Doppler

Snooze

Gift med forumet
Vårspirene 2021
Skuddårsspirene 2024
Hvor tidlig har dere som har vært gravide før klart å finne hjertelyd med doppler?

Hvis de finner liv i magen min på torsdag har jeg lyst på en annen måte enn gjentatte UL (det blir jo dyrt) å bekrefte at det fortsatt skjer noe inni der. Men de offisielle kildene sier ganske sent, og så hører man om de som finner hjertet i uke 9. Er det vits før uke 12? Det er jo egentlig disse ukene det er størst usikkerhet...

Hvor tidlig har dere som har vært gravide før klart å finne hjertelyd med doppler?

Hvis de finner liv i magen min på torsdag har jeg lyst på en annen måte enn gjentatte UL (det blir jo dyrt) å bekrefte at det fortsatt skjer noe inni der. Men de offisielle kildene sier ganske sent, og så hører man om de som finner hjertet i uke 9. Er det vits før uke 12? Det er jo egentlig disse ukene det er størst usikkerhet...

Forhør deg om hvor den der... greia som kan ligge foran (står helt stille for øyeblikket :bored:) er. For om den ligger foran så blokkerer den i alle fall lyden. Det som er ekkelt med doppler tidlig er at det er veeeldig vanskelig å finne noe hjertelyd - og det kommer an på så mye siden hjertet og fosteret er så lite. Så du risikerer å bli mer stressa enn nødvendig fordi du ikke finner hjertelyden. Sist svangerskap fant vi den i uke 11. Men da var jeg sammen med en jordmorstudent (venninne). Alene hadde jeg ikke sjans fordi jeg ikke hadde peiling på hva jeg drev med. Ble bare øm i magen og gal i hodet. Derimot hjalp den samboeren min i å føle seg nærmere fosteret, men da senere i svangerskapet. Jeg hadde dog en regel på 1 gang i uken siden det er forsket for lite på om det har noe betydning for fosteret mtp strålingen :Heartred

Jeg har funnet rundt uke 9-10 med begge mine. Kjøpte doppler fra angelsound for 7 år siden, funker fint enda den :)

Jeg hadde doppler sist, men fant ikke enkelt før rundt uke 14. Det var bare et par uker før jeg kjente liv. Før det var det bare stress. Noen ganger fant vi og andre ganger ikke.

Takk, dere! Vet ikke om jeg ble klokere, men kan jo spørre gyn om plassering og sjanse for å høre noe hvis det viser seg å være liv på torsdag...

Sniker.

Fra og med uke 14 (Med morkaken bak) skal det være mulig å høre med doppler uten for mye problem. Ville ikke prøvd den tidligere da det kan føre til unødvendig bekymring.
Hører stadig vekk om folk som er kjempebekymra for at de ikke finner hjertelyd. Både før og etter uke 14. Men det viser seg at baby har det tipp topp!
Vurderte doppler lenge selv, men tror det kan føre til seg mer bekymring enn nødvendig. Bestill heller 1 ultralyd i uke 11-14, så slipper du vente helt til OUL.

Mener jeg hørte i uke 9 en gang med nr 2. Da måtte jeg helt ned på venstre side av skambeinet. Nå er dopleren min på utlån, på helt annen kant av landet, så usikker på om jeg går brukt den denne gangen. Men hadde jo vært betryggende å finne hjertelyden hjemme..

Sniker.

Fra og med uke 14 (Med morkaken bak) skal det være mulig å høre med doppler uten for mye problem. Ville ikke prøvd den tidligere da det kan føre til unødvendig bekymring.
Hører stadig vekk om folk som er kjempebekymra for at de ikke finner hjertelyd. Både før og etter uke 14. Men det viser seg at baby har det tipp topp!
Vurderte doppler lenge selv, men tror det kan føre til seg mer bekymring enn nødvendig. Bestill heller 1 ultralyd i uke 11-14, så slipper du vente helt til OUL.

Det blir mer enn én ultralyd her, har hatt en el trøbbel foreløpig med en mulig død tvilling og uklart om det er liv i den andre. Så en UL i uke 11-14 løser det ikke helt for meg. Men takk uansett ;)

Det blir mer enn én ultralyd her, har hatt en el trøbbel foreløpig med en mulig død tvilling og uklart om det er liv i den andre. Så en UL i uke 11-14 løser det ikke helt for meg. Men takk uansett ;)

Ser at du er like usikker på doppler så svarer litt mer utdypende. Jeg skjønner deg sykt godt og hadde det likt ang. bekymringer da jeg ble gravid for 6. gang uten å noen gang ha gjennomført et svangerskap. Er like bekymret nå også, men doppler var virkelig ikke løsningen. Var veldig, veldig vanskelig å finne hjertet så det ble bare bekymringer. Dessuten skal man helst ikke bruke det for ofte eller for lenge da doppleren kan stresse babyen. Gynekologen min rådet meg til å bruke den maks 5 min 1 gang i uka. Da ville jeg heller hørt om du kan stikke innom jordmor ved behov så finner hun den raskt. Det fikk jeg tilbud om. Kunne komme så ofte jeg ville. Jeg solgte doppleren min igjen veldig raskt.

Ser at du er like usikker på doppler så svarer litt mer utdypende. Jeg skjønner deg sykt godt og hadde det likt ang. bekymringer da jeg ble gravid for 6. gang uten å noen gang ha gjennomført et svangerskap. Er like bekymret nå også, men doppler var virkelig ikke løsningen. Var veldig, veldig vanskelig å finne hjertet så det ble bare bekymringer. Dessuten skal man helst ikke bruke det for ofte eller for lenge da doppleren kan stresse babyen. Gynekologen min rådet meg til å bruke den maks 5 min 1 gang i uka. Da ville jeg heller hørt om du kan stikke innom jordmor ved behov så finner hun den raskt. Det fikk jeg tilbud om. Kunne komme så ofte jeg ville. Jeg solgte doppleren min igjen veldig raskt.

Stikke innom jordmor lød som et bra alternativ. :)

Og med pengene du sparer på innkjøp av en doppler kan du heller ta en tul til ;) I tillegg til de andre du planlegger :)

Brukt doppler på finn koster heldigvis mindre enn de 1200 TUL koster her, men om helsestasjon eller fastlege har noen mulighet til å gi litt bekreftelse underveis i de mest usikre ukene, er det jo et godt alternativ :)

Jeg fant vel i uke 14 hjemme tror jeg. Doppleren var roten til mer bekymring og stress enn glede for min del, fikk panikk hver gang om jeg ikke fant hjertelyden - syns det var vanskelig. Så den ligger på loftet og blir nok ikke tatt ned med det første.

Back
Topp