Doppler

Mammamodus :)

Glad i forumet
Juligull2021
Hei! Jeg snakket med en lege som tok ultralyden min idag. Han var fødselsoverlege i ca 25 år, før han gikk inn i privatsektor. Han har tatt doktorgrad utenom, som handler om ultralyd og diagnostisering. Han sa også at han leser masse forskning rundt dette, og har begynt å interessere seg veldig for doppler bruk. Han sa at nyere forskning har begynt å peke mot at doppler bruk ikke er bra. At det kan øke sjansen for SA. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe egen doppler, (ville blitt for nervøs hvis jeg ikke fant hjertelyden), men søstra mi hadde en. Han sa at det er mest sannsynlig ikke farlig med en kjapp doppler en sjelden gang, men at han syntes at pengene styrer når det kommer til hjemmedoppler, og at det ikke burde vært lov. Han sa han har møtt mange som brukte den hver dag. Og han sa at han har begynt å se en sammenheng mellom seinere SA og MA med de som overbruker den. Tenkte det var greit å si videre, og også høre om noen har hørt noe liknende? Leste kjapt på nett og fant masse som bygger opp om det. Han sa at vanlig ultralyd har mye mildere bølger, og varmer ikke opp fostervannet, mens en doppler er altfor sterk og kan påvirke foster og fostervann ganske raskt.

Dopplere generelt eller den typen som selges for private forbrukere? Kan forstå at de som selges for den gjengse forbruker helt sikkert er ganske sterk sammenlignet med den profesjonelle har tilgang på. Sikkert for å sikre at en som ikke er trent i bruk skal få god lyd relativt kjapt/være fornøyd med produktet.

Men kjipt å høre. Husker fra forrige svangerskap at mange på den tida hadde gått til anskaffelse av doppler for å berolige seg selv.

Har ikke lest noe om dette, men har alltid tenkt at det umulig kan være bra å gjøre det for ofte, så dette syns jeg det er flott at du videre formidler at en lege sa dette. De anbefaler jo heller ikke ultralyd for annet enn medisinsk formål pga. fare for oppvarming og ugunstig nevrologisk påkjenning ved feilbruk.

Har hørt det samme.

På min ultralyd på mandag ville dem ikke bruke doppler pga faren for SA. De så det i sammenheng med at jeg ennå er tidlig og det er ikke alle foster som tåler det. Neste ultralyd når jeg er i uke 9 skal de bruke doppler.

Oj,dette visste jeg ikke. Takk for at du informerer oss! :smiley-angelic003

Dopplere generelt eller den typen som selges for private forbrukere? Kan forstå at de som selges for den gjengse forbruker helt sikkert er ganske sterk sammenlignet med den profesjonelle har tilgang på. Sikkert for å sikre at en som ikke er trent i bruk skal få god lyd relativt kjapt/være fornøyd med produktet.

Men kjipt å høre. Husker fra forrige svangerskap at mange på den tida hadde gått til anskaffelse av doppler for å berolige seg selv.

Han sa at det var doppler generelt, men at de til hjemmebruk er verst. Han bruker ikke doppler av denne grunn. Men han sa at hvis en profesjonell bruker en doppler en sjelden gang, og over veldig kort tid, så er nok risikoen meget lav. Han sier bare at han personlig ikke vil ta den risikoen og derfor bruker vanlig ultralyd. Så jeg er glad jeg har han! Veldig dyktig, kunnskapsrik og veldig empatisk når jeg står oppi komplikasjoner for øyeblikket! :happy:

Jeg har prøvd å lese litt om det selv og har konkludert at jeg vil holde meg langt unna doppler for hjemmebruk. Tror det gir mer bekymring og avhengighet enn god nytte uansett. Har lest at man ikke vet hvor sterke de rimelige fra utlandet er, og at de derfor anbefaler å droppe det.

Jeg er veldig nervøs av meg og klarer ikke tro på at hjertet slår der inne hos lille spire, men tenker det er bedre at jeg holder meg i noen uker og heller bestiller en ultralyd privat hver 5. uke eller noe for å roe meg :joyful:

Back
Topp