Hvor tidlig har dere som har vært gravide før klart å finne hjertelyd med doppler?
Hvis de finner liv i magen min på torsdag har jeg lyst på en annen måte enn gjentatte UL (det blir jo dyrt) å bekrefte at det fortsatt skjer noe inni der. Men de offisielle kildene sier ganske sent, og så hører man om de som finner hjertet i uke 9. Er det vits før uke 12? Det er jo egentlig disse ukene det er størst usikkerhet...
Hvis de finner liv i magen min på torsdag har jeg lyst på en annen måte enn gjentatte UL (det blir jo dyrt) å bekrefte at det fortsatt skjer noe inni der. Men de offisielle kildene sier ganske sent, og så hører man om de som finner hjertet i uke 9. Er det vits før uke 12? Det er jo egentlig disse ukene det er størst usikkerhet...
) er. For om den ligger foran så blokkerer den i alle fall lyden. Det som er ekkelt med doppler tidlig er at det er veeeldig vanskelig å finne noe hjertelyd - og det kommer an på så mye siden hjertet og fosteret er så lite. Så du risikerer å bli mer stressa enn nødvendig fordi du ikke finner hjertelyden. Sist svangerskap fant vi den i uke 11. Men da var jeg sammen med en jordmorstudent (venninne). Alene hadde jeg ikke sjans fordi jeg ikke hadde peiling på hva jeg drev med. Ble bare øm i magen og gal i hodet. Derimot hjalp den samboeren min i å føle seg nærmere fosteret, men da senere i svangerskapet. Jeg hadde dog en regel på 1 gang i uken siden det er forsket for lite på om det har noe betydning for fosteret mtp strålingen