Doppler

Fant rett over skambeinet, midt på, rettet doppler en litt skrått nedover.

Fant den i dag også så mannen fikk høre! Sååå stas, han ble så glad.

Jeg skrev oppi her at jeg har bakovervendt livmor, men jeg må ha vært helt i tåka for det har jeg ikke, haha. Men måtte ha full blære i dag for å få løfta livmora høyt nok opp over skambeinet for å finne hjerteslagene.

Har prøvd to ganger med doppler uten hell. Er i uke 11+1 i dag. Har litt ekstra fett på kroppen så er ikke like enkelt å komme til. Velger å vente litt til før jeg prøver igjen, for merker jeg bare blir mer urolig av å ikke finne. Skal til jordmor i morgen, noen som har erfaring med å få høre hjertelyden der?

Har prøvd to ganger med doppler uten hell. Er i uke 11+1 i dag. Har litt ekstra fett på kroppen så er ikke like enkelt å komme til. Velger å vente litt til før jeg prøver igjen, for merker jeg bare blir mer urolig av å ikke finne. Skal til jordmor i morgen, noen som har erfaring med å få høre hjertelyden der?
Høres lurt ut! Hvis man blir urolig er det bedre å la være.

Ser flere skriver at jordmor er motvillig mot å sjekke før i 2. trimester. Jeg skal til jordmor på mandag og er da 10+6 og regner ikke med at de prøver da.

Anbefaler å se video på youtube om hvor man skal lete... Jeg fant min høyere opp enn jeg antok, bare at jeg måtte trykke litt lenger inn i magen liksom (skal ikke gjøre vondt). Min erfaring er at man kjenner lettere selv, men jeg ville absolutt ikke vært urolig hvis jeg var deg. :)

Jordmor jeg var hos sist var veldig negativ til at man skal bruke doppler i «tide og utide», og var veldig restriktiv til og med på kontroller.
Jeg har derfor fått litt skrekken for å bruke det hjemme selv.. men jeg har SÅ lyst!
Bare gode erfaringer hos dere andre, ja? Er så fristet til å kjøpe..
Smart jordmor... eg vurderte Doppler men slo det I fra meg. Tror ikke det er bra for hjertet til den lille, og at den er ekstra sårbar Jo tidligere det er. Tenker da spesielt uke 5-7.

Smart jordmor... eg vurderte Doppler men slo det I fra meg. Tror ikke det er bra for hjertet til den lille, og at den er ekstra sårbar Jo tidligere det er. Tenker da spesielt uke 5-7.
Enig med deg, har tenkt meg om flere ganger og bestemt meg for at jeg dropper doppler. Vil ikke sjanse på at dette er dumt for fosteret :Heartpink

Har snakket med en jordmor om dette for et par uker siden også, og hun sa at de ikke bruker doppler fordi det varmer opp det sårbare fosteret.

Det er greit å gjøre sin egen vurdering om man vil bruke det eller ikke. Jeg bruker den i maks 2-3 min i snitt maks 1 gang i uka og synes det er greit å følge litt med hvertfall i tiden frem til man kjenner regelmessige spark.

• Elsker
Reactions: EK3
Enig med deg, har tenkt meg om flere ganger og bestemt meg for at jeg dropper doppler. Vil ikke sjanse på at dette er dumt for fosteret :Heartpink

Har snakket med en jordmor om dette for et par uker siden også, og hun sa at de ikke bruker doppler fordi det varmer opp det sårbare fosteret.
Hæææ? Hvordan kan en doppler varme opp fosteret? Forklarte hun det? Aldri hørt om før.

Hæææ? Hvordan kan en doppler varme opp fosteret? Forklarte hun det? Aldri hørt om før.
Nei nå spør du godt, tror ikke hun forklarte så mye? Jeg spurte ikke noe mer heller da.
Jeg personlig er såpass trygg på at dette går fint, og kjenner fosteret. Så for meg er det nok enklere å la være enn det er for mange som er bekymret og ikke enda kjenner noe :Heartpink

Dette sier Chat GPT.

IMG_6307.png

Nei nå spør du godt, tror ikke hun forklarte så mye? Jeg spurte ikke noe mer heller da.
Jeg personlig er såpass trygg på at dette går fint, og kjenner fosteret. Så for meg er det nok enklere å la være enn det er for mange som er bekymret og ikke enda kjenner noe :Heartpink

Dette sier Chat GPT.

Vis vedlegget 457890
Det er det jeg mener. Hun sprer jo frykt og feilinformasjon. Klart man ikke bruker doppleren hele tiden, lenge og flere ganger for dag.

Jeg blir bare oppgitt over at helsepersonell sprer slik frykt.

Back
Topp