Doppler

eudaimonia

Glad i forumet
Vi har fått tilbud om å kjøpe en doppler. Jeg har aldri prøvd det før og er usikker. Vil noen dele erfaringer? Både positive og negative erfaringer taes i mot med takk :)

Hadde det sist. Jeg syns det va e greit, men er av natur ganske avslappa. Tenker det kommer litt Ann på om du tror det er mer til stress eller om det roer ned. Vurderer det igjen da man bla. Ikke får komme inn til jordmor hær. Man må ha konsultasjonene via telefon... Ser ikke helt poenget med der, så har avlyst mine timer hos jordmor.

Jeg sjekker et par ganger i uka, siden uke 9. Føler ikke like stort behov lenger, da jeg kjenner spark nå. Uke 17 i morgen :)

Jeg brukte den fra jeg fant i uke 9+4, og kanskje en gang i uka (noen gange sjeldnere) frem til jeg begynte å kjenne antydning til liv i uke 15-ish. Fra uke 16 og noe var helt helt sikker på at det var babyen jeg kjente og etter det har jeg ikke brukt den. Er 18+1 nå☺️

Vi kjøpte det så mannen skal få høre hjertelyd, i og med at han ikke får være med på kontroller nå. Jeg tenkte lenge gjennom det, om jeg rett og slett kom til å bli for stressa hvis jeg ikke klarte å finne den. Og jeg kjente mens jeg lette første gang, at jeg tror ikke jeg ville blitt redd av å ikke finne den. Det er jo noe alle må kjenne på for sin egen del :) Jeg synes ihvertfall at det er helt magisk å kunnr høre lyden hjemme!

Takk for mange fine svar! :happy:
Jeg er nok litt redd for at jeg ikke skal finne hjertelyd og at det skal stresse meg. Men har hørt at det skal være lett å finne hjertelyden med doppler. Stemmer det?

Ellers hadde det vært fint å ha dette å glede oss over sammen siden mannen ikke får være med på kontroller eller ultralyd. Er i uke 14 nå og kjenner ingenting. Sist gang kjente jeg ikke bevegelser før i uke 19, men da var morkaken foran. Nå ligger morkaken bak og har et håp om å kjenne bevegelser litt tidligere...

Sniker
Det kan være vanskelig å finne hjertelyd frem til etter oul, det er en av grunnene til at jordmor ofte velger å ikke prøve.

Og viktig at du tenker gjennom hvorfor du vil ha en doppler, for hvis du vil sjekke at barnet har det bra bør du heller snakke med profesjonelle siden hvis det er noe galt er hjertet det siste som sier ifra.

Storebrødrene synes forøvrig det er stas å høre hjertet til babyen også :)

Jeg synes det er veldig betryggende å ha doppler. Fant hjertelyden først rundt uke 11. Dagen før TUL, syntes det var så greit å få bekreftet for meg selv at det var liv der før timen hos lege.
Storebrødrene synes også det er stas å få høre hjertelyden til den lille.
Jeg har vært veldig bekymret og trodde jeg ville bli helt avhengig av doppleren, men har nå et veldig avslappet forhold til den og bruker den bare en gang i uka.

Jeg valgte å bestille en nå så far kan høre hjertelyd via facetime siden vi ikke vet når vi får møtes igjen.

:smiley-angry017

Jeg valgte å bestille en nå så far kan høre hjertelyd via facetime siden vi ikke vet når vi får møtes igjen.

:smiley-angry017

Det skjønner jeg veldig godt! Det høres ikke noe kjekt ut å være i den situasjonen. Hvor er far?

Det viser seg at vi får doppleren gratis, så jeg tenker vi bare får prøve oss fram. Om jeg blir stressa så får vi legge den vekk, akkurat som jeg har gjort med pulsklokken min ;)

Det hadde vært fint om det kunne blitt en positiv opplevelse i denne rare tiden :Heartred

Back
Topp