Doppler?

Alvida86

Flørter med forumet
Hei på dere:)

Jeg har lyst å anskaffe meg en babydoppler som jeg selvfølgelig kjøper i Norge og ikke på wish ;)

Men når jeg går inn å leser på kommentarer i forskjellige forum er det veldig forskjellige meninger om dette.

Hva synes dere?
Er det noen av dere som har brukt dette i tidligere svangerskapet?
Eller har tenkt å kjøpe nå?

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg, fir jeg er en panikktype og kommer til å få helt hetta hvis jeg ikke finner hjertelyden en dag :p
Ellers så har jeg hørt flere som har brukt det og likt det godt altså :)

Kjøpte en doppler i forrige svangerskap og brukte den av og til senere i graviditeten. Opp mot 3 trimester tror jeg. Slet en del med blødninger og ble mye redd. I tillegg ble jeg redd da en bekjent av meg mistet sitt barn i magen i uke 32 eller noe rundt der. Den kan være god å ha i noen tilfeller der man gjerne ønsker raskt svar, men ellers gir den mye stressfølelse. At man føler at man må sjekke for hver minste ting. Og det er jo ikke bra det heller. Stress er jo en av verstingene i et svangerskap.

Jeg har babyplan sin tror jeg. Prøvde å søke på den nå, men det virker ikke som at den fortsatt er i salg. Usikker.

Sniker ☺️

Jeg har ikke erfaring selv med doppler, men vet at det er ikke anbefalt til hjemmebruk. Det vites ikke hvilke påvirkning doppleren kan ha for barnet i magen, med tanke på ultralydbølger og mulig oppvarming av fostervann. Leste faktisk at en her på forumet hadde blitt advart av en gynekolog om å bruke det. Denne gynekologen hadde doktorgrad i nettopp dette, og sa at det kunne sees sammenhenger mellom bruk av doppler og spontanabort. Har dessverre ingen kilde å henvise til der, men det er ikke lenge siden det ble skrevet. Hadde søkt etter forskning på egenhånd før jeg satt i gang med å bruke det.

En annen ting er at det kan gi falsk trygghet, men også unødvendig stress. Jeg er gravid i uke 33, og det har hendt at jordmor har måtte bruke litt tid på å finne hjertelyden. Leiet til fosteret har mye å si. Så jeg tenker det sier seg selv at ikke-fagkyndige gravide med små fostre i magen kan slite med å finne den, noe som da vil skape unødvendig bekymring. Tenker en heller bør dra på hyppigere private ultralyder (hvis en har midler og mulighet), dersom en trenger å sjekke at alt er bra.

Min gutt i magen sparker hardt i doppleren hver gang jordmor finner den frem, og hun sier alltid at hun ikke tror at han liker den :p og at det foreligger lite forskning på hvordan det er for de små inni magen når den brukes. Tror det er lett for å bli mer bekymret av å ha en doppler i bruk, og at en føler en må/bør sjekke oftere og oftere, og det er veldig uheldig både for baby og mor ☺️

Jeg hadde i forrige svangerskap. Det var en vidunderlig trygghet å ha i ukene frem til jeg kjente fast bevegelse hver dag.
Brukte den verken ofte eller lenge, kun så jeg fikk bekreftet liv.

Enig i det som er skrevet om det over! Har vært noen tråder om det i juligruppa også (mulig det er inne på skjult forum da..). Skjønner virkelig behovet for å sjekke, men ville heller tatt en tur til jordmor eller sykehuset når man senere begynner å bli bekymret for f.eks. liv.

Jeg var på et møte i LUB (landsforening for uventet barnedød) en gang etter vi mistet og der sa jordmor bla at de hører etter mer enn bare at det er hjertelyd, men hvordan det slår osv også. Så hvis man senere er bekymret for eksempelvis lite liv men finner hjertelyd selv med doppler kan man bli falsk betrygget. Kanskje er ikke hjertelyden som den skal eller noe annet er galt, og man burde heller dratt inn til en kontroll hos jordmor! Absolutt ikke meningen å skremme her altså, ville bare få frem at man heller burde ta en ekstra kontroll hos jordmor :) Jeg er selv veldig bekymret etter tidligere opplevelser og hadde x antall ultralyder og jordmortimer sist gang!

Enig i det som er skrevet om det over! Har vært noen tråder om det i juligruppa også (mulig det er inne på skjult forum da..). Skjønner virkelig behovet for å sjekke, men ville heller tatt en tur til jordmor eller sykehuset når man senere begynner å bli bekymret for f.eks. liv.

Jeg var på et møte i LUB (landsforening for uventet barnedød) en gang etter vi mistet og der sa jordmor bla at de hører etter mer enn bare at det er hjertelyd, men hvordan det slår osv også. Så hvis man senere er bekymret for eksempelvis lite liv men finner hjertelyd selv med doppler kan man bli falsk betrygget. Kanskje er ikke hjertelyden som den skal eller noe annet er galt, og man burde heller dratt inn til en kontroll hos jordmor! Absolutt ikke meningen å skremme her altså, ville bare få frem at man heller burde ta en ekstra kontroll hos jordmor :) Jeg er selv veldig bekymret etter tidligere opplevelser og hadde x antall ultralyder og jordmortimer sist gang!
Det er viktig det som står skrevet over her!
Man skal _ikke_ bruke doppler for å sjekke ståa i magen når man har begynt å kjenne bevegelse.
Blir det mindre bevegelse, bør det sjekkes ut av fagfolk.

Jeg presiserte det kanskje ikke godt nok over her, jeg brukte kun doppleren frem til jeg kjente bevegelser daglig.
For min del ble det en trygghet etter MAen, og gjorde at jeg klarte "overleve" de skumleste ukene.

Har ikke tatt stilling til hva jeg vil gjøre denne gangen.

Kjøpte en doppler i forrige svangerskap og brukte den av og til senere i graviditeten. Opp mot 3 trimester tror jeg. Slet en del med blødninger og ble mye redd. I tillegg ble jeg redd da en bekjent av meg mistet sitt barn i magen i uke 32 eller noe rundt der. Den kan være god å ha i noen tilfeller der man gjerne ønsker raskt svar, men ellers gir den mye stressfølelse. At man føler at man må sjekke for hver minste ting. Og det er jo ikke bra det heller. Stress er jo en av verstingene i et svangerskap.

Jeg har babyplan sin tror jeg. Prøvde å søke på den nå, men det virker ikke som at den fortsatt er i salg. Usikker.

Jeg har mistet så mye så tenkte at det ville gi meg en trygghet, men har ikke tenkt på hva det vil gjøre med meg om jeg ikke finner hjertelyden:sorry:

Ja det er nok lurere å søke hjelp hos profesjonelle enn å få en falsk trygghet eller enda verre, stress og bekymring vist jeg ikke finner hjertelyden :)

Jeg hadde doppler med førstemann. Har den fortsatt. Jeg brukte den maks en dag i uka og bare i noen få minutter for å bekrefte hjertelyd. Jeg synes det var veldig betryggende, for ellers følte jeg meg ikke gravid i det hele tatt. Jordmor anbefalte det ikke, men det gikk mer på mors bekymring, for det er ikke sikkert man klarer å finne hjertelyden, selv om den er der. :)

Jeg har brukt babyplans testsett under prøveperioden. De tilbyr å låne ut doppler gratis i 30 dager, men jeg kjenner jeg blir litt usikker på om jeg skal benytte meg av tilbudet om det fører mer bekymring enn glede med seg. :wacky:

Hadde det med første, og syns det var helt topp å kunne sjekke selv. Med de to neste barna brukte jeg den aldri, nå husker jeg ikke hvor jeg har lagt den engang.
Mener å huske det er verre stråling med doppler enn med UL, så man skal begrense seg.
Og så er det det som har vært nevnt med at man kan tro noe er galt fordi man ikke finner lyden, eller tro alt er bra fordi man hører noe, når begge deler kan være feil.

Men jeg har jo selv hatt for å kunne høre de ukene før man kjenner bevegelse, jeg bare husker ikke hvordan det var å være førstegangs lenger :bag:
Så jeg har full forståelse for de som kjøper en, som jeg gjorde, selv om det ‘’etter boka’’ er best å la være.

Back
Topp