Hei! Jeg snakket med en lege som tok ultralyden min idag. Han var fødselsoverlege i ca 25 år, før han gikk inn i privatsektor. Han har tatt doktorgrad utenom, som handler om ultralyd og diagnostisering. Han sa også at han leser masse forskning rundt dette, og har begynt å interessere seg veldig for doppler bruk. Han sa at nyere forskning har begynt å peke mot at doppler bruk ikke er bra. At det kan øke sjansen for SA. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe egen doppler, (ville blitt for nervøs hvis jeg ikke fant hjertelyden), men søstra mi hadde en. Han sa at det er mest sannsynlig ikke farlig med en kjapp doppler en sjelden gang, men at han syntes at pengene styrer når det kommer til hjemmedoppler, og at det ikke burde vært lov. Han sa han har møtt mange som brukte den hver dag. Og han sa at han har begynt å se en sammenheng mellom seinere SA og MA med de som overbruker den. Tenkte det var greit å si videre, og også høre om noen har hørt noe liknende? Leste kjapt på nett og fant masse som bygger opp om det. Han sa at vanlig ultralyd har mye mildere bølger, og varmer ikke opp fostervannet, mens en doppler er altfor sterk og kan påvirke foster og fostervann ganske raskt.