventet til 1.trimester er over. Gravide regnes som en risikogruppe, men først og fremst mot slutten av svangerskapet.

Jeg venter også til 2. semester. Så håper jeg ingen spør om jeg har tatt 3. dose i mellomtiden:wacky:

Nå har vi korona i hus, så nå får jeg vente med dose 3 uansett :p håpe det ikke skjer noe med lille frøet hvis jeg får det :confused:

Jeg tar den i andre trimester. Eneste jeg er litt usikker på, er om jeg skal driste meg tilbake på jobb før den tid... Er masse smitte der nå. Jobber i bhg.

Jeg venter også til 2. semester. Så håper jeg ingen spør om jeg har tatt 3. dose i mellomtiden:wacky:

Sniker fra august. Jeg har fått spørsmålet fra en kollega :eek: Sa at jeg akkurat hadde fått sms at jeg kunne få time :shy: Det stemte nesten, bare at det er et par uker siden sms-en kom :angelic: Skal ta den i uke 14, fastlegen min var enig i det :)

Ah ja, det er så irriterende med alle som spør «har du tatt 3. dose». Føler ikke jeg kan svare ærlig uten å forklare hvorfor jeg venter et par måneder.

Back
Topp